ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس‌جمهور لبنان ریاض را به بازداشت سعد حریری متهم کرد

نخست‌وزیر لبنان وعده داده که پنج‌شنبه به کشورش بازمی‌گردد. میشل عون اما همچنان نگران است. رئیس جمهور لبنان می‌گوید ۱۲ روز است که حریری در «اسارت» به سر می‌برد.

سعد حریری گفته است که روز پنج‌شنبه به لبنان بازمی‌گردد اما میشل عون، رئیس جمهور لبنان، عربستان سعودی را متهم کرد که نخست‌وزیر لبنان را همچون یک فرد «بازداشت‌شده» در ریاض نگه داشته است.

تصویری از میشل عون
میشل عون، رئیس جمهوری لبنان: هیچ توجیهی وجود ندارد که حریری هنوز به کشور بازنگشته است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، میشل عون چهارشنبه ۱۵ نوامبر / ۲۴ آبان، در صفحه توئیتر خود نوشت: «هیچ توجیهی وجود ندارد که آقای حریری پس از ۱۲ روز هنوز به کشور بازنگشته است. ما این موضوع را به‌عنوان اسارت و بازداشت در نظر می‌گیریم و آن را برخلاف کنوانسیون وین (مربوط به روابط دیپلماتیک کشورها) می‌دانیم.»

سعد حریری شنبه ۴ نوامبر / ۱۳ آبان در سفرش به ریاض به‌طور غیرمنتظره از طریق تلویزیون عربستان سعودی استعفای خود را از سمت نخست‌وزیری لبنان اعلام کرد. او گفت به دلیل دخالت حزب‌الله لبنان و ایران در کار دولت و کشورهای عربی استعفا می‌دهد.

نخست وزیر لبنان یکشنبه ۱۲ نوامبر / ۲۱ آبان در گفت‌وگویی با شبکه لبنانی «المستقبل» اعلام کرد که «به‌زودی به وطن» بازخواهد گشت. او همچنین گفت با اراده خودش در عربستان به‌سر می‌برد و اگر بخواهد هر لحظه می‌تواند این کشور را ترک کند.

میشل عون در توئیت دیگری تأکید کرده است که «ما نمی‌توانیم در مورد استعفایی که در خارج از کشور اعلام شده، تصمیم بگیریم.»

او افزوده است: «اجازه دهید او به لبنان بازگردد یا برای ارائه استعفای خود، یا برای بازبینی آن و یا برای بحث درباره انگیزه‌های استعفا. (...) ما دیگر نمی‌توانیم صبر کنیم و زمان را از دست بدهیم، زیرا فعالیت دولت نمی‌تواند فلج شود.»

رئیس جمهور لبنان در همین حال نسبت به وضعیت اقتصادی کشور اطمینان داد و نوشت: «نگران نباشید، کشور در زمینه اقتصادی، مالی و امنیتی در وضعیت مطمئنی قرار دارد.»

توئیت‌های میشل عون در حالی منتشر شده که سعد حریری روز گذشته، سه‌شنبه ۱۴ نوامبر / ۲۳ آبان، در صفحه توئیتر خود نوشت روز پنج‌شنبه به لبنان بازمی‌گردد اما خانواده‌اش در ریاض خواهند ماند.

تصویری که از دیدار سعد حریری و بشارت پطروس راعی، اسقف اعظم کلیسای مارونی‌های لبنان در ریاض، منتشر شده است.

حریری همچنین روز سه‌شنبه در ریاض با بشارت پطروس راعی، اسقف اعظم کلیسای مارونی‌های لبنان دیدار کرد. پس از این دیدار، پطروس راعی گفت دلایل استعفای حریری را درک می‌کند و از درستی آن‌ها اطمینان دارد.

استعفای غیره‌منتظره حریری به‌عنوان نشانه‌ای از جنگ نیابتی عربستان سعودی و ایران در منطقه ارزیابی شده است. سعودی‌ها از حریری حمایت می‌کنند و ایران از حزب‌الله لبنان.

روز سه‌شنبه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه اظهار امیدواری کرد که «سعد حریری، همان‌طور که اعلام کرد، بتواند به لبنان بازگردد.»

آمریکا، فرانسه و آلمان از ثبات لبنان و کاهش تنش در این کشور حمایت کرده‌اند.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل شایعات مبنی بر این‌که حریری بعد از دیدار با او و در اعتراض به دخالت‌های ایران در امور داخلی لبنان استعفا داده را تکذیب کرد و گفت ایران نیز خواهان بازگشت حریری به لبنان است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.