ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعد حریری استعفای خود را پس گرفت

نخست‌وزیر لبنان موفق شد نظر کابینه‌اش را به اصل عدم مداخله در مناقشات منطقه‌ای جلب کند. او قرار است به پاریس برود تا در این زمینه نیز با پنج قدرت جهانی گفت‌وگو کند.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان پس از آن‌که همه اعضای دولت‌اش موافقت کردند که لبنان از مناقشات در کشورهای عربی دور بماند، به‌طور رسمی استعفای خود را پس گرفت. او قصد دارد به اروپا برود تا با پنج قدرت جهانی درباره مسائل منطقه گفت‌وگو کند.

سعد حریری از زمان بازگشت‌اش به لبنان بر سیاست بی‌طرفی لبنان در منطقه پافشاری کرده است.

سعد حریری شنبه ۴ نوامبر در سفرش به ریاض به طور غیرمنتظره‌ای در اعتراض به دخالت‌های حزب‌الله لبنان در امور داخلی این کشور و کشورهای عربی استعفا داد. این استعفا بر پیشزمینه‌ای از نبرد منطقه‌ای بین عربستان سعودی و ایران، بحرانی سیاسی در لبنان ایجاد کرد.

دولت لبنان روز سه‌شنبه ۵ دسامبر / ۱۴ آذر در بیانیه‌ای که توسط سعد حریری خوانده شد اعلام کرد که «کابینه از مدیر خود به‌خاطر مواضع‌اش و همچنین پس گرفتن استعفا تشکر می‌کند.»

حریری پس از بازگشت به لبنان در روز ۲۱  نوامبر و گفت‌وگو با میشل عون، رئیس جمهوری این کشور استعفایش را به طور موقت پس گرفته بود.

بیانیه دولت لبنان می‌افزاید: «تمام گروه‌های سیاسی تشکیل‌دهنده دولت تصمیم گرفته‌اند که خود را از تمام درگیری‌ها، اختلافات، جنگ‌ها و یا [دخالت در] امور داخلی کشورهای برادر عرب جدا سازند تا روابط اقتصادی و سیاسی لبنان را حفظ کنند.»

نخست‌وزیر لبنان همچنین تأکید کرد که اگر این کشور مداخله هیچ کشوری در امور داخلی خود را نمی‌پذیرد، لبنان نیز نباید در امور کشورهای عربی و به‌ویژه کشورهای منطقه خلیج فارس مداخله کند.

حریری ثبات لبنان را مهم‌ترین مسئله این کشور دانست. او از زمان بازگشت‌اش به لبنان بر سیاست بی‌طرفی لبنان در منطقه پافشاری کرده است.

سفر حریری به اروپا

از سوی دیگر رویترز به نقل از سه دیپلمات گزارش داده است که سعد حریری جمعه آینده با نمایندگان قدرت‌های بزرگ در پاریس ملاقات خواهد کرد تا درباره چگونگی برقراری ثبات در کشورش گفت‌وگو کند.

دیپلمات‌های عرب و اروپایی گفته‌اند که حریری در نشست گروه پشتیبانی بین‌المللی لبنان شرکت خواهد کرد. این گروه شامل پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل، بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و آمریکاست که در سال ۲۰۱۳ شکل گرفته است.

رویترز همچنین به‌نقل از یک دیپلمات اروپایی که نام او منتشر نشده نوشته است که هدف از این نشست «وارد کردن فشار بر عربستان سعودی و ایران است».

این دیپلمات افزوده است که نشست حریری با قدرت‌های جهانی فرصتی برای تقویت اصل «دوری از مناقشات» برای از بین بردن اختلافات منطقه‌ای خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    ارباب فرانسوی بناست نقش پادوی ترامپ را در منطقه بازی کند واین اول نمونه های ان است.