ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر اسرائیلی از رابطه مخفیانه عربستان با اسرائیل پرده برداشت

ظاهراً اسرائیل به افشای روابطش با کشورهای عربی بی‌علاقه نیست. یووال اشتاینیتز می‌گوید اسرائیلی‌ها از رابطه‌شان با اعراب برای مقابله با ایران شرمسار نیستند.

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل برای نخستین بار از رابطه مخفیانه عربستان سعودی و اسرائیل برای مقابله با ایران پرده برداشت.

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل

به گزارش خبرگزاری رویترز وزیر انرژی اسرائیل در گفت‌وگو با رادیو ارتش اسرائیل در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل اسرائیل رابطه خود با عربستان سعودی را پنهان می‌کند گفته است:

«ما کانال‌هایی برای ارتباط با هم داریم که عملاً بخشی از آن‌ها مخفیانه‌اند و نه فقط با عربستان بلکه با سایر کشورهای عربی هم. ما معمولاً از این ارتباط‌ها خجالت نمی‌کشیم. طرف مقابل است که علاقه دارد به پنهانکاری. ما مشکلی نداریم. با این‌حال به خواست آن‌ها احترام می‌گذاریم در شکل‌گیری به رابطه. خواه عربستان سعودی باشد یا کشورهای دیگر عربی - و چندین کشور دیگر عربی هم هستند.»

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به رویترز به توافق صلح در سال ۲۰۰۲ برای برقراری صلح با اسرائیل اشاره کرده که در آن زمان به تصویب اتحادیه عرب هم رسیده است:

«ما بارها گفته‌ایم که اگر بحران فلسطین بر اساس توافق با کشورهای عربی از میان برداشته شود، می‌توانیم رابطه اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کنیم. اما تا این اتفاق نیفتند، عربستان سعودی با اسرائیل رابطه‌ای ندارد.»

بر اساس مصوبه اتحادیه عرب اسرائیل می‌بایست به سرزمین‌هایی که تا قبل از جنگ در سال ۱۹۶۷ به دست آورده (از جمله شرق بیت‌المقدس) عقب‌نشینی کند. دولت نتانیاهو اعلام آمادگی کرده که درباره این مصوبه با عربستان سعودی و متحدانش مذاکره کند.

هفته گذشته گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با روزنامه اینترنتی ایلاف اعلام کرده بود که اسرائیل آماده است برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه، با عربستان سعودی و «سایر کشورهای میانه‌روی عربی» تبادل اطلاعات کند.

آیزنکوف در همان گفت وگو این احتمال را مطرح کرده بود که به سبب تهدید ایران در خاورمیانه رابطه مخفیانه‌ای بین عربستان سعودی و متحدانش با اسرائیل شکل گرفته است. اما او در همان حال به این نکته هم اشاره کرده بود که مقامات اسرائیلی معمولاً در چنین مواقعی به بزرگ‌نمایی روابط محرمانه دولت اسرائیل با کشورهای عربی بی‌علاقه نیستند.

در سپتامبر سال جاری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به رابطه محرمانه دولت این کشور با کشورهای عربی اشاره کرده و گفته بود که رابطه با این کشورها «در سطوح مختلف» برقرار است.

رادیو ارتش اسرائیل در ماه سپتامبر سال جاری اعلام کرده بود که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به طور محرمانه با مقامات اسرائیلی دیدار و گفت‌وگو کرده است. ریاض اما چنین دیداری را بلافاصله تکذیب کرد.

وزیران خارجه عربستان سعودی و کشورهای عضو اتحادیه عرب در پایان اجلاس فوق‌العاده‌شان که یکشنبه ۱۹ نوامبر/ ۲۸ آبان در قاهره برگزار شد، اعلام کرده‌اند که کشورهای عضو اتحادیه در برابر نفوذ و مداخله ایران در خاورمیانه دست روی دست نمی‌گذارند. اجلاس فوق‌العاده اتحادیه عرب بعد از حمله موشکی انصارالله یمن به ریاض، برای اعلام همبستگی کشورهای عضو اتحادیه با عربستان سعودی برگزار شده بود. استعفای سعد حریری رهبر حزب المستقبل از نخست‌وزیری لبنان به دلیل دخالت‌های حزب‌الله در دولت این کشور نیز به بحران خاورمیانه دامن زده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.