ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا تجهیز کردهای سوریه را قطع می‌کند

با تمام‌شدن کار داعش، فشار ترکیه بر کردهای سوریه افزایش یافته است. آمریکا، متحد اصلی کردها می‌گوید که با پایان‌یافتن نبرد رقه، آماده تغییر نوع حمایت خود از آنها است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و رجب طیب اردوغان، همتای ترک او در گفت‌و‌گویی تلفنی درباره بحران سوریه به رایزنی پرداختند.

نخستین دیدار اردوغان و ترامپ ـ آرشیو

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» جمعه ۲۴ نوامبر به نقل از دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه از این گفت‌وگوی تلفنی خبر داد.

به گفته‌ مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، ترامپ «صریحاً» به اردوغان وعده داده که ارسال اسلحه و تجهیزات نظامی به «یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ) کردهای سوریه را قطع کند. چاوش‌اوغلو افزود که «به این مزخرف باید خیلی وقت پیش پایان داده می‌شد و هر چند از وعده توقف ارسال سلاح استقبال می‌کنیم، اما می‌خواهیم عملی‌شدن آن را هم ببینیم».

ترامپ که اکنون در فلوریدا در تعطیلات به سر می‌برد، جمعه در یک پیام توئیتری نوشته بود: «امروز صبح با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره بازگرداندن صلح به این آشفته‌بازار خاورمیانه که به ارث بردم، صحبت خواهم کرد.»

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) November 24, 2017

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای رایزنی تلفنی ترامپ و اردوغان را تأیید کرد و توضیح داد که دو رئیس‌جمهوری «بر ضرورت پایان‌دادن به بحران انسانی، فراهم‌کردن امکان بازگشت سوری‌های آواره به خانه‌هایشان، و تضمین ثبات یک سوریه متحد ــ سوریه‌ای آزاد از دخالت بداندیشانه و پاک از مناطق امن برای تروریست‌ها ــ تأکید کردند.»

بنا بر اعلامیه کاخ سفید، رئیس‌جمهوری آمریکا همتای ترک خود را همچنین در جریان «تغییراتِ هنوز اجرانشده درباره حمایت نظامی از شرکایمان در کارزار جنگ سوریه پس از پایان نبرد رقه» قرار داده است.

اصلی‌ترین شریک نظامی آمریکا در کارزار جنگ سوریه نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها است.

    نیروهای دموکراتیک (قوات سوریا الدیمقراطیه یا ق.س.د) ائتلافی از نیروهای کرد و عرب به رهبری «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) است. ی‌پ‌گ شاخه نظامی حزب چپ‌گرایان کرد با نام حزب اتحاد دموکراتیک است. این گروه کنترل بخش‌های عمدتاً کردنشین در شمال سوریه را در دست دارد.

    این ائتلاف گروه «دولت اسلامی» (داعش) را اکتبر امسال از رقه، پایتخت خلافت خودخوانده‌اش بیرون راند.

    ترکیه ی پ گ را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) می‌داند و پ ک ک را نیز گروهی تروریستی به شمار می‌آورد.

    هفته گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که ی پ گ باید از منطقه عفرین در شمال غرب سوریه بیرون رانده شوند.

    او به اعضای حزب حاکم «عدالت و توسعه» در آنکارا گفت: «ما باید عفرین را از ساختاری که سازمان تروریستی یگان‌های مدافع خلق نامیده می‌شود پاکسازی کنیم.»

    ترکیه همراه با ایران و روسیه سه کشور ضامن آتش‌بس در نقاط مختلف سوریه هستند و اکنون برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای آینده این کشور پس از سقوط «دولت اسلامی» تلاش‌هایشان را آغاز کرده‌اند.

    رؤسای ‌جمهوری این سه کشور همین هفته در سوچی روسیه بر سر برگزاری کنگره ملی سوریه با شرکت مخالفان دولت دمشق برای تصمیم‌گیری درباره قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات آزاد در این کشور توافق کردند.

    گفته شده بود که روسیه برای نخستین بار از کردهای سوریه برای شرکت در اجلاس آستانه و مذاکرات تعیین سرنوشت آینده این کشور دعوت کرده است.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.