ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه وکیل کودکان شین آبادی به روحانی: دولت در قبال این دختران مسوول است

حسین احمدی نیاز وکیل اولیای دم ساریا رسول‌زاده و سیران یگانه و دختران شین‌آباد، در پنجمین سالگرد حادثه شین‌آباد به رییس‌جمهوری ایران نامه نوشت.

حسین احمدی نیاز، وکیل اولیای دم ساریا رسول‌زاده و سیران یگانه و دختران در گذشته در حادثه شین‌آباد، در پنجمین سالگرد این آتش سوزی به رییس‌جمهوری ایران نامه نوشت.

وکیل کودکان شین‌آبادی به رییس‌جمهوری ایران با انتشار نامه سرگشاده‌ای با عنوان «پنج سال درد و رنج  دخترکان شین آبادی، از زندگی با نصف دیه تا ۱۵ سال تداوم  مصیبت درمان، حقوق شهروندی آنان کجاست؟»، رییس حمهوری ایران را مسوول وضعیت این دختران دانسته و از حسن روحانی خواسته ترتیبی دهد تا حقوق این دختران تامین شود.

دختران مدرسه شین‌آباد، پنج سال بعد/ عکس از سمیرا شریعتمداری

حسین احمدی نیاز، با استناد اصول سوم ،هشتم ،نهم، نوزدهم، بیستم، بیست و یکم، بیست و نهم، یکصد و سیزدهم و یکصد و بیست و یکم قانون اساسی بر مسوولیت دولت در قبال این دانش‌اموزان تاکید کرده و با اشاره به رنج‌های کودکان شین آبادی برای درمان سوختگی نوشته که بعد از پنج سال، هنوز دیه کامل دو دختر متوفی شین‌آباد؛ ساریا رسول‌زاده و سیران یگانه، پرداخت نشده و تنها نصف دیه آنان پرداخت نشده است و مبنا قرار گرفتن جنسیت برای پرداخت دیه، موجب تضییع حقوق این دختران و هزاران دختر دیگر ایران شده است.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه روند درمان دختران شین آبادی ۱۵ سال دیگر نیز طول خواهد کشید، تاکید کرده که تمام مصایب این دختران ناشی از بی‌مسوولیتی مقامات وقت وزارت آموزش و پرورش بوده است و اکنون نیز هزاران کلاس درس دیگر در کشور به علت غیر استاندارد بودن در معرض چنین خطراتی هستند.

حسین احمدی نوشته: «واقعیت مسله این است که دولت در قبال این دختران وفق اصول فوق الذکر قانون اساسی دارای مسولیت مطلق است و ملزم و مکلف بر اتخاذ تمامی راهکارهای مناسب برای احقاق حقوق آنان و درمان آن‌ها ولو در بیمارستان‌های خارج از کشور است و باید با اتخاذ راهکارهای مناسب مانع تکرار حوادث مشابه شود و نسبت به پردخت دیه برابر مابقی دختران  و آن دو دختر متوفی ،سیران یگانه و ساریا رسول زاده، است به گمان اینجانب حقوق شهروندی زمانی محقق می شود که حقوق این دختران مظلوم بطور کامل تودیع و پرداخت شود.»

۱۵ آذرماه سال ۱۳۹۱ خورشیدی، در حادثه آتش‌سوزی ناشی از آتش گرفتن بخاری نفتی یک مدرسه ابتدایی در روستای شین‌آباد شهرستان پیرانشهر، ٣۷ دانش‌آموز دختر دچار درجات مختلف سوختگی از ١٠ تا ۶٠ درصد شدند.

مدتی پس از وقوع آتش‌سوزی در این مدرسه سیران یگانه و ساریا رسول‌زاده، دو نفر از دانش‌آموزان بر اثر شدت جراحت‌های وارده جان خود را از دست دادند و مابقی کودکان نیز هنوز با گذشت پنج سال، با اشکال مختلف عوارض این سانحه دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش ایران ۶۸ هزار کلاس ناامن در کشور وجود دارد و ۱۲هزار میلیارد تومان بودجه لازم است تا این کلاس‌ها ایمن شود.

طبق آمارهای سال گذشته, ۱۳ میلیون دانش‌آموز در ۱۰۵ هزار مدرسه در ایران مشغول تحصیل بودند و ۵۲۰ هزار کلاس درس در ایران دایر بود. ۴۹۰ هزار مدرسه نیز پس از انقلاب بازسازی و ساخته شده‌اند. با وجود این، ساختمان بسیاری از مدرسه‌های کشور فرسوده‌اند و بسیاری از آن‌ها با تغییر کاربری به مدرسه تبدیل شده‌اند. از آن‌جا که قرار نبوده این ساختمان‌ها مدرسه باشند، اغلب استانداردها و ایمنی لازم را ندارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.