ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه هزار و ۳۰۰ درخواست لغو حکم اعدام یا حبس ابد به دنبال ابلاغ قانون جدید مبارزه با مواد مخدر

دادستان تهران گفته است در راستای اجرای قانون جدید مبارزه با مواد مخدر، ۶۰ نفر از قضات و معاونان دادسرا با زندانیان محکوم به اعدام و حبس ابد ملاقات کرده‌اند.

دادستان تهران گفته است به دنبال ابلاغ قانون جدید مبارزه با مواد مخدر که با الحاق یک ماده به آن برای تخفیف مجازات اعدام و حبس ابد در جرایم مرتبط با مواد مخدر اجرایی شده است، سه هزار و ۳۰۰ درخواست اعاده دادرسی و لغو حکم اعدام یا حبس ابد به دستگاه قضایی رسیده است. دادسرای ناحیه ۲۰ دریافت کننده این درخواست هاست.

طرح از جهانگیر درمنی

با توجه به اینکه قانون جدید (مبارزه با مواد مخدر) بر خلاف قوانین مصوب رایج عطف به ماسبق می‌شود، شمار زیادی از زندانیان زیر حکم اعدام این فرصت را یافته‌اند تا برای تغییر حکم خود درخواست دهند.

شمار محکومان «زیر هشت» (محکوم به اعدام) به دلیل ارتکاب جرایم مربوط به مواد مخدر، تا پنج هزار نفر گزارش شده است.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه اول آذر گزارش کرده است عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در هجدهمین جلسه شورای معاونان دادستانی، به ملاقات معاونان با زندانیان محکوم به اعدام و حبس ابد به دلیل ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر و روان‌گردان اشاره کرده و این ملاقات‌ها را مقدمه اجرای ماده الحاقی به قانون مبارزه با مواد مخدر خوانده است.

دولت آبادی گفته است: «در این بازدید که توسط ۶۰ نفر از قضات و معاونان دادسرا انجام شد، سه هزار و ۳۰۰ درخواست زندانیان دایر بر اعمال قانون جدید نسبت به محکومیت اعدام یا حبس ابد دریافت شد که برای اقدام به دادسرای ناحیه ۲۰ ارسال شده است.»

او از دادسراهای نواحی و دادسراهای استان تهران خواست اگر دارای چنین پرونده‌هایی هستند، پرونده‌ها را برای اجرای قانون جدید به محاکم انقلاب اسلامی ارسال کنند.

با اجرایی شدن طرح تخفیف مجازات اعدام مجرمان مواد مخدر به حبس و جزای نقدی در قالب الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر در ایران، این امیدواری ایجاد شده که شمار بسیاری از محکومان به اعدام ممکن است از شر چوبه دار خلاص شوند.

  • در همین زمینه

یکی از کسانی که ممکن است با اجرای قانون جدید با تخفیف مجازات رو به رو شود، علی اکبریان، بازیکن سابق فوتبال است که سابقه بازی در هر دو تیم استقلال و پرسپولیس را دارد. او سال ۸۹ به دلیل نگهداری بیش از ۴۰ گرم هروئین ابتدا به اعدام و سپس با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شد.

مهدی حجتی، وکیل علی اکبریان در آن زمان به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «اتهامات موکلم نگهداری بیش از ۴۰ گرم هروئین، استفاده از محل سکونت برای تولید و توزیع مواد مخدر و استعمال شیشه و نگهداری آن عنوان شده بود. نماینده مدعی العموم در مورد اتهام نخست درخواست مجازات اعدام و در مورد دو اتهام دیگر تقاضای مجازات قانونی کرده بود. بر اساس رای صادره از سوی شعبه ۳۰ دادکاه انقلاب، موکل من در مورد اتهام نگهداری هروئین با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم و از اتهام استفاده از محل سکونت برای تولید و توزیع مواد مخدر تبرئه شد. در خصوص اتهام استعمال شیشه و نگهداری آن هم قرار عدم صلاحیت برای دادگاه عمومی صادر شد.»

در روزهای گذشته و به دنبال خروج علی اکبریان از زندان برای مرخصی اما او بار دیگر درگیر مواد مخدر و محکومیتی تازه شده است.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، دهم آبان ماه گزارش کرد: «علی اکبریان، ستاره دهه ۷۰ تیم‌های استقلال و پرسپولیس که به خاطر تکنیک بالایش به روماریوی فوتبال ایران مشهور بود پس از گذراندن یک دوره طولانی مدت در زندان و زمانی که برای سپری کردن مرخصی به بیرون آمده بود، باز هم درگیر ماجرایی عجیب شد.»

بر اساس گزارش ایلنا، یکی از مسئولان زندان قزل حصار گفته است اکبریان آخرین بار که به مرخصی رفته، با ۲۸.۵ گرم شیشه دوباره دستگیر شده و دادگاه او را به ۲۰ سال حبس دیگر محکوم کرده است: «با توجه به اینکه حکم قبلی‌ او حبس ابد بوده باید بگویم کار او بسیار سخت شده و باید در زندان بماند. همچنین به دلیل اینکه او در دوران مرخصی دستگیر شده، دیگر امکان مرخصی رفتن ندارد.»

همین خبرگزاری به دنبال ابلاغ قانون جدید مبارزه با مواد مخدر در روز ۲۴ آبان نوشت با توجه به این قانون احتمال کاهش حبس و مجازات این بازیکن فوتبال وجود دارد.

به نوشته ایلنا، اکنون پنج هزار زندانی مواد مخدر با حکم اعدام در زندان‌های کشور حضور دارند که بعد از ابلاغ این قانون حدود چهار هزار نفر از آنها از اعدام نجات خواهند یافت: «بر اساس این قانون احکام سنگینی مانند حبس ابد یا ۲۰ سال نیز می‌تواند با کاهش و تخفیف در مجازات یا شامل عفو شود.»

اما آیا این قانون شامل کسانی که پیش از نوبت دوم محکومیت، سابقه محکومیت به اعدام یا حبس ابد را داشته‌اند هم می‌شود؟ متن قانون می‌گوید چنین امکانی وجود ندارد.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.