ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور قرار بازداشت رئیس‌جمهور پیشین آرژانتین، متهم به همدستی با ایران

دادگاه فدرال در آرژانتین کریستینا کیرشنر را به اتهام «خیانت» و کارشکنی در پرونده انفجار آمیا به سود ایران محکوم کرده. او که از مصونیت قانونی برخوردار است این اتهامات را رد کرد.

قرار بازداشت کریستینا کیرشنر رئیس‌جمهور سابق آرژانتین، در پیوند با پرونده انفجار در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس در سال ۱۹۹۴ صادر شد. ایران در مرکز این پرونده قرار دارد.

کریستینا کیرشنر رئیس‌جمهور سابق آرژانتین

کریستینا کیرشنر از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ رئیس جمهوری آرژانتین بود. او در ماه اکتبر سال جاری در انتخابات مجلس سنای آرژانتین پیروز شد و کار خود را می‌بایست از ۱۰ دسامبر / ۱۹ آذر در این مجلس آغاز می‌کرد.

قاضی فدرال کارلوس بونادیو که کیرشنر را به اتهام «خیانت» محاکمه کرد حکم بازداشت او را پنج‌شنبه ۷ دسامبر / ۱۶ آذر صادر کرد. او در ماه اکتبر کیرشنر را به دادگاه فراخواند و رئیس‌جمهور پیشین اتهامات علیه خود را رد کرد.

قاضی بر این باور است که با قراردادی که کیرشنر در سال ۲۰۱۲ با ایران بست، مظنونان ایرانی از اجرای عدالت در آرژانتین گریخته‌اند و قضات می‌بایست در تهران به اتهام آن‌ها رسیدگی کنند.

کریستینا کیرشنر همچنین متهم شده بود که در ازای دریافت نفت خام و سودهای حاصل از معاملات تجاری مانع از اعلام جرم دادستان نسبت به متهمان حادثه بمب‌گذاری در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس شده است.

نخستین بار آلبرتو نیسمن، دادستان پیشین آرژانتین این اتهامات را مطرح کرد. اما به فاصله کمی پس از آن جسد او را در خانه‌اش یافتند و او نتوانست گزارش‌اش را ارائه دهد.

ایران دخالت در این حادثه را همواره را رد کرده است. کیرشنر نیز اتهام تحریف این پرونده در ازای دریافت نفت خام و سودهای کلان تجاری را نپذیرفته است.

انفجار ساختمان «آمیا» در ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ (۲۷ تیر ۱۳۷۳) رخ داد و در آن ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ نفر مجروح شدند. آرژانتین و اسرائیل در آن زمان ایران را مسئول این انفجار دانستند.

در سال ۲۰۰۶ دادستان کل آرژانتین از پلیس بین‌الملل خواست حکم جلب یک متهم لبنانی (عماد مغنیه) و هشت متهم ایرانی این پرونده را صادر کند. هاشمی رفسنجانی (رئیس‌جمهور وقت ایران، علی‌‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت، علی فلاحیان، وزیراطلاعات وقت، محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه، احمد وحیدی، فرمانده وقت نیروی سپاه قدس، هادی سلیمان‌پور، سفیر وقت ایران در بوئنوس‌آیرس، احمدرضا اصغری، دبیر سوم وقت سفارت و محسن ربانی، روحانی و رایزن فرهنگی وقت سفارت ایران متهمان این پرونده شناخته شدند.

بعدتر با تجدیدنظر دادستانی آرژانتین به استثنای دو نفر نخست، مقامات یاد شده در فهرست افراد تحت تعقیب اینترپل باقی‌ ماندند.

در ماه‌های پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد و در آستانه گرم شدن انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم، توافقنامه‌ای بین دولت ایران و آرژانتین به تصویب رسید که بر اساس آن، دولت ایران موافقت خود را با تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب درباره رویداد «آمیا» اعلام کرد.

دادگاه همچنین روز پنج‌شنبه حکم بازداشت هکتور تیمرمان، وزیر خارجه پیشین و چند مقام سابق آرژانتین را در پیوند با پرونده انفجار ساختمان «آمیا» صادر کرد.

کریستینا کیرشنر ۶۴ ساله همچنان از مصونیت پارلمانی برخوردار است و لغو مصونیت او به رأی مجلس نمایندگان این کشور نیاز دارد.

او پس از اعلام رأی دادگاه بار دیگر اتهامات علیه خود را رد کرد و آن را غیرقانونی خواند. کیرشنر همچنین ماسوریسیو ماکری، رئیس جمهوری کنونی آرژانتین را به اعمال نفوذ در پرونده خود متهم کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.