ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امکان گفت‌وگوی رو در روی نمایندگان اسد با مخالفان دولت سوریه در ژنو برای اولین بار

با یک روز تأخیر دولت سوریه تصمیم گرفته هیأتی را به مذاکرات ژنو بفرستد. نماینده سازمان ملل می‌گوید امکان گفت‌و‌گو را فراهم کردیم، اما معلوم نیست چه می‌شود.

خبرگزاری سانا گزارش داده است که دولت بشار اسد سرانجام تصمیم گرفته است هیأتی را به مذاکرات صلح ژنو بفرستد. هیأت مذاکره‌کننده از سوی دولت اسد چهارشنبه ۲۹ نوامبر با یک روز تأخیر وارد ژنو می‌شود. در هشتمین دور مذکرات صلح ژنو که سه‌شنبه ۲۸ نوامبر آغاز شد، قانون اساسی تازه‌ای برای سوریه و برگزاری انتخابات آزاد در این کشور به بحث گذاشته می‌شود. به گفته استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه برای نخستین بار در تاریخ این مذاکرات امکان گفت‌وگوی رو در رو به وجود آمده. هم‌زمان دولت اسد به پیشنهاد روسیه در غوطه شرقی آتش‌بس موقت اعلام کرده است.

سه‌شنبه ۲۸ نوامبر، ژنو: استفان دی‌میستورا فرستاده سازمان ملل در امور سوریه دست نصر الحریری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده مخالفان اسد در نشست ژنو را می‌فشارد. اطراف آن‌ها تعداد دیگری از نمایندگان مخالفان در گروه موسوم به «ریاض»

پنجشنبه هفته گذشته اپوزیسیون سوریه در پایان نشست خود در ریاض با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که لازمه انتقال سیاسی قدرت در سوریه و آغاز دوران موقت در این کشور، در وهله اول برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری عربی سوریه است.هیأت مذاکره‌کننده از سوی دولت سوریه اعلام کرده بود در اعتراض به بیانیه گروه ریاض در مذاکرات صلح ژنو شرکت نمی‌کند. اما به زودی دولت اسد از این تصمیم برگشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرده است که در هشتمین دور مذاکرات ژنو برای نخستین بار هیأت نمایندگان دولت سوریه و مخالفان بشار اسد می‌توانند رو در رو با هم مذاکره کنند:

«ما این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم. باید دید که آیا این اتفاق می‌افتد؟ اما در هر حال امکان [مذاکرات مستقیم] وجود دارد.»

الساندار ولوچی، سخنگوی سازمان ملل در یک نشست خبری که همزمان با آغاز به کار دور هشتم مذاکرات صلح ژنو سه‌شنبه ۲۸ نوامبر برگزار شد، درباره احتمال حضور هیأتی از طرف دولت سوریه در این مذاکرات گفته است:

«هیأت مذاکره‌کننده از طرف دولت سوریه هنوز وارد ژنو نشده. اما دولت سوریه برای ما پیامی فرستاده که در روز ۲۹ نوامبر در مذاکرات شرکت می‌کند. در هر حال ما اطلاع داریم که آن‌ها خواهند آمد.»

استفان دی‌میستورا گفته است که دولت اسد پیشنهاد روسیه مبنی بر اعلام آتش‌بس موقت در غوطه شرقی را پذیرفته است. غوطه شرقی بر اساس توافق آستانه جزو مناطق «کاهش تنش» محسوب می‌شود، با این حال تنها در بمباران این نواحی در روز سه‌شنبه ۲۸ نوامبر، دست‌کم سه نفر کشته شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، همزمان با برگزاری نشست صلح ژنو اعلام کرده که در بمباران‌های غوطه شرقی در روزهای گذشته دست‌کم ۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

فرستاده سازمان ملل در امور سوریه سه‌شنبه ۲۸ نوامبر در جمع خبرنگاران در ژنو گفته است:

«باید دید که تا چه حد آتش‌بس [در غوطه شرقی] پایدار است. اما [برقراری آتش‌بس] در روزی که نشست ژنو آغاز شده، تصادفی نیست.»

هیأت مذاکره‌کننده از سوی مخالفان اسد که دوشنبه ۲۷ نوامبر وارد ژنو شد با استفان دی‌میستورا دیدار و گفت‌وگو کرده است. ریاست این هیأت را نصر الحریری به عهده دارد. نماینده مخالفان اسد در بیانیه‌ای که با ایمیل برای خبرگزاری‌ها ارسال شده، از آمادگی برای مذاکرات مستقیم با نمایندگان بشار اسد در نشست ژنو خبر داده است.

اپوزیسیون سوریه دولت بشار اسد را به وقت‌کشی متهم کرده و می‌گوید تنها هدف حکومت اسد این است که با پس گرفتن همه مناطق سوریه، پای میز مذاکرات دست بالا را داشته باشد، غافل از آنکه در این‌صورت مذاکره بی‌معنی‌ست.

در مذاکرات ژنو، ۶ جریان مختلف از مخالفان دولت اسد شامل چهره‌های مستقل، ائتلاف، هیات هماهنگی، گروه‌های مسلح و دو هیات از مخالفان مورد حمایت مسکو و قاهره شرکت دارند.

کاخ سفید شامگاه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ و امانوئل مکرون، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه در یک گفت‌وگوی تلفنی به این نتیجه رسیدند که مذاکرات سازمان ملل در ژنو تنها راه دستیابی به یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه است.

کاخ سفید در این بیانیه می‌گوید ترامپ و مکرون در این گفت‌وگوی تلفنی بر این نظر بودند که برای رسیدن به نتیجه مطلوب در مذاکرات صلح ژنو می‌بایست «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» در سوریه خنثی شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.