ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل خواهان «آرامش و خویشتنداری» در زیمبابوه شد

در زیمبابوه، پس از کودتا آرامش قبل از طوفان حاکم است. ارتش درباره جانشین موگابه سکوت کرده است. بسیاری بر روی منانگاگوا، معاون رئیس‌جمهوری حساب باز کرده‌اند.

رابرت موگابه، رئیس جمهوری کهنسال زیمبابوه همچنان در حبس خانگی است. سازمان ملل خواهان حل بحران از طریق گفت‌وگو شده و اتحادیه آفزیقا نیز از ارتش زیمبابوه خواسته است تا به پادگان‌ها بازگردد.

کودتا در زیمبابوه؛ آرامش قبل از طوفان

در پیوند با کودتای نظامی در زیمبابوه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل همه طرف‌ها را به «آرامش، عدم خشونت و خویشتنداری» دعوت کرد.

گوترش در پیامی که توسط یکی از سخنگویانش بیان شد گفت: «حفظ حقوق اساسی، از جمله آزادی بیان و گردهمایی، از اهمیت اساسی برخوردار است.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین تأکید کرد که اکنون از راه‌های صلح‌آمیز و گفت‌وگو باید اختلافات سیاسی را حل کرد.

ارتش زیمبابوه سه‌شنبه شب ۱۴ نوامبر / ۲۳ آبان اعلام کرد که کنترل این کشور را در دست گرفته است. در هراره، پایتخت زیمبابوه چندین انفجار رخ داد و در نزدیکی محل اقامت رئیس جمهوری تیراندازی شد. رابرت موگابه، رئیس جمهوری ۹۳ ساله زیمبابوه از آن زمان در حبس خانگی است. یک سخنگوی ارتش زیمبابوه گفته است که اقدام ارتش برای جلوگیری از «بدتر شدن بحران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی» و خنثی کردن «جنایتکاران در اطراف رئیس‌جمهوری» انجام شده و یک کودتا نیست. برخی از پیروان موگابه دستگیر شده‌اند، از جمله ایگناتیوس چومبو، وزیر دارایی.

گروهی از تحلیل‌گران، این کودتا را اقدامی علیه «جاه‌طلبی» موگابه برای به قدرت آوردن همسرش، گریس موگابه می‌دانند. هفته گذشته موگابه معاون قدیمی خود امرسون منانگاگوا را که از او به‌عنوان گزینه احتمالی جانشینی موگابه یاد می‌شد، برکنار کرد و همسر ۵۳ ساله‌اش یکی از دو معاون اصلی‌ او شد که اکنون از گزینه‌های اصلی جانشینی او محسوب می‌شود.

گریس موگابه پیش از ازدواج با کهنسال‌ترین رهبر سیاسی جهان در دفتر او منشی بود. پس از مرگ سالی موگابه، همسر اول رئیس جمهوری بر اثر بیماری، گریس از شوهرش جدا شد و در سال ۱۹۹۶ با موگابه ازدواج کرد.

اکنون، پس از کودتای سه‌شنبه شب گفته می‌شود که ارتش قدرت را به امرسون منانگاگوای ۷۱ ساله خواهد سپرد. او پس از برکناری‌اش به خارج از کشور رفته است. این سیاستمدار که او را «تمساح» می‌نامند از یاران نزدیک ژنرال کنستانتینو چیوِنگا، فرمانده ارتش است.

اتحادیه آفریقا از ارتش زیمبابوه خواسته است که «به پادگان‌ها بازگردد و به قانون اساسی احترام بگذارد.»

آلفا کُنده، رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا در مصاحبه‌ای با شبکه دویچه وله آلمان گفته است که اتحادیه آفریقا از «دولت مشروع زیمبابوه» حمایت می‌کند و «به هیچ‌وجه تصرف قدرت با خشونت را نمی‌پذیرد».

او درباره این‌که آیا اتحادیه آفریقا در این تنش‌ها میانجی‌گری خواهد کرد گفت: «کسی میانجی نخواهد شد. ارتش باید نظم مندرج در قانون اساسی را بپذیرد.»

رئیس اتحادیه آفریقا درباره رابرت موگابه گفت او نیز این باید «مانند هر کس دیگری قانون اساسی را در انتقال قدرت بپذیرد» و جانشین موگابه باید به شکل دموکراتیک انتخاب شود.

زیبمابوه با ۱۵ میلیون جمعیت در فهرست فقیرترین کشورهای جهان در سازمان ملل قرار دارد. رابرت موگابه از سال ۱۹۸۷ به عنوان رئیس‌جمهوری، و پیش از آن، از ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۷ به‌عنوان نخست‌وزیر بر زیمبابوه حکومت کرده است. این کشور از آن زمان تا سال ۲۰۰۸ با بحران اقتصادی مواجه نشده بود اما از این سال ارزش پول ملی این کشور سقوط کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.