ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس اردوگاه پناهجویان جزیره مانوس را تخلیه کرد

سرنوشت بیش از ۳۰۰ پناهجو از کشورهای ایران، افغانستان، سوریه، پاکستان و میانمار اکنون در ابهام کامل قرار دارد. پلیس به خشونت متوسل شده است.

پلیس پاپوآ گینه نو  جمعه ۲۴ نوامبر سرانجام اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس را تخلیه کرد و به این ترتیب به سه هفته اعتراض پناهجویانی که از خروج از این اردوگاه سر باز زده بودند پایان داد. در روزهای گذشته پلیس ذخایر آب و غذای پناهجویان را از بین برده بود و آن‌ها ناگزیر از آب باران که در گودال‌ها جمع می‌شد و از بقایای غذاهای فاسد، آب و غذای مورد نیاز خود را تأمین می‌کردند.

پلیس پاپوآ گینه نو، جمعه ۲۴ نوامبر در اردوگاه جزیره مانوس

اردوگاه مانوس توسط استرالیا در «پاپوآ گینه نو» دایر شده بود با این هدف که پناهجویانی که قصد ورود به استرالیا دارند ابتدا به آنجا منتقل شوند. دیوان عالی «پاپوآ گینه نو» سال گذشته حکم داد که این اردوگاه غیرقانونی است و ۳۱ اکتبر سال جاری، این اردوگاه به‌طور رسمی بسته شدو سپس مواد غذایی به اردوگاه ارسال نشد و آب و برق آن نیز قطع شد. با این حال حدود ۳۰۰ پناهجو در اعتراض به این سیاست‌ها از ترک اردوگاه جزیره مانوس خودداری کردند. پلیس پاپوآ گینه نو روز گذشته عملیات تخلیه اردوگاه را آغاز کرد و سرانجام یک روز بعد، جمعه ۲۴ نوامبر موفق شد اردوگاه را به طور کامل تخلیه و تعطیل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهروز بوچانی، روزنامه‌نگار و پناهجوی ایرانی که از سال ۲۰۱۴ در جزیره مانوس زندگی می‌کند با اس ام اس اطلاع داده است:

«پناهجویان اردوگاه را ترک می‌کنند. ما آنچه را که از عهده‌مان برمی‌آمد انجام دادیم که صدایمان به جایی برسد. اما برای دولت مهم نبود.»

در ویدیویی که یک پناهجوی سوری در صفحه فیسبوکش منتشر کرده، یکی از مأموران پلیس خطاب به پناهجویان می‌گوید:

«اتوبوس و کامیون‌ها منتظرند. سوار می‌شوید و صداتان هم درنمی‌آید. بعدش می‌روید به یک اردوگاه دیگر. اینجا کسی نمی‌ماند.»

اداره مهاجرت استرالیا جمعه ۲۴ نوامبر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که پناهجویان اردوگاه مانوس در اردوگاه‌های دیگری اسکان داده می‌شوند. در این بیانیه گفته شده:

«حامیان پناهجویان می‌بایست از ایجاد امید بیهوده برای آنان که ممکن است روزی به استرالیا منتقل شوند خودداری کنند.»

بسیاری از پناهجویانی که در اردوگاه جزیره مانوس زندگی می‌کردند، از کشورهای ایران، افغانستان، میانمار، پاکستان، سریلانکا و سوریه به قصد مهاجرت به استرالیا به این اردوگاه آمده بودند. سرنوشت آنان اکنون کاملاً در ابهام قرار گرفته است.

استرالیا از پذیرش آنان خودداری کرده و پناهجویان هم مایل نیستند در پاپوآ گینه نو  اقامت کنند.

سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری از سیاست‌های دولت استرالیا در برابر پناهجویان بارها انتقاد کرده‌اند. آن‌ها دولت استرالیا را به نقض حقوق بشر در اردوگاه‌های پناهجویی متهم می‌کنند.

تصاویری که از هجوم پلیس به اردوگاه جزیره مانوس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده،از اعمال خشونت پلیس نسبت به پناهجویان نشان دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کوین

    امیدوارم تمامی ساکنان رنجدیدهء این اردوگاه - از جمله هموطنان ایرانی - به سلامت از این مهلکه نجات یابند و به مسگنی امن و آرام برسند . در نگاه اول دولت استرالیا مقصر اصلی این وضعیت است ... اما کمی بیشتر که به عقب برویم حکام سفاکی را می بینیم که شهروندان خود را چنان تحت فشار و ستم قرار می دهند که حاضرند در جاهایی نظیر کمپ مانوس جان دهند اما به سرزمین مادری خود بازنگردند .