ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض دانشجویان ایرانی در گردهمایی‌هایی مستقل و رسمی در آستانه روز دانشجو

تحصیل رایگان و لغو طرح کارورزی و پایان دادن به فضای امنیتی در دانشگاه‌ها از مهم‌ترین خواسته‌های دانشجویان است. صدای اعتراض دانشجویان در همایش‌های رسمی هم شنیده می‌شد.

روز سه‌شنبه ۱۴ آذر در تداوم تجمعات و اعتراضات دانشجویان به مناسبت روز دانشجو، دانشجویان چند دانشگاه دیگر با برگزاری تجمع و راهپیمایی خواستار لغو آموزش پولی، لغو طرح کارورزی و فضای امنیتی دانشگاه‌ها شدند. امروز علاوه بر تجمعات اعتراضی دانشجویان مستقل، تجمعاتی از سوی تشکل‌های وابسته به حکومت برگزار شد که به نام دانشجو و در عمل محل تسویه حساب‌های درونی حکومت بود.

سه شنبه ۱۴ آذر- دانشگاه شریف

صدای دانشجویان مستقل

دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف که سه‌شنبه ۱۴ آذر برای گرامیداشت روز دانشجو در محوطه مقابل سلف‌سرویس دانشگاه تجمع کرده و به کالایی‌سازی آموزش اعتراض داشتند، نوشته‌هایی با این مضامین در دست داشتند:

  • نه به تبعیض جنسی
  • در ده سال اخیر قیمت غذای دانشگاه ۱۸ برابر شده است
  • دانشگاه نمرده است
  • ما مستقل از تمامی جریان‌های سیاسی داخلی و خارجی هستیم
  • دانشگاه پولگردان، تضعیف زحمتکشان

در این تجمع بیانیه شوراهای صنفی دانشگاه‌ها قرائت شد.

دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه تبریز بزرگداشت روز دانشجو را با تحصن در اعتراض به نامناسب بودن خدمات دانشگاهی، بویژه کیفیت غذا تلفیق کردند. دانشجویان که در محوطه دانشگاه ظروف غذای خود را به نشانه اعتراض روی زمین چیده بودند خواستار لغو آموزش پولی، لغو طرح کارورزی و فضای امنیتی دانشگاه شدند و بیانیه خود را نیز قرائت کردند.

دانشجویان دانشگاه نیشابور سه‌شنبه ۱۴ آذر در اعتراض به پولی‌سازی دانشگاه در موطه پارکینگ تجمع کردند.

هنوز خبری از برگزاری مراسم به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه منتشر نشده. اما در بیانیه‌ای که‌ «دانشجویان دادخواه دانشگاه ارومیه» سه‌شنبه ۱۴ آذر منتشر کرده‌اند، از وضعیت دانشگاه‌ها و سیاست حاکم بر آموزش عالی انتقاد شده. دانشجویان دادخواه دانشگاه ارومیه در این بیانیه گفته‌اند که روند پولی‌سازی دانشگاه‌ها سبب شده دانشجویان خانواده‌های تهیدست از تحصیل محروم شوند:

«روز به روز همزمان با پولی سازی و بریدن پای دانشجویان بی بضاعت از آن، دانشجویان و تشکل‌های مستقل معترض به این وضع را نیز تصفیه می‌کند. ما دانشجویان فعال دانشگاه ارومیه به عنوان قطره‌ای از موج جدید اعتراضات دادخواهانه دانشجویی. این روز را روز اتحاد بین دانشجو و کارگر می دانیم.»

۱۴ آذر- دانشکده ادبیات دانشگاه تهران

اعتراض دانشجویان در گردهمایی‌های رسمی

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارشی تصویری از سخنرانی محمدرضا خاتمی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران منتشر کرده است. در برخی از تصاویر منتشر شده دانشجویان شعارهایی با این مضامین در دست داشتند:

  • ستاره دانشجو مدال افتخار است
  •   دانشجوی زندانی آزاد باید گردد

هفته پیش گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد علاوه بر دانشجویان ستاره‌دار در دوران احمدی‌نژاد، نزدیک به ۳۰۰ دانشجو نیز در دوران دولت روحانی ستاره‌دار شده‌اند.

سالن سخنرانی دانشگاه قم پس از خروج دسته جمعی دانشجویان

فیلم و گزارش مراسم حکومتی که روز دوشنبه ۱۳ آذر در دانشگاه قم به مناسبت روز دانشجو برگزار شده بود، نشان می‌دهد دانشجویان بطور دسته‌جمعی سالن را ترک کردند و سخنرانی حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد و نماینده کنونی مجلس را بر هم زدند.

عسگر دیرباز رئیس دانشگاه قم از زمان آغاز رسات خود بر این دانشگاه، دستورالعمل تفکیک جنسیتی مراسم روز دانشجو را صادر کرده است.

دانشجویانی که پیش از آغاز سخنرانی حاجی بابایی سالن را با حضور خود را پر کرده بودند، هنگام آغاز سخنرانی او در یک اقدام نمادین بطور دسته‌جمعی سالن را ترک کردند.

فیلم کوتاهی که از لحظه خروج دانشجویان از سالن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد دانشجویان به درخواست حاجی بابابی توجهی نمی‌کنند و با شعار دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد، سالن را ترک کردند.

در برخی رسانه‌های ایران از جمله خبرگزاری مهر گزارش هایی از برگزاری مراسمی دولتی توسط ریاست دانشگاه، بسیج دانشجویی و دفتر نمایندگی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها به بهانه روز دانشجو منتشر شده. اغلب این مراسم با ولادت پیامبر اسلام که به گفته برگزار کنندگان «علمدار و پیشتاز علم، فکر و اندیشه» بوده است و امام صادق تلفیق شده بود.

مراسم حکومتی در دانشگاه شیراز با ۲۰ سخنران از جمله استاندار فارس و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

سخنران برنامه‌ای که بسیج دانشجویی دانشگاه تهران روز سه‌شنبه برگزار کرد سیدعزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما بود.

ضرغامی علاوه بر شرح اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور و انتقاد از دولت، درباره علل بدحجابی نیز ابراز نظر کرد. او گفت: ‌ «به نظر من یکی از دلایل بدحجابی، گرانی چادر است. مردم سراغ بی حجابی رفتند و سبک زندگی‌شان عوض شده است، چون قدرت خرید چادر را ندارند.»

تحصن دانشجویان نفت در دانشگاه نفت آبادان و تجمع فارغ‌التحصیلان مقابل وزارت نفت از رویداهای دیگر روز سه‌شنبه است.

در پی رایزنی دو تن از نمایندگان خوزستان در مجلس، سه‌شنبه صبح حبیب‌الله بیطرف معاون پژوهشی وزارت نفت با حضور در جمع دانشجویان متحصن دانشگاه نفت آبادان تلاش کرد دانشجویان را به پایان اعتصاب مجاب کند. جلسه دانشجویان با بیطرف بی‌نتیجه پایان یافت و تجمع دانشجویان ادامه دارد.

فیلمی که از تجمع فارغ‌التحصیلان مقابل وزارت نفت منتشر شده است. تجمع‌کنندگان شعار می‌دادند: ‌ چوپانیِ این گله به گرگان بسپردند/ عدالت کجایی.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.