ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه: آمریکا می‌خواهد از پرونده رضا ضراب برای اعمال تحریم استفاده کند

بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید آمریکا قصد دارد دادگاه رضا ضراب، تاجر طلای ایرانی‌تبار در نیویورک را دستاویزی برای اعمال تحریم‌ها علیه آنکارا کند.

بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید آمریکا قصد دارد دادگاه رضا ضراب، تاجر طلای ایرانی‌تبار در نیویورک را دستاویزی برای اعمال تحریم‌ها علیه آنکارا کند.

به‌گزارش رویترز، بکر بوزداغ روز دوشنبه ۲۷ نوامبر / ۶ آذر در مصاحبه‌ای گفت آمریکا بر رضا ضراب فشار می‌آورد تا اتهامات علیه ترکیه را تأیید کند.

بوزداغ گفت: «آن‌ها احتمالاً به ضراب گفته‌اند که یا تا پایان زندگی‌اش در زندان می‌ماند یا این‌که هرچه به او می‌گویند را امضا می‌کند.»

معاون نخست‌وزیر ترکیه افزود آمریکایی‌ها ضراب را به عمل تلافی‌جویانه تهدید کرده‌اند تا اتهامات را امضا کند.

بازداشت ضراب در آمریکا چندماه پیش از کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه رخ داد. از آن زمان اردوغان تلاش کرده تا او را خلاص کند.

رضا ضراب در منهتن نیویورک محاکمه می‌شود. دولت ایالات متحده عقیده دارد که ضراب مغز متفکر عملیاتی پیچیده بوده که به دولت ایران برای دور زدن تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای این کشور کمک کرده‌است. ضراب در اوج عملیات، یعنی سال ۲۰۱۲، روزانه یک تن (هزار کیلوگرم) طلا می‌خریده و به ایران می‌فرستاده است.

بر اساس اسنادی که در دادگاه حوزه منهتن نیویورک ثبت شده، ظفر چاغلیان، وزیر اقتصاد وقت ترکیه بیش از ۴۵ میلیون دلار به صورت نقدی، جواهر و کالاهای لوکس از ضراب دریافت کرده‌ بود. وقتی پلیس به خانه سلیمان اصلان ــمدیر ارشد اجرایی هالک بانک، موسسه‌ای برای پول‌شویی ضراب ــ وارد می‌شود، جعبه‌کفش‌هایی مملوء از وجه نقد به ارزش چهار و نیم میلیون دلار کشف  می‌کند. چاغلیان و اصلان هر دو تمام اتهامات را رد کردند. مکالمه‌های تلفنی شنودشده‌ای، از جمله بین اردوغان و پسرش نیز در پرونده بود که به نقش‌داشتن اعضای خانواده اردوغان اشاره می‌کند.

بابک زنجانی، متهم ردیف نخست پرونده فساد نفتی در ایران که به اعدام محکوم شده است، از همکاران نزدیک رضا ضراب بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.