ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهران: آمریکا افکار عمومی را درباره یمن منحرف می‌کند

کاخ سفید ایران را متهم کرده که «برای پیشبرد جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای خود از بحران انسانی عظیم یمن سوء استفاده می‌کند». تهران می‌گوید باید از عربستان خواست جنگ را تمام کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران شنبه‌ پنجم آذر در واکنش به بیانیه اخیر کاخ سفید درباره جنگ یمن گفت که «بدون شک بیانیه کاخ سفید مشارکت و مسئولیت آمریکا در جنایات عربستان سعودی علیه یمن را آشکارا به اثبات می رساند.» کاخ سفید جمعه چهارم آذر /۲۴ نوامبر در بیانیه‌ای به ستایش از اقدام عربستان برای کاستن از شدت حصر یمن پرداخته و ایران را به سوء استفاده از بحران انسانی در این کشور جنگ‌زده متهم کرده بود.

بر اثر جنگ در یمن وبا فراگیر شد

در بیانیه کاخ سفید آمده است که «ایالات متحده از اقدام عربستان سعودی و ائتلاف به رهبری سعودی در بازگشایی بندر حدیده و فرودگاه بین‌المللی صنعا برای ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن استقبال می‌کند. ما منتظر اقدامات بیشتر دراین‌باره هستیم.»

عربستان سعودی دو هفته پیش برای متوقف کردن انتقال سلاح از ایران به یمن، گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی یمن را مسدود کرد؛ پس از آنکه گروه شیعی حوثی‌های یمن که کنترل صنعا، پایتخت را در دست دارد، یک موشک بالستیک به سوی ریاض شلیک کرد.

سازمان ملل پس از این حصر هشدار داده بود که این اقدام سعودی می‌تواند به بحرانی انسانی در یمن بینجامد و این کشور را با قحطی مواجه کند. هم‌اکنون بیش از ۷ میلیون نفر در یمن با قحطی روبرو هستند و نزدیک یک میلیون‌تن هم به وبا مبتلا شده‌اند.

شیوع بیماری دیفتری نیز چندی پیش در بخش‌هایی از این کشور گزارش شده است.

دیفتری و وبا هر دو از بیماری‌های کشنده‌ای هستند که با پیشرفت پزشکی و واکسیناسیون در تقریباً تمام مناطق جهان ریشه‌کن شده اند و تنها در مناطق دچار جنگ‌ و بحران شدید و ویران‌شدن امکانات بهداشتی باز می‌گردند.

جنگ یمن تأسیسات بهداشتی این کشور را به نابودی کشانده است.

    «ایران در فاجعه یمن به دنبال جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای است»

    کاخ سفید در ادامه بیانیه خود درباره عوامل بحران یمن، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفت: «ما به حمایت از عربستان و دیگر متحدانمان در خلیج فارس علیه تجاوزگری سپاه پاسداران ایران و نقض آشکار قوانین بین‌المللی متعهد می‌مانیم. شورشیان حوثی تحت حمایت ایران از سامانه‌های موشکی بی‌ثبات‌کننده‌ برای هدف‌قراردادن عربستان استفاده کرده اند؛ سامانه‌هایی که پیش از درگیری‌ها در یمن وجود نداشت.»

    نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن - عکس آرشیوی

    دولت آمریکا در ادامه از جامعه بین‌الملل خواسته تا «رژیم ایران» را به خاطر نقض قطع‌نامه‌های شورای امنیت درباره فعالیت‌های موشکی‌اش مورد بازخواست قرار دهد. سخنگوی وزارت خارجه ایران اما بر موضع همیشگی تهران تأکید کرد و گفت که قابلیت‌های موشکی و دفاعی ایران قابل مذاکره نیست.

    بیانیه کاخ سفید به علاوه ایران را متهم کرد که «برای پیشبرد جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای خود از بحران انسانی عظیم یمن سوء استفاده می‌کند». ایران همواره اتهام ارسال موشک و تجهیزات نظامی به حوثی‌ها را رد کرده و گفته که حضورش در یمن جنبه مستشاری دارد.

    سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز شنبه در همین رابطه با متهم کردن آمریکا به «منحرف‌کردن افکار عمومی درباره جنگ یمن» گفت واشنگتن «بجای درخواست از عربستان برای خاتمه دادن به بمباران اهداف غیرنظامی و کشتار مردم بیگناه و بی دفاع در یمن، با صراحت تمام در حمایت از این کشور برای ادامه جنایات وحشتناک خود سخن می گوید.»

    حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز پیش از این گفته بود که نمی‌توان از حوثی‌های یمن توقع دفاع در برابر «تجاوز» عربستان را نداشت.

      با این حال قاسمی با استقبال تلویحی از اقدام عربستان برای بازگشایی بندر حدیده و فرودگاه صنعا اعلام کرد که « جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده است از هرگونه ابتکاری که منجر به ارسال کمک های انساندوستانه به یمن شده و باعث کاهش رنج و آلام مردم این کشور شود، استقبال می کند.»

      پس از آنکه شیعیان حوثی در اوایل ۲۰۱۵ در کودتایی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن را از قدرت برکنار کردند، ائتلاف عربی به رهبری عربستان به نفع او مداخله کرد. با حمایت ایران از حوثی‌ها، فقیرترین کشور خاورمیانه به صحنه دیگری از رقابت منطقه‌ای تهران و ریاض بدل شد.

      از آغاز جنگ یمن تا کنون هزاران تن از جمله تعداد بسیاری کودک کشته شده‌اند و بسیاری با قحطی و گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

      عربستان تا کنون از سوی چندین نهاد بین‌المللی حقوق بشری به احتمال «ارتکاب جنایات جنگی» در یمن متهم شده است.

      دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده نیز فروش سلاح‌های پیشرفته به عربستان را به خاطر وقایع جنگ یمن متوقف کرده بود. دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید فروش تسلیحات را از سر گرفت.

      حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران ایران نیز شنبه ارسال هرگونه سلاح و موشک به یمن را تکذیب کرد.

      در همین زمینه

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        نظری وجود ندارد.