ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعد حریری: ایران ما را درگیر سیاست‌هایش کرده

نخست‌وزیر لبنان و رهبر حزب المستقبل می‌گوید تنها راه حل بحران لبنان این است که حزب‌الله اصل بی‌طرفی را بپذیرد و به جای وفاداری به ایران از دولت لبنان تبعیت کند.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان از حزب‌الله خواست که از دخالت در بحران‌های خاورمیانه خودداری کند و به سیاست‌های دولت لبنان تن دهد. رهبر حزب المستقبل گفته است اگر حزب‌الله لبنان به دولت وفادار باشد، آماده است استعفایش را پس بگیرد.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان

شبکه سی‌نیوز همزمان با آغاز گفت‌وگوهای رئیس جمهور با نخست وزیر لبنان برای یافتن راه‌ حل بحران اخیر در لبنان، با سعد حریری گفت‌وگویی انجام داده است. نخست‌وزیر لبنان در این گفت‌وگو خواهان بی‌طرفی حزب‌الله در بحران‌های خاورمیانه شد:

«من مایل نیستم که یک حزب سیاسی که در دولت من هم مشارکت دارد، سیاست خصمانه‌ای در قبال دولت‌های دیگر عربی در پیش گیرد. انتظار دارم اصل بی‌طرفی [در بحران‌های خاورمیانه] که بر سر آن توافق کرده‌ایم رعایت شود.»

سعد حریری بعد از گفت‌وگو با علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل جمعه ۲ نوامبر در بیروت، تصمیم گرفت به ریاض برود. شایعاتی مطرح شده بود مبنی بر اینکه حریری در گفت‌وگو با ولایتی به دخالت‌های حزب‌الله و ایران در امور داخلی لبنان اعتراض کرده و کار به پرخاش و تهدید هم کشیده است. ولایتی این شایعات را  تکذیب کرده است. دو روز بعد از این دیدار حریری در سفرش به ریاض به طور غیرمنتظره‌ای استعفا داد. استعفای او سرآغاز بحرانی بود که هر چند با بازگشت حریری به لبنان و به تعویق درآوردن استعفایش، فروکش کرد اما همچنان ادامه دارد.

دوشنبه ۲۷ نوامبر میشل عون رئیس جمهور لبنان گفت وگوهایی را با سعد حریری آغاز کرده است. هدف از این گفت‌وگوها این است که حریری استعفایش را که به تعلیق درآمده پس بگیرد. همزمان حزب‌الله لبنان هم با نخست‌وزیر وارد گفت‌وگو شده است. مصاحبه سی‌نیوز با حریری هم به همین مناسبت انجام شده. نخست‌وزیر لبنان می‌گوید:

«لبنان نمی‌تواند مشکل حزب‌الله را حل کند اگر به خاطر ایران در سوریه و عراق و در همه جا حضور داشته باشد. این یک چالش سیاسی‌ست که باید از میان برداشته شود. دخالت ایران همه ما را درگیر کرده است. اگر دنبال یک راهکار سیاسی خوب می‌گردیم، باید از دخالت [در بحران‌های خاورمیانه] دست برداریم.»

حریری در این گفت وگو اعلام کرد که اگر حزب‌الله لبنان به دولت وفادار باشد، آماده است استعفایش را پس بگیرد. اما اگر حزب‌الله به این شرط عمل نکند، کناره‌گیری می‌کند:

«فکر می‌کنم حزب‌الله به خاطر علائق ملی‌اش در لبنان گفت‌وگوهای سازنده‌ای را آغاز کرده. آن‌ها می‌دانند که ما می‌بایست در منطقه بی‌طرف باشیم.»

حریری در بخش دیگری از این گفت‌وگو اعلام کرد اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، این احتمال وجود دارد که تغییراتی در کابینه‌اش اعمال کند.

حزب‌الله لبنان پیش از این از آمادگی برای مذاکره با سعد حریری خبر داده و گفته بود که در چنین گفت‌وگوهایی سلاح حزب‌الله موضوع مذاکره نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    - فرمانده سپاه در گردهمایی بسیجیان تهران که در مقبره خمینی گفت: «تجربه بسیج به دیگر کشورها هم- منتقل - شده است». او حزب‌الله لبنان، شبه نظامیان شیعی حشد الشعبی و شیعیان یمنی را نیروهایی دانست که تجربه و الگوی بسیج به آنها منتقل (منظورش پول مردم دزد زده و بیکار ایران است !) شده است !. به گفته جعفری، در دیگر کشورها نیز حلقه‌های کوچک مقاومت شکل گرفته که در آینده نزدیک تاثیرگزار خواهند بود!. - رهبر حزب الله: ما خیلی صریح میگوییم. بودجه و هزینه و خرج خورد و خوراک وسلاح و موشک های -حزب الله از جمهوری اسلامی میرسد.! تمام ! هیچ ربطی به بانکها ندارد. تا ایران پول داشته باشد یعنی ما پول داریم !! - اول آذر خبرگزاری رسمی صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد نخستین محموله کمک‎های انساندوستانه جمهوری اسلامی ایران شامل مواد غذایی و دارو با کمک نیروهای جمعیت هلال احمر وارد شهر بوکمال شد و تصاویر آن را هم منتشر کرد. مردم اعتراض کردند که چرا وقتی زلزله‎‌زده‎های کرمانشاه و یا محرومان در دیگر نقاط ایران به کمک نیاز دارند اقلام به سوریه ارسال شده است. این خبر با انتقاد شدیدی شهروندان در فضای مجازی صورت گرفت، اما دو روز بعد هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ محموله‌ای از سوی این نهاد به بوکمال سوریه ارسال نشده است!.

  • badri

    ((«من مایل نیستم که یک حزب سیاسی که در دولت من هم مشارکت دارد، سیاست خصمانه‌ای در قبال دولت‌های دیگر عربی در پیش گیرد. انتظار دارم اصل بی‌طرفی [در بحران‌های خاورمیانه] که بر سر آن توافق کرده‌ایم رعایت شود.»)) یک حزب سیاسی مسلح که اسلحه و حقوقش هم از ایران میاد !!!! آقای سعد حریری انتظار بیطرفی از این حزب داره خوش خیالی نیست ؟؟؟؟