ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلزله سراسر استان کرمان را لرزاند

قدرت زلزله‌ ۶.۱ ریشتر بود و مرکز آن در هجدک واقع شده است. ۵۳ پس‌لرزه با قدرت ۳ تا ۴ ریشتر تاکنون اتفاق افتاد. کسی جان خود را از دست نداد.

ساعت ۶:۰۲ دقیقه صبج جمعه ۱۰ آذر زلزله‌ای با قدرت ۶.۱ ریشتر  بخش‌هایی از استان کرمان را لرزاند. استاندار کرمان اعلام کرده که در این واقعه کسی مجروح و کشته نشده است. نگرانی‌هایی بابت سرمازدگی زلزله‌‌زدگان وجود دارد.

جمعه ۱۰ آذر کرمان: حرکت تیم‌های اورژانس و هلال احمر کرمان به سمت هجدک، حوالی کانون زلزله (عکس: نجمه)

مرکز زلزله‌نگاری ایران گزارش داده است که کانون زلزله در منطقه «هجدک» از بخش کوهساران شهرستان راور در استان کرمان قرار دارد. در شهرهای زرند، سیرجان و کرمان نیز زمین‌لرزه احساس شده است.

در ساعت‌ ۶:۱۹ دقیقه و ۶:۲۱ دقیقه پس‌لرزه‌هایی با قدرت ۴ و ۳.۸ ریشتر در این منطقه اتفاق افتاد. تاکنون در مجموع ۵۳ پس‌لرزه احساس شد.

۳۰ تا ۷۰ درصد روستاها تخریب شده و نگرانی‌هایی بابت سرمازدگی زلزله‌‌زدگان وجود دارد.

خانه‌های خشتی روستائیان تخریب شده

مقامات محلی به رسانه‌های داخلی گفته‌اند که در زلزله هجدک تاکنون کسی کشته نشده است. چندین خانه خشتی در روستاها تخریب شده.

جمعیت هلال احمد اعلام کرده که تیم‌هایی را برای ارزیابی میزان آسیب‌ها و خسارت‌ها و یافتن مجروحان به منطقه اعزام کرده است.

— Ecstasy (@AtEcstasy) 1. Dezember 2017

به گفته محمد صابری رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان روستاهای هجدک، هروز، گورک، دوران، هرجند، ده قاضی، بخش کوهساران از توابع راور، کلیه روستاهای مناطق کوهپایه، اندو هجرد و روستاهای مناطق شهداد و گلبافت، همچنین شهرهای گلبافت و شهداد، توسط هشت تیم ارزیاب به طور کامل بازدید شده. این تیم‌ها اعلام کرده‌اند که تاکنون در این زلزله کسی مجروح یا کشته نشده است.

🔹بیشترین خسارت زمین لرزه به روستای گورگ از توابع #هجدک در شهرستان راور وارد شده است #زلزله #زلزله_کرمان\n— جام جم آنلاین (@jamejamCPI) 1. Dezember 2017

علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان به خبرگزاری‌های داخلی گفت است همه شهرستان‌های استان زلزله «هجدک» را احساس کرده‌اند. به گفته استاندار، ستادهای بحران در سراسر استان کرمان فعال شده‌اند.

تصاویر هوایی از کانون زلزله در هجدک کرمان:

— خبرگزاری تسنیم (@Tasnimnews_Fa) 1. Dezember 2017

برخی شهروندان کرمانی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که در مجموع ۵۰ خانه روستایی تخریب شده و قنات‌ها هم آسیب دیده‌اند.  سپاه پاسداران هم خبر داده که تیم‌هایی را به هجدک اعزام کرده.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان گفته است بازسازی مناطق زلزله را باید دستگاه‌های مربوطه از جمله بنیاد مسکن انجام دهد، اما اگر دولت نیتز به کمک داشته باشد، سپاه آمادگی دارد. در زلزله کرمانشاه حسن روحانی از فعالیت نهادهای موازی گله کرده بود. معاون استاندار کرمان اعلام کرده که سپاه تأمین امنیت منطقه را به عهده گرفته است:

علت پایین بودن آمار تلفات و خسارات زلزله‌ هجدک از زبان معاون استاندار کرمان:

— خبرگزاری فارس (@FarsNews_Agency) 1. Dezember 2017

برق روستاها قطع شده است. یک «طلبه» کرمانی هم «زلزله» را مغتنم شمرده و در پی تبلیغ دینی کرمانی‌ها برآمده: «در این لحظات ناب لرزش دل‌ها، در بک‌گراند لرزش‌های زمین! التماس دعا.»

معدن زغال سنگ در بخش کوهساران راور نیز تعطیل شده است. خاطره زلزله کرمانشاه نیز در ذهن برخی شهروندان تداعی شده: تعویض کانکس در ازای وام بلاعوض، پیشنهاد دولت به زلزله‌زدگان غرب ایران.

— شـَـم (@shamim_ap) 1. Dezember 2017

مرتضی سلیمی،رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که ١٢ روستا ارزیابی شده‌ است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد روستای کوهک با ١٢٢ خانوار و حدود ٦٢٢ نفر سکنه ٣٠ تا ٧٠ در صد تخریب شده. خبرگزاری‌های داخلی به نقل از رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرده‌اند که در زلزله استان کرمان دست‌کم ۵۱ نفر مجروح شده‌اند.

تراکم جمعیت در مناطق زلزله‌زده اندک است. اکثر ساکنان این مناطق در خانه‌های رئستایی زندگی می‌کنند. عمق زلزله هم چندان عمیق نبوده است.

روستائیان زلزله‌زده از سرما رنج می‌برند. سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده دمای هوای استان کرمان از بعد از ظهر جمعه تا دوشنبه هفته آینده بین ۴ تا ۷ درجه کاهش می‌یابد و طی این مدت در بعضی ساعات روز وزش باد نسبتاً شـدید در ایـن مناطق پیش‌بینی می‌شود.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی اعلام کرده که نفت سفید به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است. سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از مردم خواسته از ازدحام در جایگاه‌های سوخت خودداری کنند.

کرمان: صف طویل پمپ بنزین بعد از وقوع زلزله

— meysam iranzad ⁉️ (@meysamiranzad) 1. Dezember 2017

ایران یکی از زلزله‌خیزترین کشورهای جهان است. ۱۴ سال پیش زلزله‌ای با قدرت ۶.۶ ریشتر در کرمان اتفاق افتاد. در آن زمان ۳۱ هزار نفر کشته شدند و ارگ بم هم ویران شد.

ماه گذشته در زلزله کرمانشاه ۵۳۰ نفر کشته و هزاران نفر مجروح شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایرانی

    من فکرمیکنم کارازبی حجابی گذشته این زازله های پشت سرهم ازاختلاسهای نجومی ودزدی بی حساب کتاب یعضی هاسرچشمه میگیره .

  • مملکت فسادزدهٔ تحریم‌زدهٔ ملازدهٔ زلزله‌زدهٔ ایران