ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفتگوی تلفنی مکرون با ترامپ و بن سلمان درباره «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران

پاریس و واشنگتن توافق دارند که برای مقابله با ایران باید با متحدان منطقه‌ای همکاری کرد. نشست اضطراری اتحادیه عرب برای مقابله با ایران نیز یکشنبه برگزار می‌شود؛ احتمالاً بدون حضور لبنان.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که در تلاش برای میانجیگری در بحران خاورمیانه است، پس از دیدار با سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان در پاریس با رهبران ایالات متحده، عربستان و مصر به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرد. موضوع اصلی این تماس‌ها «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران بوده است. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرده که پاریس از دولت لبنان در برابر «نفوذهای خارجی منفی» حمایت می‌کند.

استقبال از خانواده حریری در کاخ الیزه

به گفته «کاخ سفید»، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و همتای فرانسوی‌اش شنبه ۱۸ نوامبر / ۲۷ آبان در گفت‌و‌گوی تلفنی بر سر این موضوع توافق داشته‌اند که باید برای مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران و حزب‌الله لبنان با متحدان منطقه‌ای همکاری کنند.

مکرون علاوه بر ترامپ با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز به صورت تلفنی بر سر بحران خاورمیانه رایزنی کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه برای میانجیگری در بحران خاورمیانه پیش‌قدم شده است. این بحران که با استعفای حریری شدت یافت، تنش بین ایران و عربستان، مهم‌ترین رقبای منطقه‌ای را چنان افزایش داده که ناظران از احتمال رویارویی نظامی دو کشور خبر می‌دهند.

تهران و ریاض هر دو جمعه تأکید کردند که قصد رویارویی نظامی با یکدیگر را ندارند.

    بحران در روابط لبنان و عربستان

    سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان که چهارم نوامبر در ریاض با انتقاد از دخالت‌های ایران و حزب‌الله در کار دولت از سمت خود استعفا داد، شنبه با دعوت رسمی مکرون به فرانسه رفت. او ظهر شنبه همراه با همسر و دو فرزند جوانش در میهمانی ناهار کاخ الیزه شرکت کرد و پس از آن گفت که چهارشنبه آینده، همزمان با روز استقلال لبنان به کشورش بازخواهد گشت.

    پیش از این سفر، برخی مقام‌های ارشد لبنان ادعا می‌کردند که نخست‌وزیر مستعفی لبنان بر خلاف میل خود و تحت فشار عربستان استعفا داده است و در ریاض در اسارت به سر می‌برد.

    اکنون نیز باقی‌ماندن دو فرزند نوجوان حریری در ریاض که ۱۶ ساله و ۱۲ ساله هستند، موجب گمانه‌زنی‌های مشابه شده است. اما منابع لبنانی و فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که آنها برای «شرکت در امتحانات مدرسه» والدین‌شان را در این سفر همراهی نمی‌کنند.

    دولت لبنان هنوز روابط عادی با عربستان و متحدان عرب این کشور را برقرار نکرده است. جبران باسیل، وزیر خارجه این کشور گفته است که هنوز برای شرکت در اجلاس اضطراری «اتحادیه عرب» در روز یکشنبه تصمیم نگرفته است. او توضیح داده که برای دوری‌جستن از تنش قابل پیش‌بینی با عربستان بر سر موضوع حزب‌الله شاید از رفتن به این نشست صرف نظر کند.

    عربستان پس از استعفای حریری و برای بررسی راهکارهای مقابله با ایران و حزب‌الله خواستار تشکیل جلسه اتحادیه عرب شده بود.

    باسیل پیش از این استعفای حریری را نقشه‌ای برای بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه خوانده بود.

      هشدار ایران به فرانسه

      به گزارش «آسوشیتدپرس»، فرانسه به دلیل روابط تجاری گسترده با هر دو کشور ایران و عربستان از این اهرم‌ برای میانجیگری بین این دو رقیب منطقه‌ای استفاده می‌کند.

      ولایتی در بیروت در دیدار با حسن نصرالله - جمعه سوم نوامبر، یک روز پیش از اعلام استعفای حریری

      رئیس‌جمهوری فرانسه در حاشیه اجلاس اتحادیه اروپا در سوئد بر نقش میانجی‌گرانه پاریس تأکید کرده بود، اما گفته بود که ایران باید «سیاست منطقه‌ای غیرتهاجمی‌تری» اتخاذ کند و نسبت به برنامه موشکی‌اش دست به «شفاف‌سازی» بزند.

      به گزارش آسوشیتدپرس، شنبه شب نیز دفتر ریاست‌جمهوری مکرون در بیانیه‌ای گفت که باید از لبنان در برابر «نفوذهای خارجی منفی» محافظت کرد، زیرا این کشور به یک «دولت قوی» نیاز دارد.

      ایران نگران حمایت فرانسه از عربستان است. شنبه علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران گفته بود که «به نفع آقای مکرون و فرانسه نیست که در موضوع موشکی و امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند؛ این دخالت‌ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد.»

      او به رئیس‌جمهوری فرانسه نسبت به دخالت در امور داخلی ایران هشدار داده بود.

      وزارت خارجه ایران نیز پیش‌تر از پاریس خواسته بود تا تحت تأثیر «القائات عربستان» قرار نگیرد.

      مکرون جمعه‌شب گفته بود که در خاورمیانه به دنبال گفتگو با همه قدرت‌ها است و از هیچ یک از طرفین به طور خاص حمایت نمی‌کند.

      در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • علی

        دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرده که پاریس از دولت لبنان در برابر «نفوذهای خارجی منفی» حمایت می‌کند. یعنی عربستان سعودی داخلی حساب میشه؟؟

      • علی

        میبینیم که ماکرون هم همون دست راستی هولناک است فقط ورژن شیکتر و لاغرتر ترامپ.