ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنان ترامپ درباره بیت‌المقدس: نگرانی اتحادیه اروپا و خشم جهان عرب

رئیس جمهور آمریکا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. کشورهای اسلامی یک‌صدا این اقدام را محکوم کرده‌اند. اروپا همچنان بر راه حل دو کشور تأکید می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی که چهارشنبه ۷ دسامبر در واشنگتن ایراد کرد، اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و اعلام کرد که سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر منتقل می‌شود. جهان عرب یک‌‌صدا، با انتقاد از تصمیم رئیس جمهور آمریکا ، ترامپ را به آتش‌افروزی در یک منطقه بی‌ثبات متهم کرد. فلسطینی‌ها می‌گویند آمریکا با این اقدام نقش راهبردی خود در مذاکرات صلح را از دست می‌دهد.

بیت‌المقدس: شهری با دو نام و سه مذهب (عکس:آرشیو)

نگرانی اتحادیه اروپا و سازمان ملل

اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد اظهار نگرانی کرده‌اند که با به رسمیت شناخته شدن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، راه حل دو کشور مستقل برای دستیابی به یک صلح پایدار بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به خطر می‌افتد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود را با «تصمیم یک‌جانبه‌»‌ای که «صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را به خطر بیندازد» اعلام کرد:

«اکنون در این لحظه التهاب‌آور تأکید می‌کنم هیچ راه‌حلی به غیر از تشکیل دو کشور مستقل وجود ندارد. راه حل جایگزینی وجود ندارد. موضوع اورشلیم آخرین موضوعی است که باید در جریان مذاکرات میان دو طرف طرح شود.»

فرانسه تصمیم ترامپ را به عنوان یک «تصمیم یک‌جانبه» رد کرده است. بریتانیا اعلام کرده که اقدام دولت ترامپ کمکی به صلح نمی‌کند و تنها راه حل مناقشه بیت‌المقدس این است که این شهر را که به دو نام شناخته می‌شود، بر اساس توافقی که سر میز مذاکرات حاصل می شود به دو بخش فلسطینی و اسرائیلی تفکیک کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بلافاصله بعد از سخنرانی ترامپ در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که بیت‌المقدس (اورشلیم) همواره پایتخت اسرائیل بوده است و بنابراین مذاکرات صلح بر اساس راه حل دو کشور می‌بایست بر این اساس پیش برود که اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته باشد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در یک نطق تلویزیونی در واکنش به سخنان ترامپ گفت به رسمیت شناخته شدن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا به معنای «فاصله گرفتن آمریکا از گفت‌وگوهای صلح»، بی‌اعتبار کردن راه حل دو کشور، «تشویق شهرک‌سازی‌ها» و حمایت از «اشغال بیشتر فلسطین» است.

آخرین مذاکرات بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها پیرامون دو کشور مستقل در سال ۲۰۱۴ شکست خورد. یکی از مهم‌ترین دلایل شکست این مذاکرات شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری بود که به اعتراض فلسطینی‌ها دامن زد.

خشم و اندوه در جهان عرب

حماس که از سال ۲۰۰۵ کنترل غزه را به دست دارد، با انتشار بیانیه‌ای  اعلام کرده که تصمیم ترامپ تأثیری در این واقعیت که بیت‌المقدس یک شهر «عربی و اسلامی»‌ست ندارد. حماس از جوانان فلسطینی خواسته که «با تمام ابزارهایی که در اختیار دارند» واکنش نشان دهند.

در امان پایتخت اردن شمار زیادی از فلسطینی‌ها زندگی می‌کنند. جوانان فلسطینی در محلات فلسطینی‌نشین امان بلافاصله بعد از سخنرانی ترامپ به خیابان‌ها ریختند و شعارهای ضد آمریکایی سر دادند. در اردوگاه البقعه در شمال امان هزاران فلسطینی در گردهمایی‌های اعتراضی از دولت اردن خواستند که قرارداد صلح ۱۹۹۴ با اسرائیل را لغو کند.

فلسطینی‌های خشمگین در بیت‌لحم، محل تولد عیسی مسیح، در کرانه باختری چراغ‌های درخت کریسمس را در اعتراض به سخنرانی ترامپ درباره بیت‌المقدس خاموش کردند.

همه گروه‌های فلسطینی اعلام کرده‌اند که پنجشنبه ۷ دسامبر در کرانه باختری و در غزه در اعتراض به سخنرانی ترامپ به خیابان‌ها می‌آیند.

پادشاهی سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که از اقدام ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل عمیقاٌ غمگین است. پادشاهی سعودی نسبت به پیامدهای خطرناک این اقدام به دولت ترامپ هشدار داده است.

مصر که در سال ۱۹۷۹ با اسرائیل توافق صلح امضاء کرد اعلام کرده که تصمیم ترامپ تأثیری در بیت‌المقدس به عنوان یک شهر عربی و اسلامی ندارد.

اردن نیز اعلام کرده که از نطر حقوقی تصمیم ترامپ معتبر نیست.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان اعلام کرده که تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل یک «اقدام خطرناک» است که «مشروعیت» آمریکا در میانجیگری بین اسرائیل و فلسطین در مذاکرات صلح را به خطر می اندازد.

وزارت خارجه قطر نیز اعلام کرده که تصمیم ترامپ به معنای «حکم مرگ» همه کسانی‌ست که خواهان دستیابی به صلح‌اند.

ترکیه اقدام ترامپ را «غیرمسئولانه» و «اشتباه» خوانده و از دولت آمریکا خواسته است تا دیر نشده در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل تجدید نظر کند و هویت چند فرهنگی این شهر را به خطر نیندازد.

بعد از سخنرانی ترامپ عده‌ای مقابل کنسولگری آمریکا در استانبول تجمع کردند و شعارهای ضد آمریکایی سر دادند.

رهبران اندونزی نیز اقدام ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را یک‌صدا محکوم کرده‌اند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که اقدام ترامپ امنیت و ثبات خاورمیانه را به خطر می‌اندازد.

بیشتر بخوانبد:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پرشین و پلستین و اسرائیل

    پلستین باستانی، حدود ۳۵۰۰ سال پیش توسط مردمان هندواروپایی زبان پلست ایجاد شد در همسایگی یهویدا، یهودیان قبل مردم پلستینی باستان ساکن اسرائیل بزرگ بودند. لاقل یهویدان هزار سال زودتر پلستین هایی باستان در منطقه مورد بحث ساکن بودند وبومی! این نکات تارخی، دروغگویان نظام ولایی و مزدوران تروریستش به مردم منطقه نمیگویند. اساسا تغییر قبله از اورشلیم به مکه توسط پیامبر اسلام، دلی حضور ملت یهود در اسارئیل بود! چون طعنه یهود مدینه، برای پیامبر اینها گراتن امد و احساس کرد سر قبله به چرخاند به سمت مکه پر بت و بت پرستان !! ، در سرزمین ساحلی غزه تا حدود تل اویو و نه همه اسرائیل امروز. این سرزمین با مهاجرت مردمان یهود-عبری زبان به تمدن یهود پیوست و مردمان باستانی پلستینی ها واقعی (نه اعراب فلسطینی کذایی) اجداد مشترک اسرائیلیان امروز هستند. و مردم پلستینی با یهود امتجزاج کردند و امروزه حتی رگه های این فامیلی نژادی در چهره بسیاری از یهودیان کشور باستانی اسرائیل میتوان دید. همان طور ویل دورانت گفته مردم یهود چهره هیتی-سامی دارند، این به دلیل قدمت ارتباطات مردم یهود است. مردم یهود قدیمی ترین ملت منسجم زنده جهان هستند، اینکه عادلانه ترین کاری است که جهانیان در حق ملت رنج کشیده یهود انجام دهد و کشور باستانی شان- اسرائیل- را به آنها بدهد. ملت یهود در کشور باستانی شان هستند و این اعرب هستند که ۱۴۰۰ سالست سرزمین های دیگران اشغال کرده و عقاید خرافی و شیطانی شان بر بقیه تحمیل کرده اند.، بر خلا اعراب دروغگوی فلسطینی که همچون اسلاف متجاوزان در گشودن و فتح و غارت اشغال سرزمنهای دیگران هستند. اعراب مسلمان نام فلسطین از مردمان یوهود ربودند. اسرائیلیان فلسطینیان واقعی هستند. اما اعراب فلسطینی همچون اجدادشان چیزی جز توحش ندارند. اقدام شجاعانه پریزدنت ترامپ، عمل شایسته بود. ترامپ هم نکات منففی دارد، ولی ترامپ یک عملگرا است. او دست کم در این مورد خوب داد. اورشلیم پایتخت دیرینه ملت یهود-اسرائیل است. زنده باد مردمان متمدن یهود. با آرزوی نابودی هر چه شیاطین ضد بشری اسلام گرا.

  • کوین

    "شلیک به قلب صلح" شاید مناسب ترین عنوان برای این تصمیم نابخردانه باشد .