ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق میانمار و بنگلادش بر سر بازگشت پناهجویان روهینگیا

صدها هزار نفر از اقلیت روهینگیا بر اثر حملات ارتش میانمار از ماه‌ها پیش سرزمین خود را ترک کرده و به بنگلادش پناه برده‌اند. اکنون دولت‌های میانمار و بنگلاش با بازگشت آن‌ها موافقت کرده‌اند.

دولت‌های میانمار و بنگلادش سرانجام بر سر بازگشت صدها هزار پناهجوی اقلیت روهینگیا توافق کردند. آن‌ها بر اثر سرکوب‌های خشن ارتش میانمار مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و به بنگلادش پناه برده‌اند.

از آغاز ناآرامی‌ها در ایالت راخین میانمار تاکنون بیش از ۶۲۰ هزار نفر از اقلیت روهینگیا وارد بنگلادش شده‌اند.

وزارت خارجه میانمار پنج‌شنبه ۲۳ نوامبر / ۲ آذر اعلام کرد که نمایندگان دو دولت ‌تفاهم‌نامه در مورد بازگشت پناهجویان روهینگیا از بنگلادش را امضا کردند.

بنگلادش ابتدا باید مدارک را با اطلاعات شخصی پناهندگان به میانمار ارسال کند. نمایندگان بنگلادش از این اقدام به‌عنوان «نخستین گام» سخن گفته‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در آبان‌ماه از آنگ سان سوچی، رهبر میانمار خواسته بود تا امکان بازگشت پناهجویان روهینگیایی را که آواره شده‌اند، فراهم سازد. او همچنین خواستار تلاش برای دستیابی به آشتی واقعی میان گروه‌های قومی در میانمار شده بود.

اقلیت مسلمان روهینگیا به‌دلیل محدودیت‌ها و فشارها در میانمار از سال‌ها پیش به بنگلادش پناهنده می‌شوند. از ۲۵ اوت / ۳ شهریور سال جاری که حملات شورشیانِ روهینگیا و پاسخ نیروهای ارتش میانمار موج تازه‌ای از خشونت‌ها در ایالت راخین به‌راه انداخت، به‌گفته سازمان ملل بیش از ۶۲۰ هزار نفر از اقلیت روهینگیا وارد بنگلادش شده‌اند و در اردوگاه‌هایی با امکانات کم و در شرایط دشوار به‌سر می‌برند. کسانی که گریخته‌اند، نیروهای امنیتی میانمار را متهم به سرقت، قتل و تجاوز می‌کنند اما ارتش میانمار اتهام رفتار خشونت‌بار با اقلیت مسلمان روهینگیا را رد کرده است.

این در حالی است که سازمان ملل متحد اقدامات ارتش میانمار را به‌عنوان «پاکسازی قومی» طبقه‌بندی کرده است.

با مسلمانان روهینگیا در میانمار به‌عنوان اقلیت قومی خارجی برخورد می‌شود. آن‌ها قربانی انواع مختلف تبعیض‌ها از جمله کار اجباری، اخاذی، محدودیت‌های آزادی حرکت، قوانین ازدواج ناعادلانه و مصادره زمین هستند.

مجموعه خبرهای مربوط به اقلیت روهینگیا را در اینجا ببینید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.