ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پول‌های نزولی و ماهیگیران اسیر در دست دزدان دریایی

کسانی که به ماهیگیران چابهاری ربوده شده پول «نزول» داده‌اند، طلب‌شان را از خانواده آنها می‌خواهند. خانواده‌هایی رها شده که هیچ مقام مسئولی فریادرس آنها نیست.

کسانی که به ماهیگیران چابهاری ربوده شده توسط دزدان دریایی، پول «نزول» داده‌اند، طلب‌شان را از خانواده این ماهیگیران می‌خواهند. خانواده‌هایی رها شده به حال خود که هیچ مقام مسئولی فریادرس آنها نیست.

عکس از آرشیو

یک فرد آگاه که خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از او با عنوان «یک فعال صیادی» نام برده، روز پنجشنبه نهم آذر ماه درباره وضعیت این صیادان و خانواده‌هاشان به این خبرگزاری گفته است: «افرادی که به صیادان دربند دزدان دریایی پول نزولی داده بودند بدهی‌های خود را از خانواده‌هایی طلب می‌کنند که بدون سرپرست رها شده‌اند.»

این ماهیگیر چابهاری با تاکید بر اینکه خانواده‌های صیادان گرفتار شده در دست دزدان دریایی بی‌سرپرست رها شده‌اند و به‌ جز کمک‌های ناچیز همسایه‌ها و اقوام حامی دیگری ندارند، گفته است: «فرزندان این افراد هم در حال ترک تحصیل هستند زیرا توان پرداخت هزینه ندارند.»

او گفته است مکاتبات با وزارت امور خارجه درباره پیگیری شرایط این ماهیگیران همچنان بی جواب مانده است.

از زمان ربوده شدن یک شناور صیادی ایران در آب‌های آزاد توسط دزدان دریایی سومالی، به جز چند تماس تلفنی و ارسال چند عکس، خبر دیگری از این ماهیگیران نیست و خانواده‌های این صیادان هم در بی‌خبری و بدون سرپرست، وضعیت نامطلوبی دارند.

گزارش‌ها از مناطق ساحلی جنوب ایران از جمله چابهار نشان می‌دهند صیادان و صاحبان شناورها که دستشان تنگ است، برای خریدن ابزار و آلات صیادی و ساز و برگ سفر به آب‌های آزاد، از برخی افراد که پاتوقشان در نزدیکی اسکله است، پول نزول می‌کنند و نزول‌دهندگان در انتظار می‌نشینند تا ماهی‌هایی را که صیادان با خود می‌آورند، ارزان‌تر بخرند.

فعال صیادی چابهاری در این باره به ایلنا گفته است: «موعد پرداخت بدهی ماهیگیرانی که در چنگان دزدان دریایی گرفتار شده‌اند به سر آمده و طلبکارانی که پولشان را می‌خواهند، چک‌ها و وثیقه‌ها را به رخ ما می‌کشند و هر روز می‌پرسند: خبری از رفقایتان نشد؟»

به گفته این فعال صیادی، ماهیگیرانی که از آب‌های فراساحلی بازگشته‌اند، بدهی‌های خود را تسویه کرده‌اند اما بسیاری از صیادان چابهاری از این وضعیت که مجبورند به دلیل بدهی، ماهی‌های خود را ارزان‌تر بفروشند، گله دارند. این در حالی است که بسیاری از ماهیگیران برای به آب زدن، چاره‌ای جز دریافت پول نزولی ندارند.

بر اساس گفته‌های این صیاد، ماهیگیران برای خرید و تعمیر ابزار صید ۳۰۰ میلیون تومان پول نزولی می‌گیرند و پس از بازگشت از دریا باید چیزی حدود ۷۰۰ میلیون تومان بابت بدهی خود بپردازند.

  • در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.