ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر کشور: «روز کورش» باید «مدیریت» شود

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران می‌گوید موضوع کورش، پادشاه سلسله هخامنشی، «بحث ضداسلامی نیست» و حسن روحانی دستور داده تا با یاری وزارت اطلاعات «روز کورش» مدیریت شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران می‌گوید موضوع کورش، پادشاه سلسله هخامنشی، «بحث ضداسلامی نیست» و حسن روحانی دستور داده تا با یاری وزارت اطلاعات «روز کورش» مدیریت شود.

تجمع مردم در «روز کورش» ۷ آبان ۱۳۹۵ در پاسارگاد شیراز ـ عکس از آرشیو

عبدالرضا رحمانی فضلی سه‌شنبه، ۳۰ آبان با اشاره به استقبال گروه‌هایی از مردم از «روز کورش» گفت: «شش میلیون مخاطب در شبکه‌هایی که نسبت به این موضوع حساسیت داشتند به آن مراجعه کرده بودند و دستگاه‌های امنیتی نیز نگران بودند و در شورای امنیت نیز بحث شد و من در آن جلسه عنوان کردم که تمام مسئولیت این روز را برعهده می‌گیرم که با مراقبت‌های لازم مراسم برگزار شد.»

«روز کوروش»، بنیان‌گذار و نخستین پادشاه هخامنشی، از سوی طرفدارانش ۷ آبان (۲۹ اکتبر) اعلام شده است. این روز سالروز ورود کوروش به بابل است اما به‌عنوان «روز کورش» در هیچ تقویم رسمی ثبت نشده ‌است. گروهی از مقام‌های حکومتی و دینی ایران برگزاری این روز را مخالف با شعائر اسلامی می‌دانند و هر سال نیروهای امنیتی موانعی بر سر راه شرکت‌کنندگان در مراسم این روز در پاسارگاد، مقبره کورش، ایجاد می‌کنند.

وزیر کشور در حالی از برگزار شدن این مراسم سخن گفته که امسال نیز در روزهای منتهی به ۷ آبان در اطراف مقبره کورش حصارهایی نصب شد، تجمع در پاسارگاد غیرقانونی اعلام شد و راه‌های منتهی به این محل نیز مسدود شد.

رحمانی فضلی گفت این موضوع در هیأت دولت مطرح شده و حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری دستور داده تا «با محوریت وزارت اطلاعات طرحی آماده شود و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصویب شود.»

به‌گفته وزیر کشور بر اساس این طرح از سال آینده مسئولان باید روز کورش را «مدیریت» کنند.

او گفت: «موضوع کورش بحث ضداسلامی نیست و علامه طباطبایی نیز معتقد بودند که ذوالقرنین کورش است.»

عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: «مشکل ما کورش نیست بلکه معاندینی هستند که به دنبال سوءاستفاده از این روز بودند.»

در سال ۱۳۸۷، در دولت نخست محمود احمدی‌نژاد نیز اسفندیار رحیم مشایی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفته بود: «در نظر گرفتن روزی به نام کورش تا کنون در دستور کار ما نبوده اما این موضوع قابل بررسی است که در تقویم ملی روزی به نام کورش یا تخت جمشید داشته باشیم.» با این حال این موضوع هنوز عملی نشده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کوین

    جای تعجب و تاسف دارد : ۱- نوع نگاه به شدت امنیتی و پلیسی به یک مقولهء تاریخی و فرهنگی . دقت کنید در خبر می خوانیم : ... ۶ میلیون مخاطب در شبکه های مختلف اجتماعی (یعنی رصد به این گستردگی در امور خصوصی افراد) ... نگرانی دستگاه های امنیتی ... طرح در شورای امنیت (ملی) ... طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی با محوریت وزارت اطلاعات ... !! ۲- اینکه باید این روز "مدیریت شود" دقیقا یعنی مصادره به مطلوب شود . آقای روحانی(رئیس جمهور) قبل از انتخابات دورهء اول یعنی سال ۹۲ در یک گفتگوی مطبوعاتی بطور کاملا واًضح گفتند "انتخابات را باید مهندسی کرد" و همانطور هم شد . یعنی در هر دو دوره شاهد این " مدیریت یا مهندسیِ موفق" بودیم .