ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رایزنی وزیر خارجه بریتانیا درباره حمایت کنسولی از نازنین زاغری

بوریس جانسون با ریچارد رکلیف حمایت کنسولی بریتانیا از نازنین زاغری و پیامدهای آن برای او را می‌سنجد. اگر تلاش‌ها به نتیجه نرسد، برای وزیر خارجه بریتانیا تبعات سیاسی داخلی دارد.

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا چهارشنبه ۱۵ نوامبر برای بررسی نحوه ارائه حمایت کنسولی به نازنین زاغری با همسر او ریچارد رکلیف دیدار و گفت‌وگو می‌کند. اگر حمایت کنسولی به آزادی نارنین زاغری منجر نشود، برای وزیر خارجه بریتانیا بی‌پیامد سیاسی نیست.

نازنین زاغری همراه همسر و دخترش

نازنین زاغری به اتهام توطئه برای سرنگونی جمهوری اسلامی، به پنج سال زندان محکوم شده است. بوریس جانسون هفته گذشته در نشست کمیته منتخب سیاست خارجی مجلس عوام بریتانیا در مورد وضعیت زاغری گفته بود: «نازنین زاغری تنها مشغول آموزش روزنامه‌نگاری بود اما به او و به خانواده‌اش نگفته‌اند جرمش واقعاً چیست.»

در پی این سخنان مقامات قضائی ایران اظهارات جانسون را نشان‌دهنده آن دانستند که نازنین زاغری برای تعطیلات به ایران نرفته بود.

ریچارد راتکلیف (همسر نازنین زاغری) و مونیک ویا (مدیر اجرایی بنیاد خیریه تامسون رویترز که نازنین زاغری برای آن کار می‌کرد) و همچنین چند تن از نمایندگان پارلمان بریتانیا از اظهارات جانسون انتقاد کرده و گفته بودند سخنان وزیر خارجه بریتانیا ممکن است موجب دو برابر شدن حکم زندان این شهروند ایرانی – بریتانیایی شده باشد. آن‌ها از جانسون خواسته بودند تا «اشتباه جدی» خود را تصحیح کند. حتی امیلی تورنبری، مسئول سیاست خارجی حزب اپوزیسیون کارگر، خواهان استعفای جانسون شد.

پس از اظهار نظر وزیر امورخارجه بریتانیا، نازنین زاغری بار دیگر و بدون اعلام قبلی به دادگاه احضار شد. بنیاد رویترز در بیانیه‌ای بوریس جانسون را متهم کرد که با سخنان بی‌دقت درباره دلیل سفر نازنین زاغری، باعث می‌شود که به مدت حبس او افزوده شود.

بعد از این رویدادها چهارشنبه ۱۵ نوامبر/ ۲۴ آبان وزارت خارجه بریتانیا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که وزیر خارجه بریتانیا قصد دارد در گفت‌وگو با ریچارد رکلیف، همسر نازنین زاغری امکانات دولت بریتانیا برای آزادی زاغری را به بحث بگذارد.

کابینه ترزا می پیشنهاد داده که با ارائه حمایت کنسولی از نازنین زاغری، زمینه‌های آزادی او را فراهم کند. اما معلوم نیست که چگونه می‌توان به اشخاص دو تابعیتی حمایت کنسولی ارائه داد. به گزارش خبرگزاری رویترز وزیر خارجه بریتانیا در این زمینه با چند کارشناس حقوقی گفت‌وگو و مشورت کرده است. برخی از این کارشناسان اعتقاد داشتند که چنانچه دولت بریتانیا از نازنین زاغری حمایت کنسولی کند، می‌تواند استدلال کند که حکم دادگاه درباره نازنین زاغری عادلانه نبوده است و می‌بایست در آن تجدید نظر کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران سه روز پیش در یک نشست خبری اعلام کرد که قرار است بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا تا پایان سال ۲۰۱۷ به تهران سفر کند. بهرام قاسمی اما گفت بود سفر وزیر خارجه بریتانیا به تهران ربطی به نازنین زاغری ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود بحث نازنین زاغری قضایی و تابع روند قضایی این پرونده است.

محمد جواد ظریف و بوریس جانسون،وزاری خارجه ایران و بریتانیا هم هفته گذشته درباره نازنین زاغری با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. .وزیر خارجه ایران گفته بود با توجه به تفکیک قوا در جمهوری اسلامی، پیام وزیر خارجه بریتانیا را منتقل می‌کند.

سپاه پاسداران ایران نازنین زاغری را خردادماه ۱۳۹۵ در فرودگاه خمینی تهران، هنگام خروج از ایران دستگیر و به مکانی نامعلوم در استان کرمان منتقل کرد. قاضی ابوالقاسم صلواتی نیز در دادگاه او را به پنج‌سال زندان تعزیری محکوم کرد.

خانواده زاغری پیشتر گفته بودند که اتهامات او درباره «مسائل امنیتی» است و سپاه ثارالله کرمان هم در اطلاعیه‌ای گفته بود زاغری در پروژه‌های براندازی مشارکت داشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صمد

    ایشان لقمه چربی است که براحتی از دست ملاهای گروگان گیر خلاص نخواهد شد . اینکه فرزند و همسری هم دارد خیلی مهم نیست. دولت بریتانیای نه چندان کبیر مکرراً ثابت کرده برای منافع بلند مدت خود هر کسی یا هر ارزشی دیگری را قربانی می کند. امیدوارم بتواند سالها بعد بتواند به همراه همسرش در مراسم ازدواج دخترشان شرکت کنند. او در ایران هم هیچ امتیازی بر آن همه دختر و زن دیگر که به دلایل سیاسی به خاک سیاه نشستند هم ندارد. مشکل اصلی مردم بی همیت و بی پرنسیب ایران است.