ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال ترکیه از بیانیه پنتاگون درباره بازنگری در ارسال سلاح به کردهای سوریه

پنتاگون اعلام کرد که قصد دارد ارسال سلاح به کردهای سوریه را مورد بازبینی قرار دهد. ترکیه می‌گوید این وعده باید از حرف به عمل در آید.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید در پی آزادسازی شهر رقه در شمال سوریه ارسال تسلیحات به کردهای سوریه را مورد بررسی قرار می‌دهد اما همچنان به همکاری با کردها ادامه می‌دهد. شورای امنیت ملی ترکیه قرار است مواضع جدید پنتاگون را مورد بررسی قرار دهد. اردوغان نیز برای دومین بار در یک هفته، در این‌باره با ترامپ تلفنی صحبت خواهد کرد.

چند تن از افراد یگان‌های مدافع خلق در سوریه ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، در پی انتشار بیانیه پنتاگون درباره ارسال تجهیزات نظامی به کردها، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، سه‌شنبه ۲۸ نوامبر / ۷ آذر گفت با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در این رابطه تماس تلفنی خواهد گرفت.

اردوغان همچنین افزود شورای امنیت ملی ترکیه (MGK) در طول روز سه‌شنبه تشکیل جلسه خواهد داد و در مورد بیانیه پنتاگون درباره ارائه سلاح به کردهای سوریه تبادل نظر خواهد کرد.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز به خبرگزاری آناتولی گفت: «شورای امنیت ملی کشور در طول روز جلسه خواهد داشت و رئیس جمهوری، رجب طیب اردوغان، به‌زودی در جلسه گروه پارلمانی حزب خود شرکت خواهد کرد. ما نظرات را ارزیابی خواهیم کرد و پس از آن بیانیه‌ای صادر خواهیم کرد.»

پنتاگون روز دوشنبه ۲۷ نوامبر / ۶ آذر اعلام کرد که در حال بازنگری و تجدیدنظر در طرح‌های تعدیل و اصلاحِ تسلیحات ارسالی برای کردهای سوریه است.

وزارت دفاع آمریکا همچنین هرگونه تصمیم در این‌باره را بر پایه الزامات میدان نبرد دانست.

اریک پاهون، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای که بخش‌هایی  از آن را خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز منتشر کرده، گفته است: «ایالات متحده خواهان شکست دادن داعش و سایر سازمان‌های تروریستی در سوریه است تا مانع از بازگشت آن‌ها به مناطق آزاد شود.»

پاهون افزود: «ما تا شکست کامل داعش و ثبات مناطق آزاد شده و همچنین بازگرداندن پناهندگان و آوارگان سوری همچنان به همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه (FDS) ادامه خواهیم داد.»

نیروهای دموکراتیک سوریه متشکل از کردها و عرب‌ها هستند و در میان آن‌ها یگان‌های مدافع خلق، کردهایی که ترکیه آن‌ها را همطراز حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند، فعالیت می‌کنند و عملاً رهبری این نیروها را در دست دارند.

به‌گفته سخنگوی پنتاگون، با توجه به موضع ترکیه در مورد ارسال سلاح به کردها، آمریکا «قبلاً به این کشور توضیح داده است که سلاح‌های ارسال‌شده به نیروهای دموکراتیک سوریه محدود به دستیابی به اهداف نظامی خواهد بود.»

ترکیه روز جمعه گذشته اعلام کرد که دونالد ترامپ در گفت‌وگویی تلفنی با رجب طیب اردوغان به او گفته است که دستور داده تا به جنگجویان کرد سوری که آنکارا آن‌ها را به عنوان تهدید می‌شناسد، تجهیزات نظامی ارسال نشود.

اریک پاهون برای رفع نگرانی ترکیه گفته است که «واشنگتن می‌خواهد امنیت ترکیه، متحد خود در ناتو، حفظ شود و از تلاش‌های این کشور در مبارزه با تهدیدات پ‌ک‌ک حمایت می‌کند.»

روز گذشته (دوشنبه) بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر ترکیه، گفت تماس روز جمعه بین ترامپ و اردوغان نقطه عطفی در روابط پرتنش بین دو کشور بود، اما واشنگتن باید به وعده خود مبنی بر توقف ارسال سلاح به کردهای سوریه عمل کند.

بوزداغ افزود: «اعلام این‌که ما سلاحی ارسال نخواهیم کرد، برای نخستین بار از سوی رئیس جمهوری آمریکا، مهم است، اما اگر اجرا نشود اهمیت آن از دست خواهد رفت و جهان را فریب خواهد داد.»

یک سخنگوی ائتلاف جهانی علیه داعش به‌رهبری آمریکا نیز روز یکشنبه گذشته گفته بود که «تعدیلات» حمایتی از نیروهای دموکراتیک سوریه را در حد شماری مشاور آموزش نظامی و توپخانه، در نظر می‌گیرند. همچنین سلاح‌هایی که به یگان‌های مدافع خلق ارسال می‌شوند، محدود و بر اساس مأموریت‌های خاص خواهد بود.

اردوغان ۱۷ نوامبر / ۲۶ آبان نسبت به سیاست‌های آمریکا در قبال کردهای سوریه اظهار ناامیدی کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.