ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازگشت جانسون به بریتانیا و سرنوشت نامشخص نازنین زاغری

بوریس جانسون درحالی به بریتانیا بازگشته است که نه با نازنین زاغری دیدار کرد و نه از دستیابی به طرح مشخصی برای آزادی او سخن گفت.

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که بوریس جانسون با رئیس‌جمهوری ایران گفتگوی «سرراستی» درباره موضوع آزادی نازنین زاغری‌ـ‌راتکلیف انجام داده است. اما وزیرخارجه بریتانیا درحالی به این کشور بازگشته که نه با نازنین زاغری دیدار کرد و نه از دستیابی به طرح مشخصی برای آزادی او سخن گفت.

روحانی و جانسون بیشتر زمان دیدار خود را به بحث درباره نازنین زاغری اختصاص داده اند

به گزارش رسانه‌های بریتانیایی، دیدار حسن روحانی و وزیر خارجه بریتانیا بیش از یک ساعت به طول انجامید و آزادی نازنین زاغری بیشترین زمان را در گفتگوهای انجام‌شده به خود اختصاص داد.

رسانه‌های ایرانی هیچ اشاره‌ای به مذاکرات انجام‌شده درباره نازنین زاغری نکرده اند.

نازنین زاغری، کارمند بخش آموزشی و خیریه بنیاد رویترز، در سفرش به ایران در خرداد ماه ۱۳۹۵ توسط سپاه پاسداران در فرودگاه خمینی تهران دستگیر و به مکانی نامعلوم در استان کرمان منتقل شد.

قاضی ابوالقاسم صلواتی در دادگاه او را به پنج سال زندان تعزیری محکوم کرد اما اکنون قوه قضاییه جمهوری اسلامی، اتهامات امنیتی جدیدی را علیه نازنین زاغری مطرح کرده است. اتهاماتی که ممکن است طول مدت زندان او را به بیشتر از پنج سال (محکومیت فعلی او) افزایش دهد.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفته است که هر دو طرف «رک‌وراست» سخن گفتند و «توافق کردند که روابط باید در تمام حوزه‌ها پیشرفت کنند.»

یکی از موانع نزدیکی روابط بین بریتانیا و ایران بازداشت شهروندان دوتابعیتی بریتانیایی، از جمله نازنین زاغری است. سخنگوی وزارت خارجه گفته است که «ما حس می‌کنیم هر دو طرف می‌خواهند موانع بر سر راه گسترش روابط دوجانبه را رفع کنند.»

جانسون و روحانی در حالی بر سر نازنین زاغری گفتگو کردند که هنوز مشخص نیست آیا این زندانی سیاسی امروز به دادگاه برده شده است یا خیر.

همزمان امروز ریچارد راتکلیف در سخنانی با روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» بابت نتیجه سفر وزیر خارجه بریتانیا به تهران و آزادی همسرش ابراز امیدواری کرد.

او گفت که اگر جانسون با نازنین زاغری به بریتانیا بازگردد، «خطایش را جبران خواهد کرد». اما جانسون بدون زاغری تهران را ترک کرد.

بوریس جانسون به خاطر سخنرانی حاوی اطلاعات اشتباه که در برابر نمایندگان پارلمان بریتانیا درباره «سفر کاری» زاغری به ایران انجام داد، مورد انتقادهای شدید قرار گرفت. رسانه‌های محافظه‌کار در ایران، از جمله صداوسیمای دولتی این سخنان را گواهی بر صدق اتهام «جاسوسی» نازنین زاغری تعبیر کرده بودند.

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا دیروز تأیید کرده بود که بوریس جانسون درباره نازنین زاغری با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود «به صراحت» رایزنی کرده است.

حفظ برجام یکی از مهم‌ترین موضوعات سفر جانسون بود

دیدار بوریس جانسون با رئیس‌جمهوری ایران آخرین دیدار او در سفر به تهران بود؛ پس از دیدار او با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران.

جانسون در هر دو دیدار به موضوع توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی گروه ۱+۵ نیز پرداخت و راهکارهای حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و پیاده‌سازی کامل آن، از جمله گسترش روابط مالی و همکاری‌های بانکی بخشی از این گفتگوها بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روحانی نه روباه پیر

    سرهنگ فریدون یا همان روباه پیر - حسن روحانی باز اینها گروگانگیری کردن تا انگلیس یا مادر مسلمین را دوباره به سر میز مذاکره بنشانند انگلیس مادر بزرگ مسلمین جهان - به دیدار تروریست‌های ایرانی رفتند هر دو شرمسار هستند هم آخوندهای جنایتکار و هم استعمارگران پیر انگلیس مردم ایران بازیچه مسلمین و پرورشدهندگان مسلمین قرار گرفته اند - تنها راه رهایی از اخوند خون خوار و مادر بزرگ مسلمین جهان الیزابت فقط اتحاد مردم ایران است

  • faryad

    حتما میخواسته ۴۰۰ میلیون پوند پول ودیعه چیفتن ها زمان شاه را قسطی و بدون بهره بدهد٫ قبول نکردند!؟