ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برگزاری دادگاه تجدیدنظر سعید مرتضوی در مورد کهریزک، بدون حضور او

روز سه‌شنبه ۳۰ آبان در دومین جلسه دادگاه تجدیدنظر استان تهران به اتهامات سعید مرتضوی در ارتباط با بازداشتگاه کهریزک رسیدگی شد. این چندمین بار است که پرونده کهریزک مرتضوی در دادگاه‌های ایران بررسی می‌شود.

روز سه‌شنبه ۳۰ آبان در دومین جلسه دادگاه تجدیدنظر استان تهران به اتهامات سعید مرتضوی در ارتباط با بازداشتگاه کهریزک رسیدگی شد اما مرتضوی در آن حاضر نشد. این چندمین بار است که پرونده کهریزک مرتضوی در دادگاه‌های ایران بررسی می‌شود.

سعید مرتضوی متهم ردیف اول پرونده کهریزک، بازداشتگاه معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ است.

دومین جلسه رسیدگی به بخشی از پرونده سعید مرتضوی مربوط به بازداشتگاه کهریزک، با شکایت عبدالحسین روح‌الامینی پدر یکی از قربانیان این بازداشتگاه برگزار شد.

این دادگاه پیش از این قرار بود در روز ۱۸ مهرماه برگزار شود اما مرتضوی به دلیل بیماری در آن حاضر نشد و دادگاه به امروز، ۳۰ آبان موکول شد. با این حال مرتضوی در دادگاه امروز نیست حاضر نشد.

جزئیاتی از دادگاه روز سه‌شنبه منتشر نشده و تنها میرمجید طاهری وکیل مدافع خانواده روح‌الامینی گفته که ختم دادرسی در مورد این پرونده اعلام نشده است.

جلسه نخست دادگاه تجدیدنظر به پرونده سعید مرتضوی در تأمین اجتماعی مربوط می‌شد که در مهرماه برگزار شد.

پرونده سعید مرتضوی شامل سه بخش است: تأمین اجتماعی، شکایت خانواده محسن روح‌الامینی، یکی از کشته شدگان حادثه بازداشتگاه کهریزک و بخشی از رأی نقض‌ شده پرونده قضات کهریزک در دیوان عالی کشور.

طاهری پیش از این گفته بود که سعید مرتضوی در پرونده کهریزک وکیلی نداشت و از ابتدا خود او دفاع از آن را برعهده گرفته است.

به‌گفته وکیل مدافع خانواده روح‌الامینی بیش از ۸ سال است که رسیدگی به پرونده کهریزک ادامه دارد و این پرونده ۳۲ جلد و ۱۵ هزار صفحه دارد.

مردادماه سال ۹۴، ابتدا قاضی کشکولی به این پرونده رسیدگی کرد و سعید مرتضوی را در ارتباط با شکایت اولیای‌ دم محسن روح‌الامینی (از اتهام معاونت در قتل عمد و آن بخش از حکم پرونده قضات کهریزک که نقض شده بود)، تبرئه کرد اما دادگاه در ارتباط با پرونده تأمین اجتماعی، مرتضوی را به شش ماه حبس تعزیری، شش ماه حبس تعلیقی و رد مال به‌ مبلغ ۴۶ میلیون تومان محکوم کرد.

مرتضوی در تاریخ ۱۸ مهر ۹۴ به حکم شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران اعتراض کرد و پرونده‌ای که علاوه بر اعتراض شخص مرتضوی، اعتراض سازمان تأمین اجتماعی و خانواده روح‌الامینی را روی خود داشت، برای رسیدگی در مرحله تجدیدنظر به شعبه ۱۷ دیوان عالی کشور ارجاع شد.

۲۱ اردیبهشت ماه سال ۹۵ محسن افتخاری، سرپرست دادگاه کیفری یک استان تهران گفت دیوان عالی کشور پرونده را در صلاحیت دادگاه تجدیدنظر استان می‌داند و از رسیدگی به این پرونده خبر داد.

سعید مرتضوی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد دادستان تهران بود و پس از برکناری از این سمت به‌ دنبال رویدادهای بازداشتگاه کهریزک، با حمایت کامل محمود احمدی‌نژاد، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی شد.

او روز یکشنبه ۲۱ شهریور سال ۹۵ در نامه‌ای سرگشاده خطاب به قاضی پرونده‌، از بازماندگان کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک عذرخواهی و بابت بروز این حوادث ابراز شرمندگی کرد. این عذرخواهی مرتضوی بازتاب گسترده‌ای داشت و بسیاری آن را اعتراف او به اعمال خلافش دانسته و خواهان مجازات او شدند.

سعید مرتضوی متهم ردیف اول پرونده کهریزک، بازداشتگاه معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ است. گروهی از جوانانی که روز ۱۹ تیر ۸۸ در گردهمایی‌های خیابانی ۱۸ تیر دستگیر شدند، به دستور مستقیم مرتضوی به کهریزک برده شدند. امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و رامین قهرمانی در سوله‌های بدون آب و امکانات کهریزک جان باختند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.