ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: کردها باید از عفرین سوریه خارج شوند

ترکیه فشار بر کردهای سوریه را افزایش می‌دهد. بعد از چاوش‌اوغلو، اردوغان نیز گفت آمریکا باید به حمایت از کردهای سوریه پایان دهد.

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که «یگان‌های مدافع خلق کرد» باید از منطقه عفرین در شمال غرب سوریه بیرون رانده شوند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه: آمریکا بیشتر وعده‌های خود را عملی نکرده است

به‌گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه ۱۷ نوامبر / ۲۶ آبان در برابر مسئولان حزب حاکم «عدالت و توسعه» در آنکارا گفت: «ما باید عفرین را از ساختاری که سازمان تروریستی یگان‌های مدافع خلق نامیده می‌شود پاک‌سازی کنیم.»

اردوغان نسبت به سیاست‌های آمریکا در قبال «یگان‌های مدافع خلق کرد» اظهار ناامیدی کرد و گفت: «ما از این‌که آمریکا بیشتر وعده‌های خود را عملی نکرده است بسیار مأیوس شدیم. بسیاری از مسائلی که به راحتی می‌شد به آن‌ها پاسخ داد (...) در حال حاضر در بن‌بست قرار دارند.»

شهرستان عفرین در استان حلب سوریه قرار دارد. یگان‌های مدافع خلق بخش وسیعی از منطقه در امتداد مرز ترکیه را در دست دارند اما عفرین در قلمرو تحت کنترل آن‌ها قرار ندارد.

آنکارا همواره از واشنگتن به‌دلیل حمایت از یگان‌های مدافع خلق انتقاد کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین آمریکا را متهم کرد که در مسائل مناطق مختلف سوریه از جمله در مورد منبج، رقه و دیرالزور با ترکیه همکاری نکرده است. او گفت: «پرسش ما همواره این است که چرا آمریکا با این‌که هزاران کیلومتر از سوریه فاصله دارد در این کشور مداخله کرده و از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.»

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر / ۲۵ آبان گفته بود که شبه‌نظامیان کردِ «یگان‌های مدافع خلق» به فکر تصرف سرزمین‌های بیشترند تا مبارزه با داعش.

او افزوده بود: «تاکنون آن‌ها (آمریکایی‌ها) ادعا کرده‌اند که یگان‌های مدافع خلق با داعش مبارزه می‌کند، اما ما شاهدیم که هدف واقعی آن‌ها کنترل برخی از مناطق برای راه‌اندازی اردوگاه‌های تروریستی در آن‌جا است.»

جیمز ماتیس، وزیر خارجه آمریکا در ماه ژوئن / تیر سال جاری گفته بود مشاوران نظامی آمریکایی در سوریه حضور دارند تا مطمئن شوند سلاح‌هایی که در اختیار کردها گذاشته شده علیه ترکیه به‌ کار نمی‌روند.

او همچنین گفته بود که موجودی دقیق سلاح‌های تحویل داده‌شده به کردها مشخص شده است و این تجهیزات به محض پیروزی بر داعش جمع‌آوری خواهند شد.

ارتش ترکیه پیش از این در اواخر ماه ژوئن سال جاری در منطقه عفرین با یگان‌های مدافع خلق درگیر شده بود.

پیشتر اردوغان گفته بود که تا زمانی که عملیات ارتش ترکیه در استان ادلب سوریه ادامه دارد عفرین در تیررس این کشور قرار دارد. ادلب از آخرین پایگاه‌های گروه «دولت اسلامی» (داعش) در سوریه است که روسیه، ترکیه و ایران در چارچوب توافق مذاکرات آستانه آن را جزء مناطق «خارج از تنش» قرار داده‌اند.

اردوغان اطمینان داد که عملیات ارتش ترکیه در استان ادلب همان‌گونه که برنامه‌ریزی شده بود پیش می‌رود و با هماهنگی بین آنکارا، مسکو و تهران پیشرفت داشته است.

سران این سه کشور قرار است چهارشنبه آینده، ۲۲ نوامبر / یکم آذرماه در شهر سوچی روسیه نشستی درباره اوضاع سوریه داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رابین هود ماکیاولی

    کُردمردمان ، چوب ظلم پان کردی شان می خورند، دلم اصلا برای پان کردها نمی سوزد، چه قدر طی این سالها در فضای مجازی، فحش و ناسزای ناحق از این پان کردها خواندم! دورغ های شاخ دار از مصادره مطلوب کردن تاریخ ایران باستان از جمله مادها که حتی تقویم تاریخ جعلی کردی از تاسیس ماد دارندف این قدر انصاف نداشتند لاقل بگویند تقویم تاریخ مادی! در حالی مادها یک اتحادیه از اقوام ایران باستان بودند لزوما هم همگی ایرانی (آریایی) زبان نبودند، قطعا مرمان قفقازی زبان بودند، همچنین تروهای علیه مردم غیر نظامی . پان کردها لیاقت دلسوزی ندارند، ظالم کوچک از ظالمان بزرگ (جاعشی ها و داعشی ها شکست خورد!). پان کردها ظلم بزرگی کردند مثل بقیه پان هیا قومی تجزیه طلب، گیرم تجزیه طلبی حق است، اما چرا ظلم و فساد حکومت نظام ولایی را به مردم فارسی زبان نسبت دادند؟! آیا خامنه ای، شمخانی، بنی طرف (یک شخصیت عرب کم تر شناخته فعلی کلید رد سیستم میلیتاریستی ولایی)، نقدی و سایر عرقی ها عرب . ایارن عملا توسط اعراب ولایی اشغال شدهف ولی این پان کردهای بی انصاف همواره می گیوند فارس ها بر ایران حکومت میکنند و هر ظلم فساد و جنایتی به مردم عقب مانده خرافی شیعی ولایی فارسی زبان نسبت میدهند، در حالی خود مردم بدبخت کم ظلم دیدند، هر چندحقشان است با انقلاب متحجرانه سال 57 اینها حقشان به خاطر سرنگون کردن شاه ترقی خواه سکو.لار از دست ملاهای مزور و فاسد ظلم به بینند!

  • faryad

    فکر و ذکر ولی ترکیه کردها میباشند! کاری به رژیم سوریه و حزب اله و داعش ندارد!