ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت درباره «بیت‌المقدس» نشست فوق‌العاده تشکیل می‌دهد

تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل قطعنامه سازمان ملل را زیر پا گذاشته. کنگره آمریکا در میان اعتراض فلسطینی‌ها و کشورهای عرب از ترامپ حمایت کرده است.

رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. ترامپ با این اقدام چند قطعنامه سازمان ملل متحد را زیر پا گذاشته است. برای بررسی این موضوع و برای گفت‌وگو درباره ناآرامی‌های اخیر در کرانه باختری و غزه، شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه ۸ دسامبر تشکیل جلسه می‌دهد.

شورای امنیت سازمان ملل در یکی از جلساتش (عکس: آرشیو)

جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل به درخواست فرانسه، بولیوی، مصر، ایتالیا، سنگال، سوئد، بریتانیا و اوروگوئه برگزار می‌شود.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده است که نیکلای ملادینف هماهنگ‌کننده ویژه برای روند صلح در خاورمیانه گزارش مختصری به شورای امنیت ارائه خواهد داد.

دولت فلسطین نیز شکوائیه‌ای علیه ایالات متحده آمریکا به شورای امنیت تقدیم کرده است. به گفته ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل ، فداء ناصر، کاردار فلسطین در این سازمان نامه‌های مشابهی به رئیس شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل و رئیس مجمع عمومی ارسال کرده. در این نامه‌ها آمده است: تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در تضاد با قطعنامه‌های شورای امنیت و «اجماع جهانی» است و شورای امنیت نیز این مساله را بدون تاخیر بررسی و به مسئولیت‌های خود با سرعت تمام عمل کند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده که بیت‌المقدس - یا اورشلیم، شهری با دو نام و سه مذهب- از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است. بر اساس قطعنامه ۱۸۱ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد حکومت آینده فلسطین با یک رژیم ویژه بین‌المللی با نظارت سازمان ملل متحد اداره می‌شد. در ۳۱ ژوئیه ۱۹۸۰ پارلمان اسرائیل اورشلیم را پایتخت این کشور اعلام کرد، در پاسخ شورای امنیت سازمان ملل متحد هم طی قطعنامه ۴۷۸ اسرائل به دلیل این اقدام محکوم کرد. دسامبر سال گذشته، سازمان ملل با صدور قطع‌نامه دیگری اعلام کرد که فقط مرزهای توافق ۴ ژوئن ۱۹۶۷ را به رسمیت می‌شناسد و هرگونه تغییری در وضعیت اورشلیم می‌بایست در مذاکره بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها مورد توافق طرفین باشد. دولت باراک اوباما با این قطع‌نامه موافقت کرده و آن را امضاء کرده بود.

حمایت نمایندگان سنا و کنگره از ترامپ

نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات از تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به عنوان پایتخت اسرائیل استقبال کرده‌‌اند.  پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا بیانیه‌ای انتشار داده و گفته است: «اورشلیم از گذشته و برای همیشه پایتخت ابدی و جدانشدنی اسرائیل بوده و خواهد ماند.»

باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا و نماینده جمهوری‌خواه و از منتقدان ترامپ هم از اقدام رییس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس استقبال کرده. سناتور کاردین، نماینده دموکرات گفته است: «اورشلیم پایتخت اسرائیل است و انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم بر این واقعیت تأکید می‌کند.»

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفته است که «اورشلیم، پایتخت ابدی سرزمین یهودیان است»

در همان حال قرار است مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در روزهای ۱۶ و ۱۷ دسامبر به اسرائیل سفر کند. پنس در پارلمان این کشور هم سخنرانی خواهد کرد.  جبرئیل رجوب، از مقامات ارشد فتح و نزدیک به محمود عباس، از کشورهای عرب خواسته است که از پذیرش مایک پنس خودداری کنند. او گفته است در رام‌الله کسی از معاون رئیس جمهور آمریکا استقبال نمی‌کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از تحولات اخیر از سفر پنس به منطقه استقبال کرده بود، اما اکنون او هم توسط گروه‌های فلسطینی تحت فشار قرار گرفته است. اسماعیل هنیه، رهبر حماس فلسطینیان را به قیام فراخوانده و از آن‌ها خواسته است انتفاضیه دیگری را آغاز کنند. حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان هم در سخنانی که شامگاه گذشته ایراد کرد از او حمایت کرده و از کشورهای عرب خواسته است که با احضار سفیران اسرائیل به اقدام دولت ترامپ اعتراض کنند و اختلافات خود با ایران را کنار بگذارند و با هم علیه اسرائیل متحد شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.