ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موگابه استعفا نداد

شهروندان هراره اکنون نگران آینده زیمبابوه هستند. پارلمان این کشور درباره استیضاح و برکناری سالخورده‌ترین رئیس جمهور جهان تصمیم‌گیری می‌کند.

انتطار می‌رفت که رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه در نطق تلویزیونی شامگاه یکشنبه ۱۹ نوامبر خود استعفایش را اعلام کند. اما رئیس‌جمهور ۹۳ ساله زیمبابوه نه تنها استعفا نداد، بلکه در حالی‌که فرماندهان نظامی کنار او ایستاده بودند اعلام کرد که ریاست کنفرانس حزب حاکم زانوپی‌اف در ماه آینده را به عهده خواهد داشت. اکنون پارلمان زیمبابوه می‌بایست درباره کناره‌گیری سالخورده‌ترین رئیس جمهور جهان تصمیم‌گیری کند. پارلمان سه‌شنبه ۲۱ نوامبر تشکیل جلسه می‌دهد.

شامگاه یکشنبه ۱۹ نوامبر، هراره: رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه هنگام نطق تلویزیونی خود

کمیته مرکزی حزب حاکم زیمبابوه یکشنبه گذشته به برکناری رابرت موگابه از رهبری این حزب رأی داد. انتظار می‌رفت که او خود در نطق تلویزیونی‌اش که به طور زنده پخش می‌شد استعفایش را اعلام کند اما چنین نشد و اکنون پارلمان زیمبابوه می‌بایست به استیضاح موگابه رأی دهد و او را از قدرت خلع کند.

رابرت موگابه قصد داشت همسرش را به معاونت خود منصوب کند. اما سه‌شنبه هفته گذشته ارتش زیمبابوه اعلام کرد که کنترل این کشور را در دست گرفته است. موگابو هم در حصر خانگی قرار گرفت. او در تلاش بود که در گفت‌وگو با ارتش به توافقی برای حفظ قدرت دست پیدا کند.

شنبه گذشته اما هزاران نفر در هراره، پایتخت زیبمابوه تظاهرات کردند و خواهان برکناری موگابه شدند. حزب زانو-پی‌اف هم به برکناری موگابه رأی داد و ضرب‌الاجلی برای او تعیین کرد.

موگابو در نطق تلویزیونی شامگاه یکشنبه ۱۹ نوامبر با اشاره به کودتای نظامی در این کشور گفت:

«عملیاتی که ارتش انجام داد، نظم پیش‌بینی شده در قانون اساسی خوب کشور ما را به خطر نمی‌اندازد و اتوریته مرا به عنوان عالی‌ترین مقام زیمبابوه به چالش نمی‌کشد. حتی جایگاه مرا به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح زیر سئوال نمی‌برد.»

او سپس اعلام کرد که  ریاست کنفرانس حزب حاکم زانوپی‌اف در ماه آینده را به عهده خواهد گرفت.

موگابه نطق تلویزیونی‌اش را با شعاری از دوران جنگ‌های ضد استعماری در زیبمابوه به پایان رساند: «من و تو باید کاری انجام دهیم کارستان» ( iwe neni tine badsa)

شبکه الجزیره از هراره گزارش داده که شهروندان زیمباوه نگران‌اند.

دفتر مرکزی حزب حاکم زیمبابوه امرسون منانگاگوا، معاون برکنار شده رابرت موگابه را برای رهبری این حزب پیشنهاد داده و به این ترتیب او ممکن است رهبر آینده زیمبابوه باشد. حزب حاکم زیمبابوه اعلام کرده که تا برگزاری جلسات پارلمان برای تصمیم‌گیری درباره استیضاح موگابه و برکناری او تظاهراتی را در هراره سازمان خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.