ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ورود یک هیأت بحرینی حامل پیام صلح به اسرائیل

همزمان با اعتراض‌ها علیه تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس، گروه «این بحرین است» با بیش از ۲۰ نماینده برای چهار روز در اسرائیل باقی می‌ماند تا «حامل پیام مدارا و هم‌زیستی دینی باشد.»

دشمنی مشترک با ایران روابط کشورهای عربی با اسرائیل را بهبود بخشیده. در ادامه اخبار مرتبط با این موضوع، یک هیأت نمایندگی بحرینی با پیام صلح به اسرائیل سفر کرد.

روابط بحرین و اسرائیل پس از بهار عربی و شورش اکثریت شیعه این کشور آغاز شد

به گزارش روزنامه‌های اسرائیلی و شبکه خبری «الجزیره»، این هیأت بحرینی یکشنبه ۱۹ آذر / ۱۰ دسامبر وارد اسرائیل شده است.

این هیأت با نام «این بحرین است» (This Is Bahrain) از بیش از ۲۰ عضو تشکیل شده. اعضای این گروه برای چهار روز در اسرائیل باقی می‌مانند تا «حامل پیام مدارا و هم‌زیستی دینی باشند.»

سفر هیأت بحرینی همزمان است با بالاگرفتن تنش‌ها بر سر مسئله فلسطین. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ششم دسامبر گفت که بیت‌المقدس (اورشلیم) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و دستور انتقال سفارت ایالات متحده از تل‌آویو به آنجا را صادر کرده است.

این تصمیم با مخالفت گسترده متحدان آمریکا در اروپا و خاورمیانه رویارو شد، اتحادیه عرب علیه آن موضع سختی گرفت و حکومت خودگردان فلسطین روابط خود با آمریکا را قطع کرد.

همچنین سرتاسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین، غزه و کرانه باختری صحنه اعتراض‌های مردمی به این تصمیم بود. این اعتراض‌ها تا کنون دو کشته و صدها زخمی برجای گذاشته.

وزارت خارجه بحرین نیز در بیانیه‌ای نسبت به این تصمیم اعتراض کرده و آن را تهدیدی برای «فرآیند صلح خاورمیانه» دانسته بود.

ایران: دشمن مشترک

همزمان با سفر هیأت بحرینی به اسرائیل، نشست امنیتی «گفتگوهای منامه» نیز در حال برگزاری است.

این نشست با انتقاد از آمریکا و ایران آغاز شد. ترکی فیصل، رئیس پیشین نهاد اطلاعاتی عربستان سعودی در این نشست ایران را به «ویران‌کردن شهرهای بحرین» متهم کرد.

بازدید رسمی هیأتی بحرینی برای نخستین‌بار از اسرائیل نشانه گرم‌شدن روابط دو کشور تعبیر شده؛ روابطی که پیش از این ناموجود بود و پس از آغاز اعتراضات «بهار عربی» در بحرین آغاز شد.

سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» در ۲۰۱۱ تماس‌های مقام‌های بحرینی و اسرائیلی «در سطح امنیتی‌ـ‌اطلاعاتی» را بر ملا کرده بود. بر اساس اسناد منتشرشده در ویکی‌لیکس، بحرین «برای توسعه روابط در دیگر حوزه‌ها ابراز تمایل کرده است.»

به گزارش «الجزیره»، مقام‌های بحرینی پیش از این گفته بودند که روابط بیشتر بین اسرائیل و بحرین به منافع هر دو کشور در رویارویی با ایران کمک می‌کند.

مقام‌های اسرائیلی نیز اخیراً گفته بودند که آنچه «مداخلات ایران در منطقه» می‌نامند، باعث نزدیکی هر چه بیشتر اسرائیل و دولت‌های عربی شده است.

بحرین پس از آغاز بهار عربی در این کشور ایران را به ارسال سلاح به شورشیان شیعه متهم کرده است.

بر اساس یک گزارش مأموران امنیتی بحرین که اواخر سال گذشته به آژانس‌های اطلاعاتی غربی ارسال شده، در سه سال گذشته انبوهی سلاح‌ها و مهمات و تجهیزات «تاکنون دیده‌نشده» در این کشور از شورشیان مسلح شیعه ضبط شده‌ است.

برخی از تحلیل‌گران امنیتی غربی، ایران را تأمین‌کننده این سلاح‌ها و مهمات می‌دانند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.