ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

متهم جنگ بوسنی با نوشیدن سم در دادگاه سازمان ملل خودکشی کرد

یک رویداد نادر، دادگاه سازمان ملل در لاهه. ژنرال سلوبودان پرالیاک که به اتهام جنایت جنگی به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود، حین قرائت حکم زهر سر کشید و جان باخت.

یک رویداد نادر در دادگاه سازمان ملل در لاهه: یکی از فرماندهان ارتش بوسنی – کرواسی در جنگ داخلی یوگوسلاوی که به اتهام جنایت جنگی محاکمه می‌شد در زمان برگزاری دادگاه سازمان ملل، در حین قرائت حکم از بطری کوچکی که همراه خود به دادگاه آورده بود، سم نوشید و بعد از مدتی در بیمارستان درگذشت.

اسلوبودان پرالیاک
سلوبودان پارلیاک در دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه

این محاکمه روز چهارشنبه ۲۹ نوامبر / ۸ آذر علیه شش متهم اهل بوسنی و کرواسی که در جنگ داخلی یوگوسلاوی در فاصله بین سال‌های در فاصله بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ نقش داشتند، در دادگاه سازمان ملل در لاهه برگزار شد.

یکی از متهمان به نام سلوبودان پرالیاک در دادگاه از یک بطری قهوه‌ای کوچک محلولی نوشید و اعلام کرد که این مایع سمی است.

ژنرال سلوبودان پرالیاک  ۷۲ ساله هنگامی که قاضی حکم ۲۰ سال زندان او را قرائت می‌کرد، محتوای بطری کوچک را نوشید و فریاد ‌زد:

«من زهر نوشیدم.»

و خطاب به رئیس دادگاه گفت: «من جنایتکار نیستم.»

و قبل از آنکه رئیس دادگاه در پاسخ چیزی بگوید، روی صندلی‌اش افتاد و از هوش رفت.

رئیس دادگاه نیز دادگاه را به تعلیق درآورد و پزشک خبر کرد.

این حادثه در دیوان بین‌المللی کیفری یوگوسلاوی سابق (ICTY) در لاهه اتفاق افتاد.

دیوان بین‌المللی کیفری یوگوسلاوی سابق (ICTY)، از ارکان فرعی شورای امنیت سازمان ملل متحد است که برای تعقیب و مجازات عاملان جنایات جنگی در جنگ داخلی یوگوسلاوی سابق با تصویب قطعنامه ۸۲۷ شورای امنیت، در ۲۵ مه ۱۹۹۳ دایر شد این دادگاه ۴ دسته از جرائم، نقض شدید کنوانسیون‌های ژنو، نقض قوانین یا رسوم جنگ، کشتار دسته‌جمعی و جنایات علیه بشریت را تحت تعقیب قرار داد. بیش‌ترین مجازات افراد محکوم شده در این دادگاه هم حبس ابد بود.

ژنرال پرالیاک پس از انتقال به بیمارستانی در لاهه جان سپرد.

سلوبودان پرالیاک در سال‌های ۱۹۹۲-۱۹۹۵ از فرماندهان نظامی بوسنی و کرواسی بود که به‌همراه پنج متهم دیگر در جنایات علیه مسلمانان بوسنی دست داشتند. اتهام آن‌ها قتل، آواره کردن مردم، شکنجه و تجاوز است.

پنج متهم دیگر این دادگاه، یادرانکو پرلیج («رئیس دولت» سابق جمهوری خود اعلام‌شده‌ «کروات بوسنی و هرزگوین») برونو سوتییج (وزیر دفاع سابق این جمهوری) و سه نظامی دیگر هستند. پرلیج به ۲۵ سال و بقیه هر کدام به ۲۰ سال زندان محکوم شدند.

جمهوری «کروات بوسنی و هرزگوین» به‌شکل غیررسمی‌ در جریان جنگ بوسنی، در بوسنی و هرزگوین اعلام موجودیت کرد. این دولت از سوی کرواسی پشتیبانی می‌شد اما در سال ۱۹۹۲، جمهوری بوسنی و هرزگوین آن را غیرقانونی خواند و در ۱۹۹۴ منحل شد و به جمهوری بوسنی و هرزگوین پیوست که بدین ترتیب فدراسیون بوسنی و هرزگوین تشکیل شد.

هفته گذشته دیوان بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق (ICTY) در لاهه، راتکو ملادیچ فرمانده نظامی صرب‌های بوسنی در جریان جنگ داخلی در یوگسلاوی سابق را به اتهام نسل‌کشی و ارتکاب جنایت علیه بشریت به حبس ابد محکوم کرده بود.

پانویس:

این خبر که ابتدا با تیتر « توقف دادگاه لاهه با نوشیدن سم توسط یکی از متهمان جنگ بوسنی» منتشر شده بود با اطلاعات تازه به‌روز شد و تیتر آن تغییر کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.