ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین روز درگیری اسلام‌گرایان تندرو با پلیس پاکستان

در درگیری‌های شنبه دست‌کم شش تن کشته و بین ۱۲۵ تا ۱۷۵ تن مجروح شدند. پلیس در فرونشاندن ناآرامی‌ها شکست خورده و از ارتش درخواست کمک کرده اما هنوز خبری از سربازان نیست.

اسلام‌گرایان تندروی متعلق به «جنبش لبیک یا رسول‌الله» هنوز در حومه اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان با نیروهای امنیتی این کشور درگیر هستند.

پلیس ضدشورش و شبه‌نظامیان دولتی هنوز موفق به فرونشاندن اعتراض نشده اند

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، نیروهای امنیتی پاکستان هنوز موفق به متفرق‌کردن معترضان اسلام‌گرا نشده است و یکشنبه ۲۶ نوامبر / پنجم آذرماه هزاران‌تن از آنها در کمپ اصلی اعتراض‌ها گرد آمده‌اند. چندین خودرو و موتورسیکلت در اطراف این کمپ که جاده اصلی به پایتخت را مسدود کرده است، به آتش کشیده شده‌اند.

از سوی دیگر، هزاران مأمور پلیس و شبه‌نظامی دولتی نیز محل اعتراض‌ها را به محاصره خود درآورده‌اند. هرچند خبری از سربازان ارتش نیست.

درگیری شدید شنبه باعث شده بود تا دولت پاکستان از ارتش برای فرونشاندن ناآرامی‌ها کمک بخواهد.

بیش از هشت هزار مأمور پلیس و شبه‌نظامی شنبه صبح ۲۵ نوامبر / چهارم آذر برای متفرق‌کردن بیش از دو هزار معترض اسلام‌گرای تندروی «جنبش لبیک یا رسول‌الله» به شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی و استفاده از خودروی آب‌پاش روی آوردند.

این معترضان از هشتم نوامبر جاده اصلی به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان را مسدود کرده‌اند و خواهان استعفای زاهد حمید، وزیر قانون فدرال هستند. آنها می‌گویند که پس از پیشنهاد قانون جدید انتخابات پاکستان، موضع دولت فدرال علیه «توهین به مقدسات»، به‌ویژه توهین به پیامبر اسلام تضعیف شده‌است.

بر اساس آمار منتشرشده، در درگیری‌های شنبه دست‌کم شش تن کشته و ده‌ها تن مجروح شده‌اند.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، در درگیری بین پلیس و اسلام‌گرایان دست‌کم ۱۷۴ تن زخمی شدند که ۱۱۱ تن از آنان پلیس بودند. رویترز از زخمی‌شدن دست‌کم ۸۰ مأمور پلیس از میان ۱۲۵ مجروح خبر داده است.

یک سخنگوی جنبش لبیک به رویترز گفته است که «ما هزاران‌تن هستیم، اینجا را ترک نمی‌کنیم، تا آخر می‌جنگیم.»

دیروز ناآرامی‌ها به شهرهای دیگر پاکستان نیز گسترش یافت و در کراچی، لاهور، فیصل‌آباد و گوجرانواله نیز اسلام‌گرایان با پلیس درگیر شدند.

جنبش لبیک یا رسول‌الله یکی از دو جنبش سیاسی اسلام‌گرای تندرو مطرح‌شده در ماه‌های اخیر در پاکستان است. این جنبش پس از ترور فرماندار پنجاب در ۲۰۱۱ به وجود آمد. اعضای لبیک یا رسول‌الله حامیان ممتاز قدری، محافظ شخصی فرماندار بودند که او را به خاطر درخواست اصلاح در قوانین مربوط به «توهین به مقدسات» ترور کرد.

این حزب ماه گذشته در انتخابات میان‌دوره‌ای ۷.۶ درصد آراء را در ایالت پنجاب به خود اختصاص داد؛ نتیجه‌ای که شگفتی‌آور تلقی شد.

بر اساس نظرسنجی‌ها، احزاب اسلام‌گرای تندرو نمی‌توانند سال آینده در انتخابات عمومی اکثریت پارلمان را از آن خود کنند، اما آن‌قدر رأی دارند که در انتخاب دولت بعدی سهم به‌سزایی داشته باشند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.