ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو: هدف بعدی ایران نابودی اسرائیل است

مکرون از نتانیاهو خواست شهرک‌سازی در اورشلیم را متوقف کند. نتانیاهو نپذیرفت و شریک تجاری فرانسه را متهم کرد که کمر به نابودی اسرائیل بسته است.

بنیامین نتانیاهو یکشنبه ۱۰ دسامبر در کاخ الیزه با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. فرانسه مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا و سازمان ملل خواهان ادامه گفت‌وگو بین اسرائیل و فلسطین برای دستیابی به راه حل دو کشور است و طبعاً با تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالف است. در نشست خبری مشترک الیزه، مکرون از نتانیاهو خواست در وهله اول شهرک‌سازی در بیت‌المقدس را متوقف کند. نتانیاهو نپذیرفت و در مقابل، ایران – یکی از شرکای کنونی فرانسه در خاورمیانه – را متهم کرد که هدف تازه‌ای دارد: ایجاد پایگاه‌های نظامی در سوریه برای نابودی اسرائیل. نخست‌وزیر اسرائیل از پاریس به بروکسل رفت که صبح دوشنبه ۱۱ دسامبر با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت وگو کند.

یکشنبه ۱۰ دسامبر، پاریس: نشست خبری مشترک امانوئل مکرون (رئیس جمهور فرانسه) و بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل)

امانوئل مکرون در نشست خبری مشترکش با بنیامین نتانیاهو که غروب یکشنبه ۱۰ دسامبر در پاریس برگزار شد از نخست‌وزیر اسرائیل خواست مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را از سر بگیرد:

«فرانسه مثل سابق اعتقاد دارد که تنها راه حل برای صلح مطابق با قوانین بین‌المللی همانا راه حل دو کشور است. دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین که به طور مسالمت‌آمیز و در صلح در کنار هم زندگی کنند و این میسر نمی‌شود جز با گفت وگو. من از نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواهم با یک اقدام شجاعانه مذاکرات صلح با فلسطین را از سر بگیرد.»

رئیس جمهور فرانسه یک بار دیگر اعلام کرد که با تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل «عمیقاً» مخالف است.

بنیامین نتانیاهو در پاسخ گفت که تصمیم ترامپ درباره اورشلیم فقط واقعیت‌ها در این شهر را بازتاب داده و فلسطینی‌ها سرانجام می‌بایست اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسند:

«هر چه زودتر فلسطینی‌ها این واقعیت را بپذیرند، به همان اندازه به صلح نزدیک‌تر می‌شویم.»

ایران: منبع خشونت در خاورمیانه

رئیس جمهور فرانسه و نخست‌وزیر اسرائیل فقط درباره وضعیت حقوقی بیت‌المقدس (اورشلیم) با هم گفت‌وگو نکردند. ایران هم در حاشیه این گفت‌وگوها مطرح شد.

نتانیاهو از ایران به عنوان «منبع خشونت در خاورمیانه» یاد کرد و گفت باید جامعه جهانی – و از جمله فرانسه – مانع سیاست‌های ایران در خاورمیانه شود:

«ایران در همه جا حضور دارد: در عراق، در سوریه، در لبنان و نیز در یمن و غزه. ایران هدف تازه‌ای در پیش دارد. می‌خواهد قدرت نظامی خود را از طریق ایجاد پایگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی در سوریه تقویت کند تا با اسرائیل مبارزه و این کشور را نابود کند. ولی ما این وضع را تحمل نمی‌کنیم. ما تنها حرف نمی‌زنیم. حرف ما ضمانت اجرایی هم دارد. ما نمی‌گذاریم ایران به سوریه سلاح برساند.»

نخست‌وزیر اسرائیل به این نکته هم اشاره کرد که برخی از کشورهای عربی در خاورمیانه متوجه شده‌اند که دشمن اصلی آن‌ها اسرائیل نیست. بلکه اسرائیل متحد آن‌هاست.

در نشست خبری الیزه، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸ به اسرائیل سفر می‌کند. مکرون همچنین قصد دارد همزمان به تهران هم برود.

مقصد بعدی بنیامین نتانیاهو، بروکسل است. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اورپا نیز با تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالفت کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.