ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس مخالفان سوریه در ریاض: اسد نقشی در انتقال قدرت سیاسی نخواهد داشت

انتظار می‌رفت مخالفان رژیم اسد موسوم به «گروه ریاض» با پیشروی‌های ارتش سوریه مواضعشان را تعدیل کنند اما آن‌ها یک بار دیگر بر ضرورت برکناری بشار اسد تأکید کردند.

مخالفان حکومت سوریه که از آن‌ها به‌عنوان «گروه ریاض» نام برده می‌شود در نشست خود در پایتخت عربستان سعودی اعلام کردند که برای بشار اسد در توافق صلح احتمالی با پشتیبانی سازمان ملل نقشی قائل نیستند. این در حالی است که گفته می‌شد با پیشروی‌های ارتش سوریه و حامیانش، «گروه ریاض» مواضع خود را تعدیل خواهد کرد.

نشست نیروهای مخالف دولت سوریه در ریاض

به‌گزارش رویترز، نیروهای اپوزیسیون حاضر در ریاض پنج‌شنبه ۲۳ نوامبر / ۲ آذر در پایان نشست خود در بیانیه‌‌ای گفتند: «شرکت‌کنندگان تأکید کردند که انتقال سیاسی قدرت و آغاز دوران موقت بدون رفتن بشار اسد نمی‌تواند اتفاق بیفتد.»

مخالفان اسد نشست ریاض را به‌منظور هماهنگی مواضع خود پیش از آغاز مذاکرات صلح ژنو زیر نظر سازمان ملل، برگزار کرده‌اند. این نشست روز گذشته چهارشنبه ۲۲ نوامبر / یکم آذر با حضور استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه و عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی آغاز شد.

نشست ریاض در پی دو سال حمایت نظامی روسیه از رژیم اسد و فتح شهرهای بزرگ سوریه توسط نیروهای دولتی برگزار شد.

بیانیه پایانی مخالفان رژیم اسد تأکید کرده است که حاضران در نشست از یک فرایند سیاسی برپایه هدایت سازمان ملل که به سوریه امکان «انتقال سیاسی اساسی» از یک نظام «اقتدارگرا» به یک نظام دموکراتیک را بدهد و در آن انتخابات آزاد رعایت شود، پشتیبانی می‌کنند.

در اجلاس ریاض بیش از ۱۴۰ نماینده از گروه‌های مختلف اپوزیسیون شرکت داشتند، از جمله اعضای مستقل و نمایندگان ارتش آزاد سوریه. آن‌ها همچنین دولت سوریه را مسئول عدم پیشرفت مذاکرات صلح ژنو دانسته‌اند.

مذاکرات صلح سوریه در ژنو با حضور هیأت‌های نمایندگی رژیم سوریه و مخالفانش هفت دور برگزار شده که آخرین دور آن در ژوئیه (تیر) بود. در این مذاکرات نقش بشار اسد در دولت انتقالی از جمله موارد مورد اختلاف نمایندگان دولت و اپوزیسیون سوریه است.

بیانیه اجلاس ریاض با اشاره به «بمباران مناطق غیرنظامی، محاصره مناطق تحت کنترل شورشیان و بازداشت ده‌ها هزار تن از مخالفان»، آورده است: «روند سیاسی به دلیل نقض قوانین توسط رژیم به اهداف خود دست نیافته است.»

جنگ داخلی سوریه که وارد هفتمین سال خود شده صدها هزار نفر را به کشتن داده و حدود ۱۱ میلیون نفر را آواره کرده است.

پیش از این، گمانه‌زنی‌ها بر آن بود که مخالفان قبل از هر تغییری در اجلاس درخواست‌های‌ خود را کاهش دهند و موضع کنار گذاشتن اسد از قدرت را ترک کنند.

ریاض حجاب، هماهنگ‌کننده «کمیته عالی مذاکرات نیروهای اپوزیسیون سوریه» (HNC) در مذاکرات صلح ژنو روز سه‌شنبه ۲۱ نوامبر / ۳۰ آبان ناگهان استعفا داد و در پی استعفای او چند تن دیگر از مخالفان نیز استعفا دادند.

حجاب به‌هنگام استعفا تلاش‌ها برای حفظ حکومت بشار اسد در سوریه را مورد انتقاد قرار داده بود.

استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفته است دور تازه مذاکرات صلح ژنو در روز ۲۸ نوامبر / ۷ آذرماه تحت نظارت سازمان ملل آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    یعنی مثلا کشوی عقب مانده و قبیله ای مثل عربستان منادی دمکراسیست...