ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه سازمان ملل «قصاب بوسنی» را به حبس ابد محکوم کرد

ژنرال راتکو ملادیچ در جمهوری صربستان یک قهرمان است. او به اتهام نسل‌کشی و جنایت‌جنگی محاکمه شد. دادخواهی بازماندگان قربانیان اما همچنان ناتمام ماند.

دیوان بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق (ICTY) در لاهه، راتکو ملادیچ فرمانده نظامی صرب‌های بوسنی در جریان جنگ داخلی در یوکسلاوی سابق در فاصله بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵را به اتهام نسل‌کشی و ارتکاب جنایت علیه بشریت به حبس ابد محکوم کرد.

چهارشنبه ۲۲ نوامبر ژنرال راتکو ملادیچ معروف به «قصاب بوسنی» در دیوان بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق (ICTY) در لاهه

به گزارش خبرگزاری رویترز دادگاه سازمان ملل، راتکو ملادیچ را در ۱۰ فقره از ۱۱ فقره اتهاماتش گناهکار شناخت. آلفونس اوریه، قاضی ارشد دادگاه دیوان بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق، چهارشنبه ۲۲ نوامبر حکم ملادیچ معروف به «قصاب بوسنی» را قرائت کرد. پیش از اعلام حکم، راتکو ملادیچ، ژنرال ۷۴ ساله از روی خشم نظم دادگاه را به هم زد و به همین جهت قاضی دستور به اخراج او داد.

پیش از این دیوان بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق در حکم جداگانه‌ای اعلام کرده بود که محاصره شهر بوسنی که سه سال به درازا کشید و کشتار  ۸ هزار مرد مسلمان در سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ مصداق جنایت جنگی‌ست. راتکو ملادیچ در آن زمان فرماندهی نیروهای بوسنی را به عهده داشت. او به عنوان فردی که مسئولیت جرایم جنگی در سربرنیتسا را به عهده دارد مجرم شناخته شد.

آلفونس اوریه، قاضی ارشد دیوان بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق در لاهه اعلام کرد که راتکو ملادیچ مسئول جرائمی از جمله اذیت و آزار، ویرانگری و کشتار در شهرهای بوسنی است. قاضی ارشد دادگاه بین‌المللی سازمان ملل نمونه‌ای آورد: ملادیچ عده‌ای تک‌تیرانداز را در نقاط مختلف سربرنیتسا مستقر کرده و به آن‌ها دستور داده بود که هر مرد مسلمانی را که عبور می‌کند هدف قرار دهند. به گفته اوریه، ملادیچ، شخصاً بر کار تک‌تیراندازان نظارت می‌کرد.

هزاران نفر از بازماندگان قربانیان جنایت‌های جنگی در یوگسلاوی سابق به امید دادخواهی در انتظار حکم دیوان بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق در لاهه بودند. ده‌ها نفر از بازماندگان قربانیان بیرون از سالن دادگاه گرد آمده بودند. آن‌ها عکس بستگانشان را که در جنگ سربرنیتسا به قتل رسیده بودند در دست داشتند. در سربرنیتسا بیش از ۷ هزار نفر از مسلمانان مفقود و سر به نیست شده‌اند.

دادگاه اعلام کرد که در ۶ مورد از گزارش‌هایی که از قتل عام مسلمانان در شهرهای مختلف بوسنی اعلام شده به این نتیجه نرسیده که در این موارد هم جنایت جنگی اتفاق افتاده است. چهار سال پیش در روستای «توماسیکا» واقع در شمال غربی بوسنی یک گور جمعی به مساحت ۵ هزار متر مربع در عمق ۱۰ متری زمین کشف شد. در شهر پریجدور نیز ۱۲۰۰ مسلمان مفقود شده‌اند.

برخی از بازماندگان قربانیان پریجدور که در خارج از سالن دادگاه لاهه حضور داشتند، بعد از اعلام حکم این پرسش را مطرح کردند: آیا کشف بزرگ‌ترین گور جمعی در بوسنی نشان‌دهنده وقوع یک جنایت جنگی نیست؟

راتکو ملادیچ در جمهوری صربستان یک قهرمان به شمار می‌آید. روزنامه‌های صبح چهارشنبه صربستان تصاویری از این ژنرال ۷۴ ساله را در صفحه نخست خود منتشر کرده بودند با این توضیح: «من بیگناهم. شما نمی‌توانید وجدان مرا از من سلب کنید. من گناهکار نیستم.»

رسانه‌های صربستان در این سال‌ها گزارشی درباره رویدادهای بوسنی در جنگ داخلی یوگسلاوی سابق منتشر نکرده‌‌اند. به همین جهت مردم هم که با این موضوع آشنایی چندانی ندارند، با حکم دادگاه لاهه غافلگیر شده‌اند. آیا حقیقت دارد که قهرمان ما یک جنایتکار جنگی‌ست؟

دیوان بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق (ICTY)، از ارکان فرعی شورای امنیت سازمان ملل متحد است که برای تعقیب و مجازات عاملان جنایات جنگی در جنگ داخلی یوگسلاوی سابق با تصویب قطعنامه ۸۲۷ شورای امنیت، در ۲۵ مه ۱۹۹۳ دایر شد این دادگاه ۴ دسته از جرائم، نقض شدید کنوانسیون‌های ژنو، نقض قوانین یا رسوم جنگ، کشتار دسته‌جمعی و جنایات علیه بشریت را تحت تعقیب قرار داد. بیش‌ترین مجازات افراد محکوم شده در این دادگاه هم حبس ابد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.