ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تیلرسون از برجام حمایت کرد

وزیر خارجه آمریکا بعد از گفت‌وگو با فدریکا موگرینی اظهار امیدواری کرد که همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه برجام پایدار باشد- بدون چشم‌پوشی بر فعالیت‌های ایران در خاورمیانه.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی حمایت کرد. دونالد ترامپ از برجام به عنوان بدترین توافق‌نامه در تاریخ آمریکا یاد کرده بود. کنگره آمریکا تا اواسط دسامبر رأی خود درباره پایبندی یا عدم پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای با اعلام می‌کند.

سه‌شنبه ۵ دسامبر، بروکسل: رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه ۵ دسامبر در حاشیه اجلاس کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

فدریکا موگرینی مجدداً اعلام کرد که حفظ توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران برای اتحادیه اروپا اهمیت دارد و به همین جهت اتحادیه اروپا آماده همکاری با آمریکا برای ادامه اجرای مفاد برجام است.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی گفت:

«ما – همانطور که فدریکا موگرینی هم اشاره کرد – درباره توافق هسته‌ای با ایران، با یکدیگر گفت‌وگو کردیم و هدفمان هم این بود که ایران به تمام مفاد این توافق عمل کند و به آن پایبند بماند.»

کنگره آمریکا تا اواسط دسامبر رأی خود درباره پایبندی یا عدم پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای با اعلام می‌کند. اتحادیه اروپا، بریتانیا، چین و روسیه خواهان حفظ برجام‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بارها پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۷ نوامبر برای دیدار و گفت‌وگو با قانون‌گذاران آمریکایی درباره برجام به واشنگتن رفته بود. موگرینی گفته بود «نشانه‌های روشنی» از تمایل اعضای کنگره برای حفظ برجام مشاهده کرده است.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در بروکسل به فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه» ازجمله حمایت این کشور از شیعیان حوثی در جنگ داخلی یمن، اعزام نیروی نظامی و سلاح به سوریه و حمایت از حزب‌الله لبنان نیز اشاره کرد:

«این موضوعات و این فعالیت‌های ایران را نمی‌توان ندید و به آن‌ها پاسخ نداد. ما همچنان اقداماتی را انجام می‌دهیم که ایران این موضوع را درک کند و خوشحال می‌شویم که با شرکای اروپایی‌مان بتوانیم در این زمینه همکاری کنیم.»

پنجشنبه هفته گذشته نیویورک تایمز احتمال داده بود که رئیس جمهور آمریکا به دلیل اختلافاتش با رکس تیلرسون درباره برجام و بحران شبه‌جزیره کره در نظر دارد او را برکنار و به جای او مایک پومپئو، رئیس سازمان سیا را به عنوان وزیر خارجه منصوب کند. اما کاخ سفید اعلام کرد که این خبر صحت ندارد. جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا هم این خبر را تکذیب کرده بود.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد داده است که با افزودن مکمل‌هایی به برجام، برنامه موشکی ایران نیز محدود شود. جمهوری اسلامی اما با این پیشنهاد بارها مخالفت کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دو هفته پیش در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خاطرنشان کرده بود که ایران به دنبال «سلطه و برتری در منطقه» نیست. روحانی اما در این گفت‌وگوی تلفنی یادآوری کرده بود که از نظر جمهوری اسلامی، «اجرای کامل برجام، آزمون مهمی برای سایر همکاری‌های مهم در عرصه‌های بین‌المللی‌»‌ست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nader

    از جمله کسانی که دستپاچه شدند و خیلی سریع به سخنان ترامپ واکنش نشان دادند، موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست که تمام قد در دفاع از حکومت ملایان لابیگری می کند. این خانم همان کسی است که اخیرا در سفر به تهران به نحو مشمئزکننده ای با شماری از نمایندگان عکس سلفی گرفته بود. ترامپ در واکنش به اظهارات حامیان حکومت ملایان در توئیتر نوشت: افراد زیادی درباره نطق من درباره حکومت ایران حرف می‌زنند. شریکان در این توافق (برجام) از تجارت با ایران درآمد زیادی به دست می‌آورند.

  • faryad

    حسین عبده تبریزی بنیان‌گذار بانک اقتصاد نوین و رئیس بورس اوراق بهادار تهران بوده است. او سازمان وبنگاههای پرشماری را در بخش خصوصی راه اندازی کرده و در حال حاضر بعنوان مشاور وزیر راه وشهرسازی در کابینه دولت حسن روحانی قرار دارد. او روز دوشنبه ۱۳آذرماه سال جاری در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ا با ارائه آماری گفت: "اطلاعاتی که دارم نشان می دهد، ۱.۵ میلیون ایرانی درصف مهاجرت به استرالیا و کانادا هستند که این عدد ترسناک است!. این آمار نشانگر این است که نیروهای کارشناس و ورزیده ایرانی در حال خروج از کشور هستند و این یکی از دلایل تهیدست شدن ایران از نیروهای نخبه است." به گفته این اقتصاددان، درحال حاضر پولی درایران نیست! که امیدوار باشیم به رشد مثبت سرمایه گذاری منجر شود. به گفته او در حال حاضر، رقم اختصاص یافته به واردات ۴۵ میلیارد دلار از ۸۵ میلیارد دلاردرآمد ارزی است! که اگر ارزش قاچاق نیز ۲۰ میلیارد دلار فرض شود به نظر می رسد، حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده باشد. همین چند رقم آماری مشخص می کند که اقتصاد ایران با رشد پایین وحتی منفی مواجه است و ایرانیان در حال فقیرتر شدن هستند. دولت در ایران، آنگونه که باید، اختیارات کامل ندارد. تبریزی با مثال زلزله اخیر کرمانشاه و سرپل ذهاب، گفت: "در همین زلزله اخیر کرمانشاه و سرپل ذهاب دیدیم که دولت دراجرای یک کار ساده که برایش برنامه داشت نیز نتوانست اختیارات کافی داشته باشد. دوات از زلزله های قدیمی درس گرفته بود و می توانست خوب عمل کند اما ناچارشد سیاست دادن کانکس که به دولت تحمیل شده بود را بپذیرد!." نظام بانکی از نگاه این اقتصاددان به یک نقطه ضعف بنیادین رسیده است و می تواند امنیت ملی را با آسیب جدی مواجه کند. داد و ستد ۳۵۰ هزار سکه در یک روز! نشان می دهد، وقتی نرخ سود بانکها با دستور! کاهش یابند، نقدینگی به بازارهای دیگر کوچ می کند.