ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش ۸۷ درصدی تولید تریاک در افغانستان

سازمان ملل می‌گوید در سال جاری میلادی با تولید ۹۰۰۰ تُن تریاک در افغانستان رکورد تولید این ماده مخدر در این کشور شکسته شد و نسبت به سال گذشته میلادی ۸۷ درصد افزایش یافت.

سازمان ملل در گزارش تازه‌ای گفته است در سال ۲۰۱۷ حدود ۹۰۰۰ تُن تریاک در افغانستان تولید شده که این میزان رکورد تازه‌ای در تولید این ماده مخدر افغانستان محسوب می‌شود. گروه طالبان بیشترین سود را از قاچاق تریاک در افغانستان می‌برند.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) این آمار را روز چهارشنبه ۱۵ نوامبر / ۲۴ آبان در گزارش خود منتشر کرده است.

بنا به این گزارش، کشت خشخاش که از آن می‌توان تریاک و هروئین به‌دست آورد در زمین‌هایی به وسعت حدود ۳۲۸ هزار هکتار صورت گرفته است.

گزارش سازمان ملل افزوده است که این سطح از کشت خشخاش یک رکورد جدید به‌شمار می‌رود زیرا بالاترین سطح کشت خشخاش در افغانستان در سال ۲۰۱۴ بود که در ۱۰۴ هزار هکتار زمین انجام شده بود و ۴۶ درصد می‌شد.

بنا بر برآوردهای سازمان ملل، ارزش این محصول در چنین مقیاسی ۱,۴ میلیارد دلار است.

کشت خشخاش به‌ویژه در ولایت هلمند، واقع در جنوب افغانستان با ۷۹ درصد بیشترین افزایش داشته است. این ولایت یکی از مناطق اصلی طالبان افغانستان محسوب می‌شود.

در ولایت شمالی بلخ که نیروهای خارجی در آن مستقر هستند نیز کشت خشخاش نسبت به سال ۲۰۱۶ پنج برابر شده است.

در مجموع کشت خشخاش و تولید تریاک در ۲۴ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان متداول است. این در حالی است که فقط حدود ۷۵۰ هکتار از مزارع کشت خشخاش نابود شده‌اند.

به‌گزارش سایت خبر پژواک افغانستان، جاوید احمد قایم، معاون سیاست‌گذاری وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نیز روز چهارشنبه گفت که ۹۷ درصد کشت خشخاش در سال ۱۳۹۶ در مناطق جنوب، غرب، شمال و شرق کشور که دارای تهدیدات بالای امنیتی هستند، صورت گرفته است.

به گفته او مجموع کشت خشخاش در جنوب افغانستان ۶۰ درصد، در غرب ۱۷ درصد، در شمال ۱۳ درصد، در شرق ۷ درصد، در شمال ‌شرق ۳ درصد و در مرکز ۰، ۴ درصد است.

بیشترین سود از کشت خشخاش در افغانستان را گروه طالبان می‌برد که در مناطق تحت کنترل خود تولید تریاک را هدایت کرده و به‌شکل قاچاق آن را به‌فروش می‌رساند. از سود تجارت تریاک، طالبان خرج سلاح و دستمزد سربازان خود را در می‌آورد.

بر اساس آمار شورای امنیت سازمان ملل، طالبان در سال ۲۰۱۶ حدود نیمی از درآمد خود را که ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده، از طریق قاچاق مواد مخدر به‌دست آورده‌اند. آن‌ها همچنین به‌طور فزاینده‌ای خود مواد مخدر، از جمله هروئین را تولید می‌کنند.

رکورد جدید تولید تریاک نه تنها نشانه جدی بودن جنگ نوین در افغانستان است بلکه نشان‌دهنده نارسایی اقدامات بین‌المللی و ملی پرهزینه بر ضد مواد مخدر در این کشور است.

بر اساس گزارشی که جان سوپکو، بازرس ویژه سنای آمریکا برای بازسازی در افغانستان در سال جاری میلادی منتشر کرد، ایالات متحده از سال ۲۰۰۲ تا کنون حدود ۸,۵ میلیارد دلار برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان هزینه کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.