ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال رئیس جمهوری لبنان از سفر حریری به فرانسه

میشل عون گفته در انتظار بازگشت حریری از پاریس می‌ماند تا تکلیف استعفای او روشن شود. وزیر خارجه عربستان سعودی هم گفته حریری هر زمان که خواست می‌تواند از عربستان برود.

میشل عون اظهار امیدواری کرد که دیدار آینده سعد حریری از پاریس به‌دعوت فرانسه موجب پایان یافتن بحران دو هفته‌ای لبنان شود.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان

به‌گزارش رویترز، میشل عون روز پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر / ۲۵ آبان در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما امیدواریم که بحران پایان یابد.»

یک منبع نزدیک به سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان گفته است که حریری به‌همراه خانواده خود پیش از آن‌که وارد بیروت شود، در ۴۸ ساعت آینده به پاریس سفر خواهد کرد.

استعفای ناگهانی حریری در روز شنبه ۴ نوامبر / ۱۳ آبان در ریاض، لبنان را وارد یک دوران عدم اطمینان سیاسی کرد و موجب تنش جدیدی در منطقه شد. بیروت عربستان سعودی را متهم به وادار کردن حریری به اقدامی برخلاف میلش کرد.

برای جلوگیری از بحران دیگری در منطقه‌ای که خود گرفتار تنش‌های متعددی است، فرانسه روز چهارشنبه سعد حریری را به همراه خانواده‌اش «برای چند روز» به پاریس دعوت کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه همچنین ژان ـ ایو لو دریان، وزیر امور خارجه خود را به ریاض فرستاد و او شامگاه چهارشنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد و صبح پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر / ۲۵ آبان به دیدار همتای سعودی خود عادل جبیر رفت.

ژان ـ ایو لو دریان در یک کنفرانس مطبوعاتی در ریاض اعلام کرد که با سعد حریری دیدار کرده و او را به پاریس دعوت کرده است. او گفت حریری «به‌عنوان یک دوست» به فرانسه خواهد آمد.

او همچنین تأکید کرد که فرانسه و عربستان سعودی امیدوارند «برای کمک به بازگشت هر چه سریع‌تر به حالت عادی پس از استعفای نخست‌وزیر حریری» هماهنگ عمل کنند.

عادل جبیر نیز اطمینان داد که سعد حریری می‌تواند «هر زمان که خواست عربستان سعودی را ترک کند». او اتهامات مقامات لبنانی به عربستان سعودی مبنی بر وارد آوردن فشار به سعد حریری را رد کرد.

میشل عون روز چهارشنبه عربستان سعودی را متهم کرده بود که حریری را به «گروگان» گرفته ‌است.

عادل جبیر گفت حریری کاملاً آزاد در عربستان سعودی به‌سر می‌برد و «متهم کردن ما به گروگان گرفتن نخست‌وزیر سابق نادرست و اتهامات بی‌اساس است.»

حریری که یکشنبه ۱۲ نوامبر / ۲۱ آبان در گفت‌وگویی تلویزیونی شرکت داشت و در روزهای اخیر در صفحه توئیتر خود اظهارنظر کرده گفته است که حالش خوب است و در روزهای آینده به کشورش باز خواهد گشت.

میشل عون در روزهای گذشته اعلام کرد که تا حریری به لبنان بازنگردد و توضیح ندهد چرا استعفا داده، استعفای او را نمی‌پذیرد.

روز پنج‌شنبه عون گفت که منتظر «بازگشت نخست‌وزیر حریری از پاریس برای تصمیم‌گیری درباره اقدامات آتی مربوط به دولت است».

استعفای حریری که ایران و حزب‌الله را متهم به دخالت در امور لبنان و جهان عرب کرده تنش‌های تازه‌ای را بین عربستان سعودی و ایران، دو رقیب منطقه موجب شده است.

رئیس جمهوری لبنان روز پنج‌شنبه یک بار دیگر بر اهمیت سیاست دوری گزیدن این کشور از بحران‌های مختلف منطقه‌ای تأکید کرد و آن را موجب حفظ ثبات لبنان دانست.

فرانسه که مدعی دیپلماسی «متعادل» در منطقه است نیز نسبت به «وسوسه‌ برتری‌طلبی» ایران در منطقه هشدار داد.

ژان ـ ایو لو دریان در کنار همتای سعودی خود گفت: «نقش ایران و اقداماتی که این کشور در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهد ما را نگران می‌کند.»

وزیر خارجه فرانسه به‌ویژه بر «مداخلات ایران در بحران‌های منطقه‌ای»، «وسوسه برتری‌طلبی» و «برنامه موشک‌های بالستیکی» جمهوری اسلامی تأکید کرد.

روز گذشته (چهارشنبه) وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که بی‌هیچگونه «سازشکاری» و جدا از توافق هسته‌ای، با ایران درباره برنامه موشکی‌اش در گفت‌وگو می‌ماند.

فرانسه ایران را تهدید کرد که اگر به گفت‌وگو درباره برنامه موشکی‌اش تن ندهد، برنامه موشکی ایران را تحریم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.