ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارشاد اسلامی مانع از نمایش فیلم توقیف‌شده کاهانی در کانادا شد

قرار بود «اردتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» در تورنتو به نمایش درآید، اما تهیه‌کننده ناگزیر صرف‌نظر کرد. شورای پروانه نمایش زیر نظر برادر خامنه‌ای اداره می‌شود.

قرار بود فیلم توقیف شده عبدالرضا کاهانی با نام «اردتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» براى  نخستین بار به زبان فارسی در تورنتو کانادا به نمایش درآید، اما سعید خانی، تهیه‌کننده فیلم خبر داد که در گفت وگو با مسئولان وزارت ارشاد اسلامی از اکران این فیلم در تورنتو صرف‌نظر کرده است. شورای صنفی نمایش از خود سلب مسئولیت کرده. می‌ماند شورای پروانه نمایش که زیر نظر برادر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود.

نمایی از فیلم «ارادتمند: نازنین، بهاره، تینا» تازه‌ترین اثر عبدالرضا کاهانی

سعید خانی، تهیه‌کننده تازه‌ترین ساخته عبدالرضا کاهانی درباره دلایل جلوگیری وزارت ارشاد اسلامی از نمایش فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» در خارج از مرزهای ایران گفته است:

«به دلیل حساسیت‌های اغراق‌آمیزی که نسبت  به این فیلم به وجود آمده، با توصیه سازمان سینمایی نمایش این فیلم در تورنتو را کنسل کردیم.»

این تهیه‌کننده سینمای اجتماعی ایران وعده داده که به زودی اطلاعات بیشتری از آنچه که بین او و مسئولان سازمان سینمایی گذشته، در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

عبدالرضا کاهانی، فیلمساز سینمای اجتماعی ایران

عبدالرضا کاهانی سینماگر پرکاری‌ست که با امکانات کم، فیلم‌هایی با موضوعات اجتماعی می‌سازد. تازه‌ترین ساخته او «ارادتمند: نازنین، بهاره، تینا» درباره سه زن ایرانی و ماجراهای زندگی روزانه آن‌هاست که در یک دور باطل اتفاق می‌افتد. این سه زن تلاش می‌کنند بدون مزاحمت زندگی‌شان را بکنند و در یک کلام خودشان باشند، اما میسر نیست.

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران از خود سلب مسئولیت کرده است:

«شورای صنفی نمایش طبق آیین‌نامه خود عمل می‌کند و نمایش خارج از کشور با مجوز ارشاد صورت می‌گیرد و ارتباطی با شورا ندارد.»

ابراهیم داروغه‌زاده، رئیس سازمان نظارت سینمایی در خرداد سال جاری اعلام کرده بود که شورای پروانه نمایش ۱۰ فیلم توقیف‌شده را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که تازه‌ترین ساخته عبدالرضا کاهانی را اصولاً نمی‌توان به اکران عمومی درآورد. مسئول سانسور سینمای ایران گفته بود:

««برای نمایش بعضی فیلم‌ها باید شرایط کلی جامعه را درنظر گرفت چون برخی نظرها بر این است که نشان دادن بعضی مسائل باعث ترویج آن‌ها می‌شود.»

شورای پروانه نمایش که مجوز اکران عمومی فیلم‌های سینمایی را صادر می‌‌کند زیر نظر حسن خامنه‌ای، برادر کوچک علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند. او که پیش از این بر وزارت نفت نظارت می‌کرد علاوه بر نفت، به محصولات سینمای ایران هم علاقمند است.

پیش از این محمد حسین لطیفی که در دوران ریاست حجت‌الله ایوبی، عضو شورای پروانه نمایش بود گفته بود: ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا اصولاً امکان اصلاح ندارد و به همین دلیل هم پروانه نمایش نگرفته است. ترانه علیدوستی در اعتراض این پرسش را مطرح کرده بود که چگونه ۹ نفر اعضای شورای پروانه نمایش از طرف همه ملت ایران تصمیم می‌گیرند؟

برخی روزنامه‌های اصول‌گرا در مقام پاسخ‌گویی برآمده و گفته بودند ملاک نظر مردم نیست. اکنون به تدریج معلوم می‌شود که ملاک‌ها را چه کسانی تعیین می‌کنند.

مهناز افشار، طناز طباطبایی و آیدا ماهیانی بازیگران اصلی «ارادتمند: نازنین، بهاره، تینا» هستند و مهران غفوریان نیز نقش مرد داستان را ایفا می‌کند.

پیش از این از عبدالرضا کاهانی فیلم «استراحت مطلق» در سینماهای ایران به نمایش درآمده بود. فیلم‌های «هیچ»، «بیست»، «بی‌خود و بی‌جهت» و «اسب حیوان نجیبی است» از دیگر آثار این کارگردان ایرانی است.

عبدالرضا کاهانی در فرانسه فیلم «وقت داریم حالا» را ساخته است. این فیلم که قرار بود «قبل از بلوغ» نامیده شود، در شهر بزانسن، زادگاه ویکتور هوگو اتفاق می‌افتد و رابطه بین یک جوان سرکش افغان به نام جواد را با یک دختر نوبالغ فرانسوی روایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر از تهران

    بنا به نظر خانم علیدوستی که می فرمایند چگونه شورای پروانه نمایش از طرف مردم ایران تصمیم می گیرد، حتما برای تامین نظر ایشان برای صدور پروانه نمایش یک فیلم بایستی رفراندوم عمومی به عمل آید! اصلا از این پس می توان برای جاهایی که از این گونه تصمیم ها به نمایندگی از خود ملت صورت می گیرد، اصلا خود ملت مستقیم تصمیم بگیرند و رفراندوم عمومی برگزار شود. از قوانین مجلس بگیرید که اساسا چه معنی دارد 80-270 نفر به جای 80 میلیون تصمیم بگیرند تا قوانینی که در هیئت دولت تصویب می شود که چرا باید چند نفر به جای مردم تصیم گرفته و قانونی را به اجرا بگذارند و حتی در مسابقات فوتبال، اصلا چه معنی دارد که یک نفر به اسم داور مسابقه به جای 80 میلیون رای دهد که کدام تیم برنده یا بازنده است؟!! در همه این موارد حتما باید رفراندوم عمومی برگزار شود. مثلا مسابقه پرسپولیس و استقلال برگزار شود و بعد رفراندوم بکنند و از همه ملت رای بگیرند که کدام تیم برنده است!!!