ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان‌ ملل: مدیترانه، مرگ‌بارترین مرز دنیا برای پناهجویان

در ۱۷ سال گذشته بیش از ۳۳هزار پناهجو در مدیترانه کشته و مفقود شده‌اند. سازمان ملل تمهیدات اروپا برای کاهش شمار پناهجویان عازم از لیبی را «غیراخلاقی» و محکوم به شکست دانسته.

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، یکی از آژانس‌های سازمان ملل در امور مهاجران و پناهجویان، پس از ۲۰۰۰، بیش از ۳۳ هزار مهاجر در دریای مدیترانه در تلاش برای رسیدن به مرزهای اروپا جان‌شان را از دست‌ داده‌اند.

پناهجویان ساحل عاجی در حال بازگردانده شدن به کشورشان از لیبی

خورخه گالیندو، یکی از مقام‌های سازمان بین‌المللی مهاجرت در ژنو اعلام کرد که «بنا به گزارش منتشرشده، بین ۲۰۰۰ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷، دست کم ۳۳ هزار و ۷۶۱ مهاجر در مدیترانه کشته یا مفقود شده اند. این یعنی مرز مدیترانه‌ای اروپا با اختلاف مرگ‌بارترین مرز دنیا است.»

شمار مهاجرانی که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، بر اثر تشدید جنگ در خاورمیانه و شمال آفریقا به اروپا رسیدند، بی‌سابقه بود. پس از آن اتحادیه اروپا از یک سو توافق‌نامه‌ای با ترکیه برای توقف ورود پناهجویان به یونان امضا کرد و از سوی دیگر، تمهیداتی برای نگه‌داشتن پناهجویان در لیبی اتخاذ کرد.

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت، شمار پناهجویانی که از مدیترانه به اروپا می‌رسند، پس از این تمهیدات کاهش یافته است. هرچند تمهیدات یادشده با انتقادهای جدی سازمان‌های حقوق بشری روبرو شده‌است.

فیلیپه فارخوئس، مولف اصلی این گزارش نیز توضیح داده که کاهش شمار پناهجویان به اروپا احتمالاً عمق این فاجعه انسانی را پنهان می‌کند.

به باور او، «تنها نتیجه بستن راه‌های کوتاه‌تر و کم‌خطرتر بازشدن راه‌های طولانی‌تر و پرخطرتر است و بنابراین احتمال مرگ پناهجویان در دریا را افزایش می‌دهد.»

او در گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت نوشته است که در لیبی شیوه همکاری با ترکیه در حال تکرارشدن است، «اما چنین رویکردی به لحاظ اخلاقی قابل نکوهش است، و به احتمال زیاد به خاطر حکمرانی بسیار ضعیف، بی‌ثباتی و تفرقه سیاسی در لیبی ناموفق خواهد بود.»

    برده‌داری در لیبی

    در هفته‌های اخیر انتشار گزارشی ویدئویی از شبکه خبری «سی ان ان» درباره خرید و فروش برده در لیبی خبرساز شد.

    بنابراین گزارش، برده‌هایی که از میان لیبیایی‌ها و پناهجویان به فروش می‌رسند، با قیمت‌هایی به ناچیزی ۴۰۰ دلار به فروش می‌رسند.

    دولت به رسمیت‌شناخته‌شده لیبی وعده تحقیق در این‌باره را داده است.

    تظاهرات پناهجویان آفریقایی علیه خرید و فروش برده در لیبی ــ مراکش، روبروی سفارت لیبی

    پیش‌تر هم سفیر آلمان از نیجر در گزارشی گفته بود که پناهجویان در لیبی در معرض قتل دلبخواهی، شکنجه و انواع آزارها قرار دارند و اقتصادی مخوف حول جابجایی آنها به راه افتاده.

    به گفته او هر هفته در کمپ‌های خصوصی پناهندگان، پنج پناهجو به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند و به قتل می‌رسند تا جا برای پناهجویان جدید باز شود.

      امسال تا کنون ۱۶۱ هزار مهاجر و پناهجو از راه دریا به اروپا رسیده‌اند. ۷۵ درصد آنها به سواحل ایتالیا وارد شده‌اند و بقیه نیز خود را از این طریق به یونان، قبرس و اسپانیا رسانده‌اند. سه‌هزار تن نیز جان داده‌اند یا مفقود شده‌اند.

      شمار مهاجران فرارسیده به مرزهای ایتالیا امسال یک‌سوم کاهش یافت. با این حال هفته گذشته شاهد افزایش بسیاری در شمار این پناهجویان روی موج‌های مدیترانه بود.

      جمعه گارد ساحلی لیبی بیش از ۶۰۰ پناهجو، از جمله زنان و کودکان را از پنج قایق نجات داد.

      گارد ساحلی ایتالیا نیز چهارشنبه و پنج‌شنبه حدود ۱۶۰۰ پناهجو را از ۲۰ قایق در مدیترانه نجات داده بودند.

      یوئمیز دلتورو - کارتونیست کوبایی

      در همین زمینه

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        نظری وجود ندارد.