ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دلار گران شد، سکه گران‌تر

نرخ دلار دولتی در فقط ۳ ماه ۲۰۰ تومان گران‌تر شده و سکه در آستانه رکورد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد. ادعای دولت: «ثبات» در بازار برقرار است».

سیر صعودی قیمت سکه و دلار در بازار ایران ادامه دارد. وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی افزایش نرخ برابری دلار در برابر ریال را طبیعی می‌داند. نرخ برابری دلار در برابر ریال سه‌شنبه ۱۴ آذر بار دیگر یک رکورد جدید به جای گذاشت و به بالاترین قیمت رسید.

حراج سکه در بانک کارگشایی با استقبال زیادی همراه شده اما رشد قیمت سکه را متوقف نکرده است.

منابع خبری ایران ارزش برابری یک دلار آمریکا در بازار ارز غیردولتی ایران را ۴ هزار و ۲۱۰ تومان گزارش کردند.

روند صعودی قیمت دلار در شرایطی ادامه دارد که حسن روحانی، رئیس دولت جمهوری اسلامی، چند روز پیش در یک برنامه تلویزیونی برنامه دولت را «ثبات در بازار ارز» اعلام کرد و منابع ارزی موجود را «کافی» دانست.

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و داریی نیز گفته بود که دولت «هیچ تمایلی به ماندگاری دلار به بالاتر از نرخ ۴۰۰۰ تومان ندارد».

او اما روز گذشته افزایش قیمت دلار را « یک روال عادی در ماه‌های پایانی سال میلادی» دانست. پیش از این نیز ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران افزایش قیمت دلار  را « پیروی از قاعده پایان سال میلادی» دانسته و گفته بود که بازار «باثبات است و تحت هیچ هیجانی قرار نمی‌گیرد».

این دو مقام دولتی پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ برابری دلار در روزهای آینده کاهش یابد اما فعالان بازار ارز به خبرگزاری‌های ایران گفته‌اند که  بعید می‌دانند قیمت دلار به کمتر از ۴۰۰۰ تومان کاهش یابد.

وب‌سایت خبری «مشرق» هم به نقل از صراف‌ها، دولت را عامل افزایش قیمت دلار معرفی کرده است. به گفته صرافان، بانک مرکزی روز گذشته هر یک دلار را ۴۱۹۴ تومان نرخ‌گذاری کرده است.

همزمان با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از افزایش مجدد نرخ برابری دلار در مرکز تبادلات ارزی وابسته به بانک مرکزی خبر داده است.

این مرکز قیمت هر یک دلار را ۳ هزار و ۵۳۰ تومان اعلام کرده است. نرخ دلار دولتی طی سه ماه گذشته ۲۰۰ تومان بیشتر شده است.

سکه رکورد زد

همزمان با افزایش قیمت دلار، سکه هم ۴۰ هزار تومان گران‌تر شد و به یک میلیون و ۴۳۷ هزار تومان رسید.

رئیس کل بانک مرکزی ایران هفته گذشته عرضه بیشتر و حراج سکه در بانک کارگشایی را راهکار دولت برای «رفع حباب قیمتی سکه» اعلام کرده بود.

در همین راستا طی یک هفته گذشته بانک کارگشایی پنج مرتبه اقدام به حراج سکه کرده است، اما روند افزایشی قیمت سکه همچنان ادامه دارد.

به گفته رئیس بانک کارگشایی در پنج حراج برگزار شده بیش از ۲۰ هزار سکه فروخته شده است. در حالی که بانک مرکزی یک سکه تمام برای عرضه در حراج را یک میلیون و ۲۷۹ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده، قیمت سکه در بانک کارگشایی تفاوت چندانی با بازار آزاد ندارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، هر یک سکه تمام در آخرین حراج برگزار شده یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۱۷ هزار تومان خریداری شده که تنها ۲۰ هزار تومان از قیمت صرافی‌ها کم‌تر است.

در پیوند با همین موضوع خبرگزاری «تسنیم» از حضور گسترده و فعال «دلالان سکه» در حراج‌ها خبر داده که روزانه «صدها سکه می‌خرند و مانع کاهش قیمت و خرید مردم عادی می‌شوند».

بیشتر بخوانید:

رکورد زنی دلار و سکه: توقف معامله در بازار ارز تهران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • reza

    این موجودات آشوب زی ( آخوندها) ۴۰ سال تمام ست با حیله گری دلار را بالا وپائین میبرند که جیب مردم را خالی کنند؛