ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوپک، آماده تمدید توافق کاهش تولید نفت خام

ایران و عربستان سعودی به رغم اختلافاتشان از تمدید توافق برای کاهش تولید نفت حمایت می‌کنند. اختلافات بر سر سهمیه ایران از بازار نفت جهانی و مدت زمان تمدید توافق است.

اعضای اوپک یک‌سال پس از توافق به آنچه که می‌خواستند، رسیده‌اند: نفت ۶۰ دلاری. حال قرار است که در اجلاس ۳۰ نوامبر در باره تمدید کاهش تولید تصمیم‌گیری شود. تصمیمی که بیش از هر زمان دیگر تحت تاثیر رابطه ایران و عربستان و ضدیت ترامپ با توافق هسته‌ای قرار دارد.

سران اوپک باید به زودی در باره تمدید توافق کاهش تولید تصمیم بگیرند.

منابع آگاه که نامشان فاش نشده به «رویترز» گفتند که عربستان سعودی و روسیه موافق تمدید توافق کاهش تولید اعضای اوپک و دیگر کشورهای غیرعضو هستند اما درباره مدت زمان تمدید توافق اختلاف دارند.

یکی از این منابع آگاه گفته است که عربستان سعودی خواستار تمدید ۹ ماهه توافق است. اعضای اوپک از یک‌سال قبل توافقی را امضاء کردند که بر اساس آن تولید نفت را تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این توافق در نشست آخر اعضای اوپک بار دیگر تا مارس ۲۰۱۸ تمدید شد.

یکی دیگر از منابع که نامش در گزارش افشاء نشده، از تمایل روسیه برای تمدید ۹ ماه قرارداد خبر داده است. روسیه تا به حال از اعلام موضع علنی در این باره خودداری کرده است. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه ۲۰ نوامبر گفت که موضع این کشور در روز برگزاری اجلاس اوپک اعلام می شود.

خبرگزاری روسی «تاس»  به نقل از دو منبع آگاه گزارش داده که  به غیر از «گازپروم» که مخالفت تمدید توافق است، دیگر شرکت‌های نفتی روسیه از تمدید شش ماهه آن دفاع می‌کنند.

«رویترز» نیز از احتمال تمدید توافق برای شش و یا حتی سه ماه خبر داده اما یکی دیگر از منابع این خبرگزاری گفته است که به احتمال ۹۰ درصد توافق برای ۹ ماه دیگر تمدید خواهد شد.

سایه تنش تهران- ریاض در بازار نفت

ناظران بازار نفت بخشی از افزایش قیمت در ماه‌های گذشته را متاثر از تحولات داخلی عربستان سعودی پس از برنامه موسوم به مبارزه با فساد و ناآرامی‌های منطقه به ویژه تنش در لبنان و روابط تهران و ریاض می‌دانند. یکی از منابع اوپک در همین رابطه گفته است که در صورت کاهش قیمت نفت به دلیل تحولات منطقه‌ای، ممکن است که دوره توافق افزایش یابد.

روابط ایران و عربستان سعودی پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان پر‌تنش شده شده است. ریاض تهران را به مداخله در کشورهای عربی متهم می‌کند. وزرای خارجه اتحادیه عربی در آخرین نشست خود بر ضرورت برخورد با اقدامات مداخله‌گرایانه ایران تاکید کردند. جمهوری اسلامی اما این اتهام را رد می‌کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا که با توافق هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها علیه ایران مخالف است، خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران و کاهش سهمیه تولید نفت ایران شده است.

تولید روازنه نفت ایران پس از لغو بخشی از تحریم‌ها به ۳ میلیون و ۷۴۷ هزار بشکه و صادراتش به حدود ۲.۵ میلیون بشکه افزایش یافته است. سخنگوی دولت جمهوری اسلامی هرگونه کاهش سهمیه نفت ایران در بازار جهانی را مصداق «لغو برجام» دانسته است.

همچنین به گزارش «رویترز» ایران برای حفظ مشتریان نفتی خود، سیاست اعمال تخفیف و کاهش قیمت نفت را در پیش گرفته است.

تیلاک دوشی، مشاور در شرکت «میوز اند استانسیل»  گفته است که ایران با تخفیف و تغییر هزینه حمل نفت تلاش می‌کند که بازارهایش را در برابر تهدید تحریم‌های امریکا تحکیم کند.

به گفته منابع آگاه نفت ایران به پائین‌ترین قیمت ممکن در برابر نفت سعودی در یک دهه اخیر رسیده است.  مقام‌های شرکت ملی نفت ایران تا به حال در واکنش به این خبر سکوت کرده‌اند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی پیش از این حمایت ایران از تمدید توافق کاهش تولید را اعلام کرده است.

در همین زمینه: سخنگوی دولت: کاهش سهم ایران از تولید نفت خام، نقض برجام است

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.