ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ممانعت امارات از خروج احمد شفیق برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر

آیا ماجرای سعد حریری این بار در امارات تکرار می‌شود؟ سیاستمدار مصری اعلام کرده با دخالت خارجی در امور مصر مخالف است. او می‌گوید فقط به قانون اساسی پایبند است.

تنها چند ساعت بعد از آنکه احمد شفیق، نخست‌وزیر پیشین مصر اعلام کرد قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری مصر در آوریل ۲۰۱۸ کاندید شود، امارات متحده عربی از خروج او از این کشور جلوگیری کرد. احمد شفیق، سیاستمدار و خلبان نیروی هوایی مصر از سال ۲۰۱۲ تاکنون در امارات زندگی می‌کند. او می‌گوید مخالف دخالت خارجی در امور داخلی مصر است و فقط به قانون اساسی مصر پایبند است.

قاهره مه ۲۰۱۲: احمد شفیق هنگام سخنرانی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری مصر

سپهبد احمد محمد شفیق زکی سیاستمدار و نظامی مصری است که از ۲۹ ژانویه ۲۰۱۱ تا ۳ مارس ۲۰۱۱ نخست‌وزیر این کشور بود. پیش از آن از سال ۲۰۰۲ وزیر هوانوردی و از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ فرمانده نیروی هوایی ارتش مصر بود.

خبرگزاری رویترز شامگاه گذشته خبر داد که احمد شفیق قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری مصر در آوریل ۲۰۱۸ نامزد شود. چند ساعت بعد از اعلام این خبر شفیق در یک پیام ویدیویی که از شبکه الجزیره پخش شد اعلام کرد مقامات امارات به او اجازه خروج از این کشور را نمی‌دهند.

این سیاستمدار و نظامی مصری در این پیام ویدیویی می‌گوید:

«تعجب کردم وقتی متوجه شدم به دلایلی که درک نمی‌کنم به من اجازه نمی‌دهند خاک امارات متحده عربی را ترک کنم. اعلام کرده بودم که قصد دارم در انتخابات ریاست جمهوری مصر نامزد شوم. می‌خواستم به مصر برگردم و کارزار انتخاباتی‌ام را شروع کنم.»

احمد شفیق در بخش دیگری از این پیام ویدیویی تلویحاً امارات را متهم به دخالت در امور داخلی مصر می‌کند:

«با هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی مصر مخالفم وصرفاً به قانون اساسی مصر و وظیفه مقدس ملی‌ام پایبندم. از دولت امارات می‌خواهم ممنوعیت خروج من از امارات را لغو کند.»

احمد شفیق بعد از شکست‌اش از محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ در مصر، به فساد متهم شد و در همان ایام بود که به امارات گریخت. دادگاه او که به طور غیابی برگزار شده بود شفیق را مجرم شناخت، اما بعد از مدتی دادگاه تجدید نظر او را از اتهام فساد تبرئه کرد.

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات در پیامی که در توییتر منتشر کرده می‌گوید دولت امارات همواره رسم مهمان‌نوازی را در مورد مصری‌ها به جای آورده و هیچگونه مانعی برای سفر احمد شفیق به مصر به وجود نیاورده است.

— د. أنور قرقاش (@AnwarGargash) 29. November 2017

دولت عبدالفتاح سیسی از متحدان عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. این ظن وجود دارد که سیسی از دولت امارات خواسته مانع از سفر احمد شفیق به مصر شود.

احمد شفیق در سال ۲۰۱۱ به مدت یک ماه نخست‌وزیر مصر بود. در دوران نخست‌وزیری او بود که حسنی مبارک، رهبر پیشین مصر سقوط کرد.

محمد مرسی در سال ۲۰۱۳ با کودتای عبدالفتاح سیسی که در آن زمان وزیر دفاع مصر بود از ریاست جمهوری مصر برکنار شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.