ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسلام‌گرایان تندرو، وزیر دادگستری پاکستان را وادار به استعفا کردند

زاهد حمید هنگام ادای سوگند فراموش کرده بود لقب پیامبر اسلام – خاتم‌الانبیا- را بیان کند. ۷ نفر کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شدند. ارتش از مداخله در بحران خودداری کرده است.

با اعلام استعفای زاهد حامد، وزیر دادگستری پاکستان در پی تحصن طرفداران گروه «لبیک رسول‌الله» (یا: تحریک لبیک) در اسلام‌آباد و درگیری با پلیس، این گروه با انتشار فراخوانی از طرفدارانش خواسته است در سراسر کشور در تظاهراتی اعتراضی شرکت کنند. ارتش از مداخله در بحران خودداری کرده است.

۲۶ نوامبر ۲۰۱۷ اسلام‌آباد: یک مأمور پلیس از یک خودروی سوخته در ناآرامی‌ها عکس‌برداری می‌کند

شماری از طرفداران تندرو و متعصب گروه اسلام‌گرای «لبیک رسول‌الله» (تحریک لبیک) به رهبری خادم حسین رضوی در اعتراض به نحوه ادای سوگند وزیر دادگستری پاکستان دست به تحصن زده بودند.  معترضان، زاهد حمید وزیر دادگستری پاکستان را به خاطر حذف لقب پیامبر اسلام -عبارت «خاتم الانبیا»- در متن قسم نمایندگان جدید مجلس مورد انتقاد قرار داده و به توهین به مقدسات متهم کرده‌اند. زاهد حمید از آن‌ها پوزش خواسته و خاطرنشان کرده بود که لقب پیامبر اسلام را از روی سهو فراموش کرده در سوگندش بیان کند. اما عذرخواهی او مورد قبول معترضان قرار نگرفت و آن‌ها به تحصن خود ادامه دادند.

در دو روز گذشته با مداخله پلیس برای پایان دادن به تحصن معترضان در اسلام‌آباد، ۷ نفر کشته و ۲۰۰ نفر از اسلامگرایان تندرو مجروح شدند و دامنه اعتراضات به دیگر شهرهای پاکستان نیز کشیده شد.

شامگاه گذشته زاهد حمید، وزیر دادگستری پاکستان برای پایان دادن به اعتراضات ضد دولتی جریان «لبیک یا رسول‌الله» در شهرهای  اسلام‌آباد، فیض‌آباد، کراچی، لاهور و حافظ‌آباد، ابتدا با شهباز شریف، سروزیر ایالت پنجاب دیدار و گفت‌وگو کرد و سپس اعلام کرد که آماده است استعفا دهد تا بحران جاری در کشور پایان پیدا کند. در این جلسه تصمیم گرفته شد که وزیر دادگستری طی ۲۴ ساعت آینده استعفای خود را به نخست‌وزیر تقدیم کند.

اعجاز اشرفی، سخنگوی گروه اسلام‌گرای «لبیک یا رسول‌الله» (تحریک لبیک) صبح دوشنبه ۲۷ نوامبر به خبرگزاری رویترز گفته است:

«خواسته اصلی ما مورد موافقت قرار گرفت. دولت قرار است استعفای زاهد حمید، وزیر دادگستری را اعلام کند. پس از آن ما به تحصن خود پایان خواهیم داد».

دولت پاکستان شنبه گذشته، بعد از شکست عملیات پلیس، خواهان مداخله ارتش برای مقابله با معترضان اسلام‌گرا شده بود اما روز یکشنبه خبری از سربازان ارتش در محل اعتراضات نشد. سخنگوی ارتش پاکستان به خبرگزاری رویترز گفته است، فرمانده ارتش در یک گفت‌وگوی تلفنی از شاهد خاقان عباسی، نخست‌وزیر پاکستان خواسته است از راه‌های مسالمت‌آمیز بحران کنونی را حل کند.

گروه «لبیک یا رسول‌الله» به رهبری خادم حسین رضوی یکی از دو گروه تندرو اسلام‌گرای نوظهور در پاکستان است. این گروه خواهان حفظ قانون «کفرگویی» در پاکستان‌اند که نخستین بار در سال‌های دهه ۱۹۸۰ در سال‌های دیکتاتوری نطامی ضیاء الحق به تصویب رسید. سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند این قانون ارتباط ناچیزی با کفرگویی دارد و بیشتر برای حل قضایای کوچک و دشمنی‌ها و انتقام‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گروه «لبیک یا رسول‌الله» از ۶ الی ۷ درصد آرای رأی‌دهندگان پاکستانی در انتخابات سال ۲۰۱۸ برخوردار است. حزب «تحریک انصاف» از احزاب مهم اپوزیسیون، دولت پاکستان را به شکست در برابر اسلام‌گرایان تندرو متهم کرده و خواهان استعفای نخست‌وزیر و برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    این جانوران اسلامگرا را کی تشویق و حمایت کرده؟ دوست عزیز امریکا و برخی به اصطلاح هویت طلبان، عربستان سعودی که حالا مدعی رفرمیسم و دمکراسیت. این دنیا جوکی بیش نیست.