ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لایحه تأمین امنیت زنان:‌ همچنان در دست بررسی

۲۵ نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان است. در یک همایش تخصصی در مشهد لایحه تأمین امنیت زنان به بحث گذاشته شد: خشونت خانگی یک موضوع خانوادگی نیست.

۲۵ نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان است. با وجود آنکه در ایران هنوز لایحه تأمین امنیت زنان به نتیجه نرسیده اما جمعه ۲ آذر نشستی برای بحث و گفت‌وگو درباره این لایحه در مشهد برگزار شده است. دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی و جمعی از حقوقدانان در این نشست حضور داشتند. شهیندخت مولاوردی در این نشست یادآوری کرد که خشونت خانگی بخشی از زندگی خانوادگی نیست.

عکس: آرشیو

شهین‌دخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی، در نشست «بررسی لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت و حق زنان بر شهر»، خشونت علیه زنان، را موضوعی پیچیده خوانده که در طول سالیان متمادی، الگوی اعمال آن در ایران تغییر کرده است. به گفته او، خشونت عیله زنان از طرفی علت نابرابری‌ها و تبعیض‌های جنسیتی بوده و از سویی دیگر معلول نابرابری‌ها و تبعیض‌های جنسیتی دیگر است.

مولاوردی گفته: «مساله خشونت در کشور ما، تا مدت‌ها یک امر خصوصی تلقی می‌شد و اجازه ورود و مداخله به دولت‌ها داده نمی‌شد و مسئولیت‌ دولت‌ها، در این زمینه در گذشته بسیار محدود بود. در حالی که خوشبختانه چنین دیدگاهی در کل دنیا تغییر پیدا کرده و دولت مسئولیت خودداری تشویق از خشونت را دارد، همچنین باید در ممانعت از چنین اعمالی دخالت فعالانه داشته باشد.»

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی گفته: «جایگاه قانون و تأثیر قانون بسیار با اهمیت است به‌ویژه در کشور ما که اکثر قانون‌گذاران را مردان تشکیل می‌دهند. نکته‌ای که باید بدان توجه کرد این است که تأکید باید بر تغییر قانون باشد چرا که این عمل، منجر به فرهنگ‌سازی می‌شود. نکته دیگری که در تدوین لایحه حمایت از حقوق زنان باید به آن توجه کنیم این است که مجموعه‌ای از تدابیر از جمله تدابیر حفاظتی، حمایتی، پیشگیرانه و... را به همراه داشته باشد.»

مولاوردی با بیان اینکه «خشونت خانگی، تنها یکی از اشکال خشونت است» گفته: «ضرب‌وشتم زنان یک مورد از مصادیق خشونت است که متأسفانه به بحث خشونت علیه زنان تقلیل داده می‌شود. قاضی‌ها و نیروی انتظامی باید این آگاهی را داشته باشند که خشونت خانگی، جزئی از زندگی خانوادگی نیست.»

او درباره لایحه تامین امنیت زنان گفته: «به دلیل مداخله‌های نابه‌جای زنان نماینده در مجلس شورای اسلامی در دولت دهم تصویب این لایحه به نتیجه نرسید.»

بی‌توجهی به روابط خانوادگی در لایحه تأمین امنیت زنان

محمد فرجی‌ها، استاد دانشگاه تربیت مزرس تهران در این نشست، خشونت علیه زنان از موضوعاتی خواند که کمترین شانس را در توجه قوانین دولتی به خود دارد. این حقوقدان گفته: «گفتمانی در کشور وجود دارد که می‌خواهد نشان دهد خشونت علیه زنان امر رایجی در ایران نیست و صرفاً مختص کشورهای غربی است.»

وی با بیان اینکه «بحث زنا به عنف و تجاوز به عنف اغلب در محاکم کیفری بررسی نمی‌شود»، ادامه داد: درواقع برخی از قضات زیر بار تأیید چنین مسائلی نمی‌روند؛ چراکه حکم این نوع جرایم اعدام است. درحالی که این لایحه پیام‌های مناسبی برای سیستم قضایی دارد، اما دچار یک‌سری از تعارض‌هاست.

این استاد دانشگاه درباره لایجه تامین امنیت زنان گفته که نخستین نکته‌ای که از محتوای لایحه دریافت می‌شود، این است که فاقد مبنای نظری درست است. در واقع هر اقدامی برای کنترل پدیده‌ای باید مبتنی‌بر تئوری‌های بومی باشد. در نتیجه وقتی اقدامی را برای کنترل خشونت علیه زنان انجام می‌دهیم، باید متغیرهای ثابت‌شده خشونت علیه زنان در آن مشخص باشد.

فرجی‌ها گفته: «بخش عمده‌ای از این متغیرها با جرم‌انگاری و تعیین مجازات هیچ ارتباطی ندارد. بستر اجتماعی مجموعه‌ای از زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی باعث ایجاد خشونت می‌شود؛ در عین حال وزن مداخله‌های کشوری و جرم‌انگاری در این لایحه بسیار زیاد است.»

او همچنین گفته که در این لایحه به روابط اجتماعی خانوادگی و سازوکارهای فرهنگی توجه نشده و وضعیت اقتصادی زنان تحت تاثیر خشونت مورد توجه نبوده است؛ در نتیجه ترمینولوژی این لایحه حقوقی نیست و بیشتر جامعه‌شناسانه است.

اعمال خشونت علیه زنان به بهانه ناموس‌پرستی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.