ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیونگ‌یانگ: جنگ اجتناب‌ناپذیر است

وزارت خارجه کره شمالی ادعا می‌کند که رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی نشانه‌ای است از اینکه جنگ تازه‌ای در راه است، فقط زمان آن مشخص نیست.

خبرگزاری دولتی کره شمالی به‌نقل از وزارت خارجه این کشور گفته است که رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی و تهدیدات تازه واشنگتن نشان می‌دهند که آمریکا حمله‌ای را علیه کره شمالی تدارک می‌بیند. پنجشنبه ۷ دسامبر دو بمب‌افکن راهبری دیگر آمریکا بر فراز شبه‌جزیره کره به پرواز درآمدند. نماینده آمریکایی سازمان ملل در پیونگ‌یانگ مشغول مذاکره است.

عکس: آرشیو

به‌گزارش رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی به خبرگزاری دولتی این کشور گفته است اجتناب‌ناپذیر بودن وقوع جنگ یک واقعیت است.

او افزوده است: «اکنون پرسش مطرح این است که چه زمانی جنگ شروع خواهد شد؟»

سخنگوی وزارت خارجه پیونگ‌یانگ همچنین گفته است: «ما خواهان جنگ نیستیم اما آن را نادیده نمی‌گیریم.»

پنجشنبه ۷ دسامبر دو بمب‌افکن راهبری دیگر آمریکا بر فراز شبه‌جزیره کره به پرواز درآمدند. بمب‌افکن‌های B-1B نیروی هوایی آمریکا از جزیره گوام به ۲۰ جنگنده شکاری نیروی هوایی آمریکا و کره جنوبی ملحق شدند و رزمایش گسترده‌ای را در شبه‌جزیره کره آغاز کردند.

تنش در شبه‌جزیره کره در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. کره شمالی ۲۹ نوامبر / ۸ آذر موشک بالستیک تازه‌ای به نام «هواسانگ ۱۵» را آزمایش کرد که به‌گفته پیونگ‌یانگ با آن می‌تواند سراسر خاک آمریکا را هدف قرار دهد. این آزمایش موشکی بار دیگر نگرانی کشورهای منطقه و جامعه جهانی را برانگیخت.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت که شامگاه همان روز برای بررسی آخرین آزمایش موشکی کره شمالی برگزار شد، هشدار داد که اگر جنگی در بگیرد رژیم پیونگ‌یانگ به‌طور کامل نابود خواهد شد. کره شمالی این سخنان را تهدیدات تازه آمریکا می‌داند.

یک هفته پس از آزمایش موشک بین قاره‌ای کره شمالی، آمریکا و کره جنوبی بزرگ‌ترین رزمایش هوایی مشترک خود را آغاز کردند. در این مانور نظامی که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت، حدود ۱۲ هزار سرباز نیروهای آمریکایی شرکت دارند و ۲۳۰ هواپیمای جنگی نیز عملیات آزمایشی انجام خواهند داد.

کره شمالی این مانور هوایی را «تهدیدی کاملاً آشکار» خواند و نسبت به وقوع جنگ هسته‌ای هشدار داد.

روز چهارشنبه ۶ دسامبر / ۱۵ آذر یک بمب‌افکن B-1B آمریکا به این رزمایش پیوست. این بمب‌افکن از منطقه تحت کنترل آمریکا در گوام واقع در اقیانوس آرام به پرواز درآمد و به جنگنده‌های F-22 و F-35 آمریکا در مانور مشترک با کره جنوبی ملحق شد.

در همین حال ژنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این‌باره گفت پکن امیدوار است که طرف‌های مناقشه بتوانند مانع از ایجاد تنش در شبه‌جزیره کره شوند.

مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی همزمان شد با دیداری نادر در کره شمالی. جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاست خارجی و یکی از مقام‌های سابق وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه ۵ دسامبر / ۱۴ آذر برای یک دیدار چهار روزه به پیونگ‌یانگ رفت و فردای آن روز با پاک میونگ گوک، معاون وزیر خارجه کره شمالی دیدار کرد.

گفته شده که آن‌ها درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کرده‌اند اما جزئیات آن معلوم نیست.

جفری فلتمن بالاترین مقام آمریکایی است که از سال ۲۰۱۲ تاکنون برای بازدید به کره شمالی رفته است. فلتمن قرار است با ری یونگ هو، وزیر خارجه کره شمالی و کارمندان سازمان ملل مستقر در پیونگ‌یانگ نیز دیدار کند.

از سوی دیگر دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که مون جائه ـ این، رئیس جمهوری این کشور نیز قرار است چهارشنبه آینده به پکن برود تا با همتای خود شی جین‌پینگ دیدار کند. افزایش توان هسته‌ای و موشکی کره شمالی از اصلی‌ترین مسائلی است که دو طرف درباره آن گفت‌وگو خواهند کرد.

چین و روسیه پیشنهاد داده بودند که آمریکا و کره جنوبی به رزمایش‌های خود پایان دهند و در سوی دیگر کره شمالی نیز برنامه موشکی خود را متوقف کند. چین تنها متحد کره شمالی است و نگران گسترش بی‌ثباتی در مرزهای خود است.

ایگور مورگولف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز روز سه‌شنبه به خبرگزاری ریانووستی گفت این کشور کانال‌های ارتباطی خود با کره شمالی را دارد و حاضر است در این مناقشه نقش ایفا کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.