ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشنهاد تحریم آمریکا و به‌رسمیت‌شناختن دولت فلسطینی در نشست اتحادیه عرب

مقام‌های فلسطینی با معاون اول ترامپ در سفرش به منطقه دیدار نخواهند کرد. با ادامه اعتراض‌ها علیه تصمیم ترامپ، فرانسه هرچه بیشتر نقش میانجی را برعهده می‌گیرد.

اعتراض‌ها به تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به عنوان پایتخت اسرائیل ادامه دارد. اتحادیه عرب این تصمیم را محکوم کرد و لبنان خواستار درنظرگرفتن امکان تحریم آمریکا از سوی کشورهای عربی شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در آستانه سفر به پاریس به این انتقادها واکنش نشان داد.

اعتراض در ترکیه علیه تصمیم ترامپ

«اتحادیه عرب» شنبه شب ۹ دسامبر / ۱۸ آذر در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نشستی فوری در قاهره ترتیب داد و به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و آغاز انتقال سفارت آمریکا به این شهر را یکپارچه محکوم کرد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در این نشست تصمیم اخیر ترامپ را «خطرناک و غیرقابل قبول» و «حمله‌ای آشکار به راه‌حل سیاسی» برای بحران اسرائیل‌ـ‌فلسطین توصیف کرد.

او این تصمیم را تصمیمی «علیه قوانین بین‌المللی» دانست که «اعتماد عربی» به دولت ترامپ را خدشه‌دار می‌کند و «معادل مشروعیت‌بخشیدن به اشغال فلسطین از سوی اسرائیل است».

الغیط از تمام کشورها خواست تا از پیروی از تصمیم ترامپ امتناع کنند و در عوض «فلسطین را به عنوان یک دولت و بیت‌المقدس شرقی را به عنوان پایتخت آن دولت به رسمیت بشناسند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ششم دسامبر گفت که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و دستور انتقال سفارت ایالات متحده از تل‌آویو به آنجا را صادر کرده است.

مخالفت متحدان آمریکا در اروپا و خاورمیانه با این تصمیم ادامه دارد. امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مصر، اردن و ترکیه، از متحدان ایالات متحده در منطقه نسبت به عواقب این تصمیم هشدار داده بودند. در اعتراضات «روزهای خشم» فلسطینیان نیز دو معترض در درگیری با نیروهای امنیتی اسرائیل کشته و حدود ۸۰۰ تن دیگر مجروح شدند. در چندین کشور دیگر علیه این اقدام نیز تظاهرات برپا شده است.

راکت‌هایی نیز از سوی غزه به سمت اسرائیل پرتاب شد و اسرائیل در پاسخ دست به دو حمله هوایی زد که چندین کشته و زخمی برجای گذاشت.

    فراخوان برای تحریم آمریکا

    ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از آغاز نشست اتحادیه عرب گفت که فلسطینیان دیگر آمریکا را به عنوان میانجی صلح نخواهند پذیرفت، زیرا «اکنون خود به طرف دعوا بدل شده است.»

    او خواهان اقدام فوری و عملی شورای امنیت در برابر واشنگتن شد و گفت که «آمریکا به یک تجاوزگر علیه مردم فلسطین و قوانین بین‌المللی بدل شده است.»

    محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر نیز در این نشست خواهان انجام «تمام اقدامات ممکن ذیل قوانین بین‌المللی» شد.

    جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان در این نشست پیشنهاد تحریم آمریکا از سوی کشورهای عربی را مطرح کرد. او گفت: «باید درباره این تصمیم دست به اقدامات پیشگیرانه زد...از جمله تمهیدات دیپلماتیک و سپس تحریم‌های سیاسی و اقتصادی و مالی.»

    تحریم معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا

    در ادامه اعتراض‌ها، مقام‌های ارشد فلسطینی گفتند که با مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا در سفرش به خاورمیانه دیدار نخواهند کرد.

    ریاض المالکی گفت که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، مایک پنس را به حضور نخواهد پذیرفت.

    پاپ توادروس دوم، رهبر کلیسای قبطی‌ها نیز اعلام کرده است که هیچ دیداری با پنس نخواهد داشت.

    ورود فرانسه به یک بحران دیگر در خاورمیانه

    فرانسه که در ماه‌های اخیر فعالانه در بحران‌های خاورمیانه مداخله کرده است، اکنون به مرکز رایزنی درباره بحران بیت‌المقدس بدل شده.

    ریاض المالکی شنبه در قاهره اعلام کرد که فلسطینیان در میان «برادران عرب و جامعه بین‌الملل» به دنبال میانجی جدید صلح هستند.

    یک مقام آگاه دولت ترکیه در همین راستا به خبرگزاری رویترز گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای یافتن راهی برای میانجیگری در این زمینه مذاکراتی را آغاز کرده‌اند.

    همزمان بنیامین نتانیاهو به فرانسه می‌رود تا یکشنبه ۱۰ دسامبر با مکرون دیدار کند. او پیش از این دیدار و در بیانیه‌ای در واکنش به انتقادهای گسترده، بار دیگر از تصمیم ترامپ دفاع کرد و گفت: «صداهای زیادی از اروپا در محکوم‌کردن تصمیم تاریخی پرزیدنت ترامپ می‌شنوم اما نشنیدم کسی راکت‌پراکنی به اسرائیل و تحریک به خشونت علیه ما را محکوم کند.»

    آلمان، بریتانیا، ایتالیا، سوئد و فرانسه جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک تصمیم آمریکا را محکوم کردند و از واشنگتن خواستند تا طرح صلح مدنظرش را با جزئیات علنی کند.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.