ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل خواهان لغو کامل محاصره یمن توسط عربستان شد

دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل می‌گوید محاصره یمن توسط عربستان سعودی و ائتلافش تا حدی برداشته شده اما نه به‌طور کامل و این ممکن است جان انسان‌ها را به‌خطر بیندازد.

رئیس دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل اعلام کرد که ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی باید به‌طور کامل محاصره یمن، کشوری که هفت تا هشت میلیون نفر از ساکنان آن «در آستانه گرسنگی» هستند را لغو کند.

سازمان ملل، یمن را به‌عنوان اصلی‌ترین بحران انسانی در جهان با ۱۷ میلیون نفر نیازمند به غذا رتبه‌بندی کرده است.

به‌گزارش رویترز، مارک لُوکوک، رئیس نهاد هماهنگی امور انسانی سازمان ملل گفت: «این محاصره تا حدی برداشته شده اما نه به‌طور کامل. اگر ما می‌خواهیم از یک فاجعه بشری وحشتناک که جهان چندین دهه به‌خود ندیده و موجب تلفات میلیون‌ها نفر می‌شود جلوگیری کنیم، این محاصره باید به‌طور کامل لغو شود.»

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی که با شیعیان حوثی می‌جنگد، روز چهارشنبه اعلام کرد که اجازه می‌دهد کمک‌های انسانی از طریق بندرهای حدیده و صلیف در دریای سرخ یمن، وارد شوند. این ائتلاف همچنین پذیرفت که هواپیماهای سازمان ملل در صنعا، پایتخت یمن که در دست شورشیان است، فرود آیند.

مسئولان سازمان ملل تأکید کردند که یمن نمی‌تواند تنها روی کمک‌های جهانی حساب کند، مردم یمن همچنین باید بتوانند به ضرورت‌های اولیه زندگی همچون غذا، دارو و سوخت نیز دسترسی یابند.

ائتلاف از سازمان ملل خواست تا بازرسی از کشتی‌های تجاری که به بندر حدیده می‌رسند را تقویت کند. این بندر نیز در دست شورشیان حوثی است.

مارک لُوکوک افزود: «من پنج مورد را در ارتباط با محاصره عربستان سعودی درخواست کرده‌ام که به بعضی از موارد پاسخ داده شده: از سرگیری پروازهای بشردوستانه و بازگشایی جزئی بنادر حدیده و صلیف در دریای سرخ.»

رئیس نهاد هماهنگی امور انسانی سازمان ملل گفت: «من به دنبال راه‌ حل‌ها هستم و این کاملاً ضروری است که همه از تعهدات بین‌المللی برخوردار باشند. جنگ همچنین قوانینی دارد که این قوانین باید مورد احترام قرار گیرد.»

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی پس از آن‌که شیعیان حوثی در چهار نوامبر/ ۱۳ آبان، یک موشک اسکات با برد ۸۰۰ کیلومتر را به سوی ریاض، پایتخت عربستان سعودی شلیک کردند، در پاسخ به این اقدام در روز ۶ نوامبر / ۱۵ آبان بنادر و فرودگاه‌های یمن را مسدود کرد و ارسال کمک‌های انسانی به این کشور متوقف شد.

مقامات سازمان ملل هشدار داده‌ بودند که اگر محاصره فلج‌کننده ائتلاف عربی برداشته نشود، یمن ممکن است با بدترین قحطی جهان در دهه‌های اخیر روبه‌رو شود.

از ماه مارس ۲۰۱۵ که ائتلاف عربی حملات خود به یمن را آغاز کرد، بیش از ۱۰ هزار نفر در جنگ این کشور کشته شده‌اند.

سازمان ملل، یمن را به‌عنوان اصلی‌ترین بحران انسانی در جهان با ۱۷ میلیون نفر نیازمند به غذا رتبه‌بندی کرده است. هفت میلیون نفر از آن‌ها در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

بیش از دو هزار نفر از مردم یمن بر اثر بیماری وبا جان باخته‌اند. نزدیک به یک میلیون نفر در یمن به این بیماری مبتلا شده‌اند.

جنگ یمن را به‌عنوان «جنگ نیابتی» عربستان سعودی و ایران در منطقه می‌شناسند. عربستان از دولت عبد ربه منصور هادی حمایت می‌کند و ایران نیز از شیعیان حوثی.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.