ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«در ایران از هر ۱۰ مرگ یکی بر اثر آلودگی هواست»

یک عضو همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا اعلام کرد که از هر ۱۰ مرگ در ایران یکی بر اثر آلودگی هوا صورت گرفته است.

یک عضو همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا اعلام کرد که از هر ۱۰ مرگ در ایران یکی بر اثر آلودگی هوا صورت گرفته است.

آمار رسمی دولتی نیز نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد آلودگی شهر تهران ناشی از سوخت وسایل نقلیه و همچنین موتور خودروها است.

دکتر صادق حسنوند، عضو کمیته علمی ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گفت بر اساس تحقیقات انجام شده درباره ارتباط بین اپیدمولوژی و آلودگی هوا در دانشگاه علوم پزشکی تهران «۱۰درصد از مرگ‌ومیرهای موجود در ایران بر اثر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد.»

صادق حسنوند افزود با توجه به این‌که آلودگی هوا به‌عنوان چهارمین عامل مرگ‌ومیر در جهان شناخته می‌شود، او و همکارانش از سال ۸۹ در پژوهشکده دانشگاه علوم پزشکی به بررسی ارتباط بین بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها با آلودگی هوای تهران پرداخته‌اند و به این نتایج رسیده‌اند.

به گفته او در سال ۲۰۱۶، آلودگی هوا باعث مرگ ۳۳ هزار نفر شده و بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه کاهش آلاینده‌ها در هوای آلوده، تنها راهکار مهم برای رفع این مشکل در تمامی کلان شهرهای دنیا، افزایش استانداردها و فرهنگ عمومی مردم برای استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی است.

بر اساس آمار بانک جهانی، پس از سیگار، رژیم غذایی و چاقی، آلودگی هوا چهارمین دلیل مرگ‌ومیر زودرس در جهان است. آلودگی هوا منجر به بیماری‌های تنفسی و ریه و ناراحتی‌های قلبی و سرطان می‌شود.

صادق حسنوند می‌گوید حساس‌ترین افرادی که در معرض بیماری‌های خطرناک ناشی از آلودگی هوا قرار دارند، افراد بالای ۶۵ سال و زیر ۵ سال هستند. بیماران قلبی عروقی، افراد باردار و افراد چاق نیز از این دسته‌اند. همچنین زنان نسبت به مردان حساسیت بیشتری در مقابل خطر آلاینده‌ها دارند.

آمار رسمی دولتی نیز نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد آلودگی شهر تهران ناشی از سوخت وسایل نقلیه و همچنین موتور خودروها است. بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی کاربراتوری در تهران وجود دارد که بیش از ١۰ درصد ناوگان خودرویی تهران را شامل می‎شود و سهم ۵۰ درصدی در آلودگی هوای تهران دارد.

بانک جهانی اعلام کرده است که در ۲۵ سال گذشته، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و پیامدهای آن در ایران حدود ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.