ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مکرون: به توافق هسته‌ای پایبندیم اما ایران شریک ما در منطقه نیست

رئیس جمهوری فرانسه می‌گوید توافق هسته‌ای باید با بررسی برنامه موشکی ایران و بحث استراتژیک درباره نقش ایران در ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه تکمیل شود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در گفت‌وگویی تلویزیونی از سفر خود به ایران سخن گفته و افزوده است فرانسه به برجام پایبند است اما برنامه موشکی و نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه خاورمیانه باید بررسی شود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در گفت‌وگو با شبکه‌ تلویزیونی «فرانس ۲۴» و رادیو بین‌المللی فرانسه

مکرون چهارشنبه شب ۲۹ نوامبر / ۸ آذر بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با شبکه‌ تلویزیونی «فرانس ۲۴» و رادیو بین‌المللی فرانسه را به ایران اختصاص داد و گفت: «ایران شریک ما در منطقه نیست اما ما رابطه‌ای داریم که از طریق توافق هسته‌ای شکل گرفته و باید با بررسی برنامه موشکی بالستیکی ایران و همچنین بحث استراتژیک درباره نقش ایران در منطقه در ایجاد بی‌ثباتی در کشورها، تکمیل شود.»

مکرون افزود: «با این حال من به تعهدات (هسته‌ای) معتقدم و می‌توانم آن را ادامه داده و مورد ارزیابی قرار دهم.»

رئیس جمهوری فرانسه همچنین تأکید کرد که از زمان توافق هسته‌ای شرایط تغییر کرده و تصمیمات مشخصی علیه بنیادهای مالی گروه‌های تروریستی گرفته شده که فرانسه متعهد به آن است.

امانوئل مکرون درباره سفر آتی خود به ایران نیز گفت در زمان مقتضی این سفر را انجام خواهد داد اما باید زمینه آن را فراهم کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه در حاشیه اجلاس اتحادیه اروپا در سوئد نیز گفته بود که ایران باید «سیاست منطقه‌ای غیرتهاجمی‌تری» اتخاذ کند و نسبت به برنامه موشکی‌اش دست به «شفاف‌سازی» بزند. او در مورد نقش «بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز گفت‌وگو کرده بود.

پیش از این، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که «به نفع آقای مکرون و فرانسه نیست که در موضوع موشکی و امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند؛ این دخالت‌ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد.»

او به رئیس ‌جمهوری فرانسه نسبت به دخالت در امور داخلی ایران هشدار داده بود.

وزارت خارجه ایران نیز پیش‌تر از پاریس خواسته بود تا تحت تأثیر «القائات عربستان» قرار نگیرد.

پس از روی کار آمدن امانوئل مکرون در فرانسه، سیاست‌های این کشور در خاورمیانه فعال‌تر شده است. این موضوع در اختلافات میان ایران و عربستان سعودی و جنگ‌های نیابتی این دو کشور در منطقه نیز نمود دارد. استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در ریاض به‌دلیل آن‌چه دخالت‌های حزب‌الله و ایران در امور لبنان و کشورهای عربی خوانده بود و نقش فرانسه در این ماجرا و دیدار حریری از پاریس نمونه‌ای از این فعالیت‌های دیپلماتیک فرانسه در منطقه است.

مکرون قصد دارد نقش میانجی‌ را در بحران‌های منطقه ایفا کند. او پیش از این گفته بود که فرانسه نمی‌خواهد در خاورمیانه طرف شیعه‌ها یا سنی‌ها را بگیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.