ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعد حریری پاریس را به مقصد قاهره ترک کرد

سعد حریری پیش از آن‌که به لبنان بازگردد به مصر رفته تا با سیسی درباره تحولات پس از استعفایش در منطقه گفت‌وگو کند. این سفر در شرایط پرتنش خاورمیانه صورت می‌گیرد.

نخست‌وزیر مستعفی لبنان به مصر رفت تا با عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری این کشور درباره بحران سیاسی خاورمیانه در پی استعفایش گفت‌وگو کند.

سعد حریری پاریس را به مقصد قاهره ترک کرد

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، سعد حریری امروز، سه‌شنبه ۲۱ نوامبر / ۳۰ آبان، کمی پس از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه به‌وقت محلی از فرودگاه بورژه در نزدیکی پاریس به قاهره پرواز کرد.

این سفر دو هفته پس از استعفای غافلگیرانه حریری در ریاض و سپس دیدار سه روزه‌اش از فرانسه صورت می‌گیرد. او در پاریس با فرانسوا مکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در پیام کوتاهی که روز سه‌شنبه منتشر کرد گفت دیدار او با حریری «باید بر آخرین تحولات منطقه و همچنین تحولات لبنان متمرکز باشد».

سعد حریری طبق وعده‌ای که داده، پس از دیدار با سیسی روز چهارشنبه خود را به جشن ملی استقلال لبنان در بیروت خواهد رساند.

پیش از این، سفر حریری به مصر در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. دفتر اطلاع‌رسانی سعد حریری، دوشنبه ۲۰ نوامبر / ۲۹ آبان گفته بود که حریری سه‌شنبه به مصر خواهد رفت اما برخی رسانه‌های عربی به‌نقل از سخنگوی ریاست جمهوری مصر این خبر را نادرست خوانده و نوشته بودند سیسی در سفر به قبرس است و روز سه‌شنبه نمی‌تواند با حریری دیدار کند.

سعد حریری شنبه ۴ نوامبر / ۱۳ آبان در سفرش به ریاض به‌طور غیرمنتظره از طریق تلویزیون عربستان سعودی استعفای خود را از سمت نخست‌وزیری لبنان اعلام کرد. او گفته بود به دلیل دخالت حزب‌الله لبنان و ایران در کار دولت لبنان و کشورهای عربی منطقه استعفا می‌دهد.

استعفای ناگهانی حریری در ریاض موجب شد تا گمانه‌زنی‌هایی در مورد فشار حکومت سعودی بر حریری به‌منظور اعلام استعفایش منتشر شود. پس از آن خبرهایی مبنی بر حصر حریری در عربستان سعودی نیز منتشر شد و حتی میشل عون، رئیس جمهوری لبنان گفت عربستان سعودی حریری را به «گروگان» گرفته است، اما حریری و دولت سعودی این خبرها را تکذیب کردند.

استعفای حریری همچنین به‌عنوان بخشی از جنگ نیابتی عربستان سعودی و ایران در منطقه ارزیابی شد.

در همین راستا، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در پایان اجلاس فوق‌العاده‌شان که یکشنبه ۱۹ نوامبر / ۲۸ آبان در قاهره برگزار شد، اعلام کردند که کشورهای عضو این اتحادیه در برابر نفوذ و مداخله ایران در خاورمیانه دست روی دست نمی‌گذارند.

در پاسخ، روز سه‌شنبه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، اتحادیه عرب را به حمایت از گروه «دولت اسلامی» (داعش) متهم کرد و از این اتحادیه به‌عنوان یک تشکیلات «کهنه، پوسیده و بی‌رمق» نام برد.

اکنون سفر حریری به مصر در حالی صورت می‌گیرد که تنش بین عربستان سعودی، به‌عنوان حامی حریری، و ایران، به‌عنوان پشتیبان حزب‌الله لبنان، در منطقه شدت گرفته است.

در همین حال ژنرال ژوزف عون، فرمانده کل ارتش لبنان روز سه‌شنبه نسبت به وضعیت سیاسی ویژه‌ای که لبنان دچار آن شده به نظامیان این کشور هشدار داد و از آن‌ها خواست تا ضمن حفظ هوشیاری خود مراقب «تهدید اسرائیل» از مرزهای جنوبی لبنان باشند.

ژوزف عون از سربازان خواست تا در مرزهای جنوبی لبنان به حالت آماده‌باش درآیند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.