ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«بغداد مانع از سفر وزیر خارجه آلمان به اربیل شد»

سایت مجله اشپیگل آلمان فاش ساخته که زیگمار گابریل، وزیر خارجه این کشور قصد داشته به بغداد و اربیل برود تا به‌دلیل اختلافات موجود میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان بین آن‌ها میانجی‌گری کند اما بغداد با این ایده مخالفت کرده است.

سایت مجله اشپیگل آلمان فاش ساخته که زیگمار گابریل، وزیر خارجه این کشور قصد داشته به بغداد و اربیل برود تا به‌دلیل اختلافات موجود میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان بین آن‌ها میانجی‌گری کند اما بغداد با این ایده مخالفت کرده است.

زیگمار گابریل و مسعود بارزانی در دیدار ماه آوریل وزیر خارجه آلمان از اقلیم کردستان

بر اساس این گزارش، برنامه گابریل این بود که در آغاز ماه نوامبر به بغداد برود و در آن‌جا با دولت مرکزی گفت‌وگو کند و سپس به اربیل، مرکز اقلیم کردستان رفته و تلاش کند دو طرف را پای میز مذاکره بکشاند.

اما دولت مرکزی گفته است از سفر وزیر خارجه آلمان به بغداد استقبال می‌کند ولی پس از اعلام استقلال کردستان سفر به اربیل مناسب نیست.

این گزارش افزوده است که حتی آنگلا مرکل در تماس تلفنی با حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق نتوانسته او را در این زمینه قانع کند و گابریل سفر خود را به‌طور کامل لغو کرده است.

همه‌پرسی استقلال کردستان ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر برگزار شد و ۹۲ در صد از شرکت‌کنندگان به جدایی اقلیم کردستان از عراق رأی مثبت دادند. در پی این همه‌پرسی، بغداد اربیل را تحت فشار قرار داد تا نتایج این همه‌پرسی را لغو کند. دو ماه پس از همه‌پرسی، دادگاه عالی قانون اساسی عراق، به‌عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی این کشور نیز این همه‌پرسی را به‌شکل رسمی غیرقانونی اعلام کرد.

تنش بین کردها و دولت مرکزی عراق از آن رو برای آلمان اهمیت دارد که تاکنون سربازان آلمانی در عراق پیشمرگه‌های کرد را آموزش داده‌اند و تسلیحات در دسترس آن‌ها گذاشته‌اند. بغداد چندان از این موضوع راضی نیست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    بسیار کار خوبی کرد. این اروپاییهای پدرسوخته هم جز اتیش بیاری کاری ندارند. مگه المان به کاتالونیا وزیر فرستاد برای به اصطلاح میانجی گری؟ پدرسوخته ها.